Kredyt jest najczęściej rozważaną opcją, w momencie kiedy przedsiębiorcy brakuje środków na pokrycie wydatków związanych z bieżącą działalnością lub planuje rozwój i ekspansję na rynku. W ofercie banków występują kredyty na finansowanie działalności gospodarczej jaki i kredyty konsumpcyjne, z uwagi na przedmiot finansowania wyróżnia się m. in. kredyty obrotowe, inwestycyjne.
Kredyt na firmę lub na osobę fizyczną
Bez względu na to, czy przedsiębiorca weźmie kredyt na firmę czy na osobę fizyczną, decydujące znaczenie dla możliwości rozliczenia kosztów kredytu w firmie ma związek zaciągnięcia kredytu z osiąganym przez przedsiębiorcę przychodem. Oznacza to, iż przeznaczenie środków na cele prowadzonej działalności gospodarczej daje prawo do wykazania kosztu w firmie. Jeżeli przedsiębiorca przeznaczy na prowadzoną działalność tylko część kredytu, to tylko ta część daje prawo do ujęcia kosztów z nią związanych w Podatkowej Księdze Przychodów i Rozchodów (KPiR).
Samo zaciągnięcie kredytu, jak i jego spłata jest dla przychodów i kosztów firmy neutralne, to opłaty i koszty jakie przedsiębiorca w związku z otrzymanym kredytem poniesie są kosztem prowadzenia firmy.
Koszty związane z kredytem – odsetki
W skład raty kredytu wchodzą kapitał, odsetki, często dodatkowe opłaty typu: prowizje, ubezpieczenie kredytu, czy inne opłaty bankowe. Część odsetkowa jak i inne opłaty bankowe są kosztem w dacie ich poniesienia, oznacza to, iż dopóki nie dojdzie do zapłaty, samo naliczenie opłat nie powoduje powstania kosztu.
Odsetki muszą być faktycznie zapłacone i prawidłowo udokumentowane, aby mogły zostać zaliczone do kosztów. Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 32 i 33 updof odsetki naliczone lecz niezapłacone, umorzone, a także opłaty zwiększające koszty inwestycji w okresie jej realizacji nie mogą być zaliczone do kosztów.
W przypadku, jeżeli przedsiębiorca weźmie kredyt i przeznaczy go na inwestycję, odsetki poniesione przed zakończeniem inwestycji i wprowadzeniem środka trwałego do majątku firmy, będą powodowały zwiększenie wartości początkowej środka. Zasadą ogólną jest, iż koszty poniesione przed dniem dodania składnika majątku do użytkowania podwyższają wartość początkową środka, zarówno odsetki jak i prowizje poniesione przed daną datą nie stanowią samodzielnego kosztu w dacie poniesienia.
Dowodem pozwalającym na ujęcie odsetek od kredytu w KPiR jest wyciąg bankowy, do którego należy dołączyć harmonogram spłat kredytu.
W harmonogramie powinna być informacja, która część raty dotyczy kapitału, a która odsetek. Kapitałowa część raty nie jest kosztem, ponieważ została je już ujęta na podstawie dokumentów zakupu. Kosztem jest odsetkowa część raty, w dacie jej opłacenia.
Wyjątkiem od zasady ogólnej przy księgowaniu kosztów związanych z kredytem są skapitalizowane odsetki. Odsetki skapitalizowane to takie, które zostały zaliczone od części kapitałowej kredytu.
Zgodnie z art. 23 ustęp 1 pkt 8a updof nie uważa się za koszty wydatków na spłatę pożyczek/ kredytów, z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek/ kredytów. Interpretacje wskazują, iż powinny one być zaliczone do kosztów nie w dacie poniesienia, a już w momencie kiedy są doliczone do kwoty głównej. Przykładem może być interpretacja indywidualna 0114-KDIP2-2.4010.271.2017.3.AM wydana 12-02-2018 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, w której stwierdzono, iż skapitalizowane odsetki dla pożyczkobiorcy stają się kosztem uzyskania przychodów w dacie kapitalizacji.
Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Posiada doświadczenie zarówno jako księgowa, jak też pracownik urzędu skarbowego (PIT z działalności, VAT). W IFIRMA pracuje od ponad 10 lat - posiada obszerną wiedzę z zakresu podatków i księgowości, doskonale zna serwis księgowości internetowej i wie na czym zależy jego użytkownikom. W pracy najważniejsi są dla niej przede wszystkim ludzie, zaś kontakt z klientem to najlepszy motywator do ciągłego rozwoju. Dzięki wnikliwej obserwacji, weryfikacji i niezliczonym godzinom poświęconym na zrozumienie przepisów podatkowych, doskonale potrafi przetłumaczyć, często skomplikowany język prawny, na zrozumiały dla każdego i zastosować przepis w praktyce życia przedsiębiorcy. Do tego, ma wrodzony talent prowadzenia szkoleń i wykładów, co spotyka się z owocnym przekazywaniem wiedzy swoim współpracownikom, jak również klientom. Jest w ciągłym ruchu i nieustannie poszerza swój horyzont tak, by pomóc znaleźć najkrótszą drogę dla nawet najbardziej zagmatwanego wyzwania księgowego.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zgromadzenie wspólników w spółce z o.o. pełni istotną rolę w podejmowaniu decyzji dotyczących funkcjonowania spółki, bowiem to na spotkaniach wspólników podejmowane są uchwały, które kształtują dalszy rozwój spółki. Należy jednak pamiętać, że cały ten proces musi być przeprowadzony zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Spółka europejska to rodzaj ponadnarodowej spółki akcyjnej, która pozwala działać firmie w kilku krajach na terenie Unii Europejskiej jednocześnie, bez konieczności zakładania osobnych spółek w każdym z nich. Jej statutowa siedziba musi znajdować się w kraju UE i być w tym samym miejscu co siedziba zarządu. Co ważne, SE podlega zarówno prawu unijnemu, jak i krajowemu, które reguluje bardzo wiele kluczowych obowiązków.
Prowadzisz działalność badawczo-rozwojową i chcesz skorzystać z preferencyjnej stawki podatku dochodowego w wysokości 5%? Sprawdź jakie musisz spełnić warunki aby móc skorzystać z ulgi.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo