Myślenie projektowe – czyli design thinking
Metodyka design thinking jest podejściem do tworzenia nowych produktów i usług w oparciu o głębokie zrozumienie problemów i potrzeb użytkowników. Skonstruowana jest z 5 etapów:
- empatyzacji,
- definiowania problemu,
- generowania pomysłów,
- budowania prototypów
- oraz testowania.
W dalszym etapie, jeżeli projekt zostanie zaakceptowany, zostaje nam jedynie go wypuścić na rynek jako jeden z naszych produktów.
Empatyzacja w design thinking
W psychologii empatia definiowana jest jako odczuwanie uczuć innych osób (empatia emocjonalna) oraz umiejętność spojrzenia na świat cudzymi oczami. Jest ona pierwszym, ale i prawdopodobnie najważniejszym elementem całej metodyki design thinking.
Podczas wstępnego badania cały zespół stara się przebyć drogę, z jaką zmagają się odbiorcy. Ma za zadanie „wejść w ich buty”, przeanalizować ich problemy oraz towarzyszące im bolączki. Dwa najważniejsze pytania tego etapu to:
- „Dla kogo projektujemy?”
- „Jakie są jego potrzeby?”
Samo ujrzenie potrzeb użytkownika to jednak za mało – należy też wczuć się w jego osobę. Dzięki temu stajemy się ciekawi jego przeżyć i przemyśleń. Ważne jest, aby ustalić harmonogram badań, a każdy z badających powinien czuć wsparcie pozostałych osób i znać swoją rolę w zespole.
Narzędzia wykorzystywane w fazie empatii
W badaniach najważniejszą rzeczą jest to, aby jak najmniej ujawniać swoje intencje, ponieważ ludzie mają tendencje do unikania krytycznych komentarzy. Dlatego też zwykła ankieta lub rozmowa, nie sprawdzi się przy tej metodyce. Do narzędzi wykorzystywanych podczas etapu empatyzacji w myśleniu projektowym zaliczamy:
- Mapę empatii.
- Wywiad etnograficzny.
- Obserwacje terenowe.
Mapa empatii umożliwia usystematyzowanie zebranych informacji oraz spostrzeżenie, którym aspektom należy się ponownie przyjrzeć, jeśli wybrany materiał nie jest wystarczająco obszerny. Stanowczo pomocna jest w jej przypadku wizualizacja zebranych propozycji.
Każdy wywiad powinien być przeprowadzony starannie, pytania nie powinny nasuwać się podczas jego trwania, natomiast powinny być odpowiednio wcześniej przygotowane. Dodatkowo nie powinien on nasuwać odpowiedzi oraz powinien być rejestrowany, tak aby wszelkie reakcje i emocje wywołane podczas jego trwania mogły zostać zapisane i odwzorowane w sposób rzeczywisty.
Obserwacja powinna zostać przeprowadzona w sposób niemalże niezauważalny dla użytkownika. Ważne jest, aby czuł się on swobodnie w danym otoczeniu i nie zmienił nic podczas przeprowadzania swoich codziennych czynności. Pomaga to w poznaniu jego świata oraz problemów, jakie napotyka na swojej drodze.
Kluczowe punkty, na które należy zwrócić uwagę w fazie empatii
Niezależnie od tego, jaki sposób pracy obierzemy w fazie empatii, istnieje kilka ważnych podpunktów, na które należy zwrócić uwagę:
- Porządek i organizacja – proces ten musi być odpowiednio zaplanowany żeby móc spojrzeć na niego z wielu perspektyw.
- Odpowiedni zespół – stworzenie grupy z ludzi, którzy mają doświadczenie w różnorodnych branżach. Dzięki temu są oni w stanie tworzyć pomysły na podstawie swojej wiedzy i przebytych doświadczeń.
- Wolna ręka – ważne jest również poczucie swobody w trakcie realizacji swoich działań. Nie powinno się ograniczać pomysłów do minimum, im bardziej kreatywne nastawienie, tym większa szansa na stworzenie oryginalnego prototypu.
Musimy pamiętać, że empatia jest sprawą dla każdego z nas bardzo indywidualną. Działania, które zostaną podjęte muszą zostać dobrze zaplanowane i skoordynowane. Ważnym jest by wczuć się w emocje i problemy przyszłego użytkownika. Zaangażowanie się w ten i kolejne etapy design thinking sprawi, że końcowy prototyp będzie atrakcyjny i przede wszystkim – spełni wymagania przyszłego klienta.