Przedsiębiorcy, którzy przeprowadzają transakcje na rzecz konsumentów, a więc osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej są zobowiązani do wystawiania paragonów fiskalnych, jeżeli wynika to z przepisów podatkowych. Na przestrzeni ostatnich lat również na tym polu wiele się zmieniło. Postępująca informatyzacja różnych procesów objęła również paragony. Obecnie nie można już zakupić kasy fiskalnej z zapisem papierowym, która była dostępna na rynku tylko do 31 sierpnia 2019 r. A jak to wygląda z innymi rodzajami kas fiskalnych?
Rodzaje kas fiskalnych
Obecnie przedsiębiorca, który ma obowiązek stosowania kasy fiskalnej może dokonać zakupu tych urządzeń w postaci:
Kasy fiskalne z elektronicznym zapisem danych
Te kasy będą dostępne na rynku do 31 grudnia 2022 r. Pozwalają one zapisać kopie drukowanych dokumentów na nośnikach danych (np. na karcie SD/SDHC).
W przypadku tych kas można drukować paragony zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej. Obowiązek stosowania kas fiskalnych on-line zaczyna obejmować coraz więcej przedsiębiorców. Harmonogram wprowadzania takich kas w poszczególnych branżach dostępny jest tutaj.
Od 1 czerwca 2020 r. zaczęły obowiązywać przepisy, które umożliwiają stworzenie wirtualnych kas fiskalnych. W odróżnieniu od tradycyjnych kas fiskalnych, kasy wirtualne będą miały postać oprogramowania, które przedsiębiorca zainstaluje na tablecie, komputerze czy smartfonie. Przedsiębiorcy nie będą musieli kupować osobnego urządzenia. W przypadku kas wirtualnych dane z ewidencji przedsiębiorcy będą przesyłane do systemu informatycznego Szefa KAS.
Z takiej formy kasy fiskalnej będą mogli skorzystać przedsiębiorcy świadczący określone usługi, o czym szczegółowo mówi Rozporządzenie w sprawie grup podatników lub rodzajów czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących mających postać oprogramowania (Dz. U. 2020 poz. 965).
Czym są e-paragony?
E-paragon to elektroniczna forma paragonu fiskalnego. Zaletą stosowania e-paragonów jest na pewno oszczędność papieru, czasu ale również poprawa jakości takiego paragonu. Forma papierowa jest bardzo nietrwała, po jakimś czasie taki paragon staje się nieczytelny. Również sposób przechowywania takich paragonów wydaje się praktyczniejszy.
Kto może wystawiać e-paragony?
Nie na każdej kasie fiskalnej i nie w każdym przypadku można wystawić e-paragon. E-paragony mogą być wystawiane na kasach fiskalnych on-line i mających postać oprogramowania. W rozporządzeniu zmieniającym rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących z dnia 21 kwietnia 2020 r. wprowadzono uregulowania odnośnie wystawiania paragonów fiskalnych. Dodano m.in. zapis w § 19a:
„Podatnicy, prowadząc ewidencję przy użyciu kas on-line, mogą wystawiać i wydawać nabywcy, za jego zgodą i w sposób z nim uzgodniony, paragon fiskalny lub fakturę w postaci elektronicznej. Jeżeli rozpoczęta sprzedaż nie zostanie dokonana, podatnik może wystawić paragon fiskalny anulowany lub fakturę anulowaną w postaci elektronicznej.”
Co prawda w rozporządzeniu nie ma mowy o kasach wirtualnych, ale z kolei na ten temat wypowiada się rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania. W § 16 ust. pkt 1 jest informacja, że paragony fiskalne wystawiane są w postaci papierowej i w postaci elektronicznej.
Nie ma w przepisie odniesienia, w jakiej formie powinna być udzielona taka zgoda, a więc może to być sposób dowolny np. ma adres e-mail, w postaci wiadomości SMS czy z wykorzystaniem innych dostępnych kanałów dystrybucji za pośrednictwem łącza internetowego, może to być również poprzez akceptację regulaminu w sklepie internetowym.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Pewnie zastanawiasz się, czy aby rozpocząć sprzedaż na Allegro, musisz zakładać działalność gospodarczą? Dobra wiadomość – nie zawsze! W naszym artykule rozwiejemy wszelkie wątpliwości i pokażemy Ci, jak możesz rozpocząć sprzedaż na tym popularnym portalu aukcyjnym, bez prowadzenia firmy. Poznaj wszystkie możliwości i przepisy, które pozwolą Ci handel online.
Premie to popularny dodatek do wynagrodzenia, stosowany zarówno w małych przedsiębiorstwach, jak i w korporacjach. Najczęściej wypłaca się je na koniec roku, by wynagrodzić pracowników za efekty osiągnięte w całej skali 12 miesięcy. Dobrze zaprojektowany system premiowy zwiększa motywację, buduje zaangażowanie i pozytywnie wpływa na efektywność zespołów.
Samo zainstalowanie WooCommerce w WordPressie jeszcze nie wystarczy, żeby prowadzić sprawnie działający i funkcjonalny dla użytkowników sklep internetowy. Do dobrego e-commerce potrzebne są wtyczki, które rozszerzą opcje e-sklepu i sprawią, że stanie się bardziej atrakcyjny dla klientów. Żeby jednak nie przesadzić i nie obniżyć wydajności platformy, trzeba te wtyczki wybierać rozsądnie.
Patenty, wzory przemysłowe, znaki towarowe i oznaczenia geograficzne to tylko niektóre kwestie będące przedmiotem regulacji przez prawo własności przemysłowej. Ustawa z dnia 30 czerwca 2000 roku – Prawo własności przemysłowej jest kluczowym aktem prawnym dla działalności gospodarczej i przemysłowej, dlatego fakt jego wielokrotnego nowelizowana w celu dostosowania przepisów do dynamicznie zmieniającej się gospodarki nie jest niczym zaskakującym.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo