Wielu przedsiębiorców dokonuje zakupu różnego rodzaju usług poza granicami Polski. Tego typu transakcje są rozliczane na innych zasadach niż transakcje krajowe. Problematyczny jest moment odliczenia podatku VAT naliczonego. W dzisiejszej publikacji odniesiemy się do tego tematu w oparciu o wyrok WSA.
Co to jest import usług?
Do importu usług dochodzi wówczas, gdy:
dostawcą usługi jest przedsiębiorca, który nie posiada siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce,
odbiorcą usługi jest przedsiębiorca, który posiada siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności w Polsce.
Jaki jest problem z rozliczeniem podatku VAT naliczonego?
W przypadku importu usług, w niektórych sytuacjach, problematyczne staje się odliczenie podatku VAT naliczonego od zakupu w tym samym okresie co podatku VAT należnego.
Zgodnie z ustawą o VAT, warunkiem odliczenia jest wykazanie kwoty podatku należnego w deklaracji za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy, nie później niż w terminie 3 miesięcy od upływu miesiąca, w którym powstał obowiązek podatkowy. Jeżeli przedsiębiorca dotrzyma tych terminów, to ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w tym samym okresie, za który powstaje podatek VAT należny.
Natomiast jeżeli niemożliwe jest dotrzymanie 3-miesięcznego terminu, podatek VAT należny wykazuje się w miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, natomiast odliczenie VAT naliczonego możliwe jest na bieżąco. Dojdzie więc do sytuacji, w której najpierw trzeba będzie zapłacić podatek VAT, a dopiero w kolejnym okresie będzie można odliczyć ten podatek VAT. Bardzo często przedsiębiorcy podnoszą temat wskazując na naruszenie zasady neutralności w VAT.
Wyrok WSA w sprawie odliczenia VAT od importu
Ustawa o podatku VAT obowiązuje jedynie przedsiębiorców zarejestrowanych do podatku w Polsce. Wielu zagranicznych przedsiębiorców wystawia faktury według zasad, które mogą odbiegać w sposób znaczący od polskich przepisów. Taka sytuacja miała miejsce w sprawie, w której został wydany wyrok WSA.
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w branży wydawniczej i nabywa usługi od zagranicznych kontrahentów, którzy nie zawsze wystawiają faktury za wykonane usługi w terminach przewidzianych w polskiej ustawie o VAT. W związku z tym wnioskodawca zadał pytanie, czy może złożyć korektę deklaracji VAT i odliczyć podatek VAT naliczony w tym samym okresie rozliczeniowym co wykazany podatek VAT należny, nawet jeśli taka korekta zostanie złożona później, niż w terminie 3 miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych usług powstał obowiązek podatkowy. Zdaniem wnioskodawcy ma on prawo do odliczenia podatku naliczonego w tym samym okresie rozliczeniowym.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe, nie zgadzając się z tym stanowiskiem wnioskodawca złożył skargę do WSA. Niestety WSA w wyroku z dnia 17 marca 2021 r. sygn. akt I SA/Bk 62/21 uznał, że skarga nie zasługuje na uwzględnienie.
W uzasadnieniu Sąd podkreślił, że przepisy, obowiązujące od dnia 1 stycznia 2017 r., nie ograniczają prawa wnioskodawcy do odliczenia podatku VAT – prawo to przysługuje stronie, niezależnie od tego, czy wykazał podatek należny w miesiącu, w którym wystąpił obowiązek podatkowy, czy też uczynił to w okresie późniejszym. Przedsiębiorcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, z tym tylko zastrzeżeniem, że następuje to w innym okresie rozliczeniowym, niż uwzględnienie podatku należnego. Ponadto Sąd w swoim wyroku zaprezentował argumentację zgodnie, z którą polskie przepisy ustawy o VAT nie stoją w sprzeczności z przepisami unijnymi, co było podnoszone przez stronę.
Jak z tego wynika organy podatkowe i sądy w dalszym ciągu kwestionują prawo do odliczenia podatku VAT należnego i naliczonego w tym samym okresie rozliczeniowym, jeżeli brakuje kompletu dokumentów będących podstawą odliczenia podatku VAT, bez względu na okoliczności, w których dochodzi do importu usług.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Chcesz skutecznie docierać do klientów i zwiększać sprzedaż? E-mail marketing to jedno z najlepszych narzędzi, które Ci w tym pomoże. W tym artykule poznasz najlepsze platformy do e-mail marketingu, dzięki którym stworzysz efektywną kampanię e-mail marketingową i osiągniesz świetne wyniki.
Upadłość konsumencka to proces, który pozwala osobom fizycznym na pozbycie się długów w przypadku trwałej niewypłacalności. Wielu przedsiębiorców jednak zastanawia się, czy prowadzenie własnej działalności gospodarczej uniemożliwia skorzystanie z tej formy wsparcia prawnego.
Merchandising w e-commerce to sztuka układania oferty tak, by strona internetowa sprzedawała jak najlepszy sprzedawca. Klient nie widzi ekspedienta ani wystawy. Widzi ekran, na którym wszystko musi być na swoim miejscu. Dobrze zaplanowana prezentacja produktów w sklepie online prowadzi użytkownika od pierwszego kliknięcia aż po zakup. W tym artykule znajdziesz konkretne zasady, które pomogą Ci uporządkować ofertę i poprawić wyniki sklepu.
Zastanawiasz się jak zaksięgować otrzymanie grantu i jak rozliczyć dodatkowe wydatki w tym zakresie? W dzisiejszym artykule postaramy się odpowiedzieć na te pytania.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo