Facebook i Google – reklama a podatek u źródła

Media społecznościowe to obecnie jeden z największych nośników informacji – wiedzą o tym przedsiębiorcy, wykorzystujący Facebook oraz Google do reklamowania swoich firm. Decydując się na taki krok warto jednak pamiętać, że te dwie firmy to podmioty zagraniczne – nabywając od nich usługi reklamowe, musimy uważać na podatek u źródła. Czym jest i kiedy musimy go rozliczać? Sprawdźmy.

Facebook i Google a podatek u źródła

Aby ustalić, czy przedsiębiorcy wykorzystujący reklamy od Facebooka oraz Google są zobowiązani do opłacania podatku u źródła, należy przede wszystkim rozpatrzyć umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania. Na szczęście, siedziby obu firm znajdują się w Irlandii, z którą taką umowę Polska zawarła. Szczegółowy wykaz wszystkich Państw znajduje się na stronie Ministerstwa Finansów. Pozostaje wobec tego kwestia certyfikatów rezydencji – i tu niestety mogą pojawić się schody. Generalnie polskie organy skarbowe preferują papierową wersję takiego dokumentu, mimo iż przepisy co do zasady nie wzbraniają korzystania z wersji elektronicznej. Jednakże uzyskanie papierowego certyfikatu od Facebooka lub Google jest praktycznie niemożliwe. Możliwe jest natomiast pobranie elektronicznego certyfikatu rezydencji – Google w każdym roku udostępnia taki dokument na swojej stronie internetowej; aby uzyskać go od Facebooka, warto skontaktować się ze wsparciem technicznym, ewentualnie pobrać druk udostępniany w sieci przez inne firmy. Wydaje się, że dokument udostępniony wprost przez dostarczyciela usługi reklamowej nie powinien wzbudzać wątpliwości, w praktyce jednak zdarzają się sytuacje, kiedy organ skarbowy nie uznaje poprawności certyfikatu. W związku z tym warto w tym przypadku skontaktować się bezpośrednio z własnym organem skarbowym.

Podatku u źródła – deklaracje IFT-2/IFT-2R

Bez względu na to, czy polski przedsiębiorca odprowadzałby podatek u źródła, czy też korzystałby ze zwolnienia, decydując się na reklamę na Facebooku lub w Google powinien pamiętać o obowiązku sprawozdawczym. Dla podatku u źródła właściwa jest przede wszystkim deklaracja IFT-2R, którą należy złożyć w urzędzie skarbowym właściwym dla opodatkowania podmiotów zagranicznych w terminie do 31 marca nowego roku podatkowego za rok poprzedni. Dodatkowo formularz należy przekazać usługodawcy – w tym wypadku Facebookowi lub Google. Ponadto możemy spotkać się także z deklaracją IFT-2, którą sporządza się jedynie na wniosek kontrahenta. Gdyby Facebook lub Google wystosowało taki wniosek, polski przedsiębiorca ma 14 dni na sporządzenie IFT-2, i przekazanie jej zarówno do kontrahenta, jak i polskiego właściwego urzędu skarbowego.  
Deklaracja IFT-2/2R – czy wiesz, jak ją wypełnić? Sprawdź przewodnik!
 
UWAGA Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.

Zostaw
komentarz

Nasi eksperci również chętnie
uczestniczą w dyskusji i odpowiadają
na Wasze komentarze.

kawaDzielimy się wiedzą nie tylko na bloguksiazka

Ponad 30 porad księgowych

POBIERZ E-BOOKI