Jak rozliczyć w firmie pojazd osobowy zakupiony na fakturę VAT?
Przedsiębiorcy mają w swoich środkach trwałych pojazdy samochodowe, do których najczęściej zaliczają się samochody osobowe, ale nie tylko. Zakup pojazdu musi być prawidłowo udokumentowany i zaksięgowany w podatku dochodowym i w podatku VAT jeżeli przedsiębiorca jest czynnym podatnikiem. Przy księgowaniu faktur VAT zakupu pojazdów trzeba znać podstawowe przepisy, które regulują ten temat.
Przedsiębiorcy mają w swoich środkach trwałych pojazdy samochodowe, do których najczęściej zaliczają się samochody osobowe, ale nie tylko. Zakup pojazdu musi być prawidłowo udokumentowany i zaksięgowany w podatku dochodowym i w podatku VAT jeżeli przedsiębiorca jest czynnym podatnikiem. Przy księgowaniu faktur VAT zakupu w przypadku pojazdów trzeba znać podstawowe przepisy, które regulują ten temat. W dzisiejszej publikacji zajmiemy się księgowanie w działalności zakupu samochodu osobowego.
Definicja pojazdu samochodowego
Nasze rozważania rozpoczniemy od zdefiniowania pojęcia “pojazd samochodowy”. W ustawie o podatku od towarów i usług przez pojazd samochodowy należy rozumieć pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym. Prawo o ruchu drogowym wskazuje, że pojazdem samochodowym będzie pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h, jednak określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego.
Pojazdami silnikowymi są natomiast pojazdy wyposażone w silnik, z wyjątkiem motoroweru i pojazdu szynowego, roweru, wózka rowerowego, hulajnogi elektrycznej, urządzenia transportu osobistego i wózka inwalidzkiego.
Natomiast pojazdem osobowym będzie pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą oraz ich bagażu. Najczęściej nieprzekraczający 3,5 t.
Zatem pojazdem osobowym może być: pojazd silnikowy umożliwiający jazdę z prędkością pow. 25 km/h o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t, przeznaczony do przewozu nie więcej niż 9 osób.
W tym układzie do pojazdów samochodowych można zaliczyć:
Faktura VAT jest najbardziej powszechną formą dokumentowania zakupu pojazdu. Na fakturze powinny być zawarte informacje, których wymaga ustawa o VAT, przede wszystkim:
imiona i nazwiska lub nazwę podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy,
numer identyfikacji podatkowej na potrzeby podatku VAT – NIP,
datę wystawienia, kolejny numer,
stawkę podatku VAT,
kwotę należności ogółem.
Szczegółowy wykaz danych, jakie powinna zawierać faktura VAT znajduje się w ustawie.
Sposób wykorzystania samochodu osobowego w działalności
Przed zaksięgowaniem faktury zakupu pojazdu, w przypadku samochodu osobowego, przedsiębiorca musi zadeklarować, czy taki samochód będzie wykorzystywał tylko w działalności gospodarczej, czy w sposób mieszany – w działalności i prywatnie. Od tej decyzji będzie zależało czy odliczy 100%, czy 50% podatku VAT od zakupu, a to z kolei wpłynie na wartość pojazdu w podatku dochodowym:
100% odliczenia VAT – jeżeli przedsiębiorca zdecyduje, że pojazd samochodowy będzie wykorzystywany tylko w działalności gospodarczej wówczas po dopełnieniu określonych formalności będzie mógł dokonać takiego odliczenia. Wartość początkowa w podatku dochodowym pojazdu osobowego będzie ujęta w ewidencji środków trwałych w kwocie netto wynikającej z faktury.
50% odliczenia VAT – jeżeli przedsiębiorca zdecyduje, że samochód osobowy będzie wykorzystywany w sposób mieszany – w działalności i prywatnie wówczas będzie mógł dokonać odliczenia 50% VAT. Wartość początkowa w podatku dochodowym pojazdu samochodowego będzie stanowiła sumę kwoty netto wynikającej z faktury i 50% kwoty niepodlegającego odliczeniu podatku VAT.
Ograniczeniu w odliczeniu podlega również podatek VAT naliczony w przypadku zakupu pojazdu samochodowego na drodze importu z kraju poza UE lub zakupionego w UE i rozliczanego jako wewnątrzwspólnotowe nabycie.
Wartość samochodu osobowego – ograniczenia w podatku dochodowym
Od 2019 roku zmieniły się limity amortyzacji samochodów osobowych – uległy podwyższeniu z kwoty 30.000 euro dla samochodów elektrycznych i 20.000 euro dla pozostałych samochodów. Obecnie odpisy amortyzacyjne są ograniczone tylko do tej części wartości auta, która nie przekracza:
równowartości 225.000 zł – dla samochodów z napędem elektrycznym,
równowartości 150.000 zł – dla pozostałych samochodów.
W ewidencji środków trwałych nie trzeba ujmować samochodu o wartości początkowej poniżej 10.000 zł. Można go ująć bezpośrednio w kosztach działalności gospodarczej. Podobnie traktuje się pojazd o wartości wyższej, gdy okres jego użytkowania nie przekracza 1 roku.
Limit 150.000 zł i 225.000 zł obejmuje SUMĘ kwoty netto z faktury VAT zakupu i nieodliczonego podatku VAT naliczonego.
Przykład 1
Przedsiębiorca kupił samochód osobowy o wartości początkowej netto 160.000 zł, VAT 36.800 zł. Zdecydował, że samochód będzie wykorzystywał w sposób mieszany w prowadzonej działalności, a więc z prawem do odliczenia 50% VAT.
Wyliczenie:
160.000 zł x 23% VAT = 36.800 zł
36.800 zł x 50% = 18.400 zł – kwota VAT do odliczenia
Limit do naliczania odpisów amortyzacyjnych w PIT:
150.000 zł/178.400 zł = 84,0807%
Takim procentem będą wyliczane i ujmowane w kosztach uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne od zakupionego samochodu.
Przykład 2
Założenia takie same jak w poprzednim przykładzie, ale przedsiębiorca zdecydował, że będzie wykorzystywał samochód tylko w działalności gospodarczej z prawem do odliczenia VAT 100%.
36.800 zł – VAT do odliczenia
Limit do naliczania odpisów amortyzacyjnych w PIT:
150.000 zł/ 160.000 zł = 93,75%
Takim procentem będą wyliczane i ujmowane w kosztach uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne od zakupionego samochodu.
Rozliczenie zakupu przez podatnika zwolnionego z VAT
W przypadku przedsiębiorcy, który korzysta ze zwolnienia przedmiotowego lub podmiotowego w VAT do rozliczenia w podatku dochodowym będzie potrzebna wartość brutto faktury. W przypadku takiego przedsiębiorcy również obowiązują limity do odpisów amortyzacyjnych w wysokości 150.000 zł i 225.000 zł.
Przykład 3
Przedsiębiorca zwolniony z VAT zakupił samochód osobowy za kwotę 170.000 zł brutto. W takiej sytuacji limit do odpisów amortyzacyjnych będzie wynosił:
150.000 zł / 170.000 zł = 88,2353%
Takim procentem będą wyliczane i ujmowane w kosztach uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne od zakupionego samochodu.
Zakup samochodu osobowego a odliczenie VAT - jak to wygląda w praktyce?
Przed zaksięgowaniem faktury zakupu pojazdu osobowego, przedsiębiorca musi zadeklarować, czy taki samochód będzie wykorzystywał tylko w działalności gospodarczej, czy w sposób mieszany – w działalności i prywatnie. Od tej decyzji będzie zależało czy odliczy 100%, czy 50% podatku VAT od zakupu, a to z kolei wpłynie na wartość pojazdu w podatku dochodowym:
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Wybór programu do KSeF dla małej firmy powinien opierać się przede wszystkim na prostocie obsługi, automatyzacji procesów oraz pełnej integracji z systemem księgowym. W praktyce małe firmy najczęściej wybierają rozwiązania, które pozwalają wystawić, wysłać i odebrać faktury bez konieczności logowania się do innych systemów.
Wdrożenie KSeF to nie tylko obowiązek, ale także realny wydatek – zarówno na oprogramowanie, jak i zdobycie wiedzy. Czy takie koszty można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów? Przepisy nie zawsze są jednoznaczne, a błędna interpretacja może sporo kosztować. W artykule wyjaśniamy, jak prawidłowo kwalifikować wydatki na KSeF, na co zwracają uwagę organy podatkowe i jak zabezpieczyć się na wypadek kontroli.
Wykorzystywanie konta firmowego do celów prywatnych to temat, który regularnie budzi wątpliwości wśród przedsiębiorców w 2026 roku. Choć przepisy nie wprowadzają bezwzględnego zakazu korzystania z firmowych środków na cele osobiste, to praktyka podatkowa i księgowa pokazuje, że takie działania mogą prowadzić do poważnych konsekwencji.
Zmiana formy prawnej działalności gospodarczej to naturalny etap rozwoju firmy, który może pojawić się wraz ze wzrostem skali działalności, zmianą modelu biznesowego lub wzrostem poziomu ryzyka. Polega ona na przejściu z jednej formy prowadzenia działalności na inną, przy zachowaniu ciągłości funkcjonowania firmy.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo