Informowanie o najniższej cenie, jaka była przed wprowadzaną obniżką
Dyrektywa Omnibus nakłada na sprzedawców obowiązek informowania o najniższej cenie danego produktu, jaka była przed obniżką. W jaki sposób i kiedy należy o tym poinformować klientów?
Unijna dyrektywa Omnibus wprowadza nowe obowiązki dla przedsiębiorców będących sprzedawcami. Jednym z nich jest informowanie o cenie, jaka była przed zastosowaniem obniżki. Poniższe obowiązki dotyczą sklepów stacjonarnych, sklepów internetowych, telesprzedaży czy sprzedaży katalogowej w relacjach przedsiębiorca – konsument.
Obowiązek informacji o najniższej cenie, jaka była przed obniżką
W każdym przypadku informowania o obniżeniu ceny towaru lub usługi, na przedsiębiorców zostaje nałożony obowiązek podania, obok informacji o obniżonej cenie, również informacji o najniższej cenie tego towaru/usługi, jaka obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.
W odniesieniu do towarów/usług, wprowadzonych do sprzedaży w czasie krótszym niż 30 dni, należy podać informację o najniższej cenie, jaka obowiązywała w okresie od dnia zaoferowania danego produktu do sprzedaży do dnia wprowadzenia obniżki.
Zaś w przypadku towarów, które ulegają szybkiemu zepsuciu lub mają krótki termin przydatności, należy wskazać cenę, jaka obowiązywała przed pierwszą obniżką.
Informowanie o najniższej cenie przed obniżką ma zastosowanie do sytuacji, w których przedsiębiorca informuje o obniżkach cen zarówno wtedy, gdy dotyczą one konkretnego towaru/towarów, jak i wtedy, gdy sprzedawca przekazuje ogólną informację o obniżce cen, np. miejsce ma wyprzedaż, wprowadzona jest “oferta specjalna”, “Black Friday” , “Cyber Monday” itd.
Analogiczne zasady uwidaczniania cen towarów i usług, mają zastosowanie także w reklamach, w których podaje się cenę prezentowanego produktu.
Sposób komunikowania o obniżce ceny
Informacje o obniżce ceny mają być podawane konsumentowi w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen. Jak wskazuje ustawodawca, sposób komunikowania może przybierać różne formy, np.:
w ujęciu procentowym – typu. „30% taniej”,
w postaci konkretnej kwoty, np. „30 złotych taniej”,
przez podanie nowej (niższej) ceny wraz z podaniem poprzednio stosowanej (wyższej) ceny.,
poprzednia cena może zostać przedstawiona w formie przekreślonej, np. „teraz 60 zł, było 100 zł” lub „60 zł/100 zł”
przedstawianie aktualnej ceny jako ceny „wyjściowej” i podanie wyższej ceny jako nadchodzącej ceny “normalnej”.
Kiedy nie ma obowiązku informować o najniższej cenie?
O obniżonej cenie, sprzedawca nie musi informować w m.in.
w przypadku standardowego zmiany cennika, czy katalogu cenowego,
w ogólnych oświadczeniach marketingowych, np. “najniższe ceny na rynku”, “najlepsze ceny” itp. – gdy chodzi o porównanie do cen innych podmiotów, bez odwoływania się do obniżki cen, czy stwarzania wrażenia, że została ona zastosowana,
w ofertach wiązanych, np. kup dwa produkty w cenie jednego, kup produkt za 100 zł, a otrzymasz zniżkę na kolejny produkt, za zakupy powyżej x zł otrzymasz 20% zniżki,
programach lojalnościowych (karty rabatowe),
przy obniżkach wynikających z wcześniejszych zakupów, np. gdy konsument otrzymuje przy zakupie kupon „40% taniej” ważny podczas kolejnych zakupów,
w przypadku spersonalizowanej obniżki przyznanej danemu klientowi (jednemu, a nie ogółowi) przy szczególnych okazjach,(np. przystąpienie do programu, urodziny konsumenta itp),
przy obniżkach stosowanych w momencie zakupu, które nie zostały „ogłoszone” z wyprzedzeniem.
Kiedy zmiany wejdą w życie?
W momencie publikacji artykułu, polska ustawa wdrażająca unijną dyrektywę Omnibus znajduje się na etapie prac parlamentarnych (choć wg regulacji unijnych powinna obowiązywać w krajach UE od 28 maja 2022).
Na pocieszenie możemy powiedzieć, że nie tylko Polska, ale także parę innych krajów opóźnia się z wdrożeniem tej dyrektywy. Postęp polskich prac nad dokumentem można śledzić na stronie sejm.gov.pl.
Wraz z ustawą powinno pojawić się Rozporządzenie w sprawie szczegółowego sposobu uwidaczniania cen i ich obniżek, a także przypadków kiedy nie ma obowiązku podawania takich informacji.
Na koniec warto wiedzieć, że co do zasady, dopóki polska ustawa nie wejdzie w życie nie ma obowiązku stosować regulacji wynikających z Dyrektywy.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Kiedy powstaje obowiązek informacji o najniższej cenie, jaka była przed obniżką?
Informowanie o najniższej cenie przed obniżką ma zastosowanie do sytuacji, w których przedsiębiorca informuje o obniżkach cen zarówno wtedy, gdy dotyczą one konkretnego towaru/towarów, jak i wtedy, gdy sprzedawca przekazuje ogólną informację o obniżce cen, np. miejsce ma wyprzedaż, wprowadzona jest “oferta specjalna”, “Black Friday” , “Cyber Monday” itd.
W jaki sposób należy informować o najniższej cenie?
Informacje o obniżce ceny mają być podawane konsumentowi w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen.
Księgowa i autorka tekstów. Jako księgowa w ifirma.pl każdego dnia zapewnia fachowe wsparcie swoim klientom – małym firmom usługowym i handlowym. Pomiędzy codziennymi obowiązkami dzieli się na blogu ifirma.pl swoim wieloletnim doświadczeniem i wiedzą dotyczącą tematów księgowo-podatkowych.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Facebook i Instagram są najbardziej rozpoznawalnymi platformami społecznościowymi. Decyzja o zamieszczaniu reklam na jednej czy drugiej platformie jest bardzo indywidualna. Zastanawiasz się jak rozliczyć faktury od Facebook i Instagram? W dzisiejszym artykule napiszemy na temat rozliczeń podatkowych i podatku u źródła.
Dlaczego niektóre sklepy internetowe z łatwością zdobywają adresy e-mail klientów, a inne wciąż walczą o każdy zapis? Sekret tkwi w lead magnecie – prostej zachęcie, która zamienia anonimowego odwiedzającego w potencjalnego kupującego. W tym artykule pokażemy Ci, jak stworzyć lead magnet, który naprawdę działa, jakie formy sprawdzają się w e-commerce i jak przełożyć to na sprzedaż.
Chcesz skutecznie docierać do klientów i zwiększać sprzedaż? E-mail marketing to jedno z najlepszych narzędzi, które Ci w tym pomoże. W tym artykule poznasz najlepsze platformy do e-mail marketingu, dzięki którym stworzysz efektywną kampanię e-mail marketingową i osiągniesz świetne wyniki.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo