Polski Bon Turystyczny już jest, osoby uprawnione będą mogły dokonać aktywacji po 1 sierpnia 2020 r. Jest to wsparcie dla rodzin z dziećmi i przedsiębiorstw oraz organizacji pożytku publicznego o turystycznym profilu działalności. Osoby, które mogą skorzystać z tej formy dopłaty do wypoczynku zastanawiają się jak wygląda cała procedura dostępu do bonu.
Do kiedy można wykorzystać bon turystyczny? Aktualna data to 30 września 2022 r.
W jaki sposób będą udostępniane bony?
Jak można przeczytać w uzasadnieniu do ustawy bony są udostępniane w systemie teleinformatycznym, co zapewnia ich sprawną dystrybucję.
Osoby uprawnione do otrzymania bonu nie będą musiały wypełniać żadnych wniosków a jedynie aktywować bon na stronie PUE ZUS.
Bon nie jest wymienialny na żadne środki płatnicze. Autoryzacja płatności będzie dokonywana za pomocą kodów otrzymanych na wiadomość e-mail i sms.
Jakie czynności musi wykonać osoba uprawniona?
Przede wszystkim musi mieć założony profil na PUE ZUS. Jeżeli tego nie zrobiła do tej pory powinna to zrobić jak najszybciej. Cały proces rejestracji został opisany tutaj.
Aktywacja Polskiego Bonu Turystycznego jest dostępna na PUE ZUS od 1 sierpnia 2020 r. Przedstawiamy jakie czynności należy wykonać po kolei przy aktywacji bonu.
- Gdy już posiadamy swoje konto na PUE ZUS należy się zalogować:
- Po zalogowaniu należy wybrać na górze strony zakładkę “Ogólny” i na panelu bocznym będzie zakładka “Polski Bon Turystyczny”.
- Po wejściu na zakładkę „Polski Bon Turystyczny” wybieramy „Mój Bon”:
pojawia się ekran z informacją o przyznanych świadczeniach na rzecz dzieci, wybieramy opcję “Aktywuj bon”.
- Po wybraniu “Aktywacja bonu” pojawia się “klauzula informacyjna – dla osób uprawnionych do świadczeń w formie Polskiego Bonu Turystycznego”. Uzupełniamy numer telefonu komórkowego i adres e-mail i zatwierdzamy “Aktywuj bon”.
Po czym pojawia się komunikat “aktywowano bon” i podany jest kod obsługi płatności.
Kod obsługi płatności będzie widoczny w danych bonu na PUE ZUS. Ten kod osoba uprawniona będzie podawała przy realizacji płatności za usługę turystyczną.
Osoby posiadające dzieci niepełnosprawne będą mogły złożyć “Wniosek o dodatkowe świadczenie”, do którego należy dołączyć kopię orzeczenia o niepełnosprawności dziecka.
Po aktywacji bonu na podany adres poczty e-mail zostanie przesłana wiadomość, której nadawcą jest: polski_bon@zus.pl.
U kogo aktywacja bonu nie będzie możliwa?
Rodzic, którego dziecko ma przyznane 500+, ale to drugi rodzic/małżonek składał wniosek o przyznanie świadczenia, nie ma możliwości aktywowania bonu. Po zalogowaniu na PUE ZUS w panelu bocznym nie pojawia się zakładka “Polski Bon Turystyczny”.
Jeżeli wybierzemy w panelu bocznym “Usługi” a z “Katalogu usług” › “Złożenie oświadczenia DBT osoby uprawnionej w celu ustalenia prawa do dodatkowego świadczenia w formie Polskiego Bonu Turystycznego” pojawia się plansza.
Jak z tego wynika, aktywować Polski Bon Turystyczny będą mogli jedynie rodzice, którzy składali wnioski o wypłatę świadczenia 500+.
Osoby, którym w ogóle nie przysługuje świadczenie 500+ na dziecko również nie będą mogli aktywować Polskiego Bonu Turystycznego.
Osoby pracujące za granicą, które są w trakcie rozpatrywania wniosku o świadczenie 500+ nie będą miały dostępu do aktywowania bonu do czasu przyznania świadczenia.
Zgodnie z informacją zawartą na stronie ZUS bon turystyczny jest udostępniany na PUE ZUS na podstawie danych, które pochodzą z jednostek wypłacających świadczenie Rodzina 500+. Jeżeli zakładka “Polski Bon Turystyczny” nie jest widoczna u rodzica uprawnionego wówczas należy złożyć wniosek do Polskiej Organizacji Turystycznej o ustalenie prawa do bonu lub dodatkowego uprawnienia do bonu. Do wniosku należy dołączyć informację o przyznaniu świadczenia wychowawczego Rodzina 500+ wydanego przez właściwy organ. Wniosek można złożyć:
- papierowo na adres POT: ul. Janińska 32, 32-020 Wieliczka lub
- elektronicznie na skrzynkę ePUAP Polskiej Organizacji Turystycznej.
Należy pamiętać, że lista podmiotów, w których można skorzystać z bonu dostępna jest na stronach:
Płatności bonem będzie można dokonywać do 30 września 2022 r. Przedpłata na poczet przyszłej usługi dokonana w tym terminie również pozwala na skorzystanie z bonu. W sprawie bonu turystycznego można się kontaktować w ZUS pod numerem telefonu 22 11 22 111 lub wysłać wiadomość e-mail na adres: bon@zus.pl.