Jak wypełnić wniosek RDO – odstąpienie od pobierania odsetek za zwłokę za okres od stycznia 2020?

Okres kiedy w kraju panuje epidemia związana z koronawirusem jest dla wielu przedsiębiorców etapem walki o przetrwanie. Wiele instytucji państwowych w związku z panującą sytuacją na rynku gospodarczym wprowadziła szereg pomocy, z których przedsiębiorcy mogą skorzystać. Jednym z elementów wsparcia jest możliwość nieopłacania odsetek za zwłokę od należności do ZUS za okres od stycznia 2020. Ulga ta dotyczy wszystkich przedsiębiorców niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa ani obrotów w działalności gospodarczej. Aby móc skorzystać ze wskazanej możliwości, należy przekazać do ZUS druk ZUS RDO.

1.Warunki dotyczące skorzystania z pobierania odsetek za zwłokę

Głównymi warunkami jakie należy spełnić aby móc skorzystać z ulgi to:

  • podleganie pod ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne przez płatnika,
  • zwolnienie z odsetek dotyczy jedynie okresu od stycznia 2020,
  • nie jest istotna specyfika i charakterystyka przedsiębiorstwa – z ulgi może skorzystać każdy płatnik,
  • odstąpienie jest możliwe, gdy składki już zostały opłacone, ale po ustawowym terminie płatności i w związku z tym powstały odsetki.

odstąpienie od pobierania odsetek za zwłokę za okres od stycznia 2020

Odstąpienie od pobierania odsetek za zwłokę
 

2. Czym skutkuje przyznanie ulgi?

Dzięki skorzystaniu z ulgi nie będzie konieczności opłacenia odsetek za zwłokę od nieopłaconych składek. Należy natomiast pamiętać, że ulga dotyczy odsetek za okres od stycznia 2020 r.
Skorzystanie z ulgi nie wyklucza możliwości stosowania innych form wsparcia w ramach Tarczy Antykryzysowej.

3. Jak przekazać wniosek do ZUS?

Wniosek do ZUS, można przekazać między innymi:

  • drogą elektroniczną przez PUE ZUS – instrukcja dotycząca wypełniania wniosku jest dostępna tutaj,
  • drogą elektroniczną przez PUE ZUS, za pośrednictwem strony gov.pl,
  • za pośrednictwem poczty,
  • osobiście w placówce ZUS – do skrzynki na dokumenty (bez kontaktu z pracownikiem ZUS). Warto również zapoznać się na stronie ZUS z oddziałami, które są już dostępne dla klientów.

4. Jak wypełnić wniosek RDO?

W sytuacji gdy przedsiębiorca wypełnia druk papierowo, samodzielnie, wówczas należy pamiętać aby arkusz został wypełniony drukowanymi literami używając do tego długopisu – nie ołówka.

Dane wnioskodawcy

W części pierwszej należy podać dane organizacyjne firmy takie jak: NIP, REGON oraz dane płatnika składek ZUS. Przydatne jest natomiast, aby uzupełnić numer telefonu oraz e-mail, by w przypadku jakichkolwiek pytań ze strony ZUS, kontakt był zdecydowanie łatwiejszy.

 
Wniosek RDO - dane wnioskodawcy

Wniosek RDO – dane wnioskodawcy
 

Treść wniosku

W sekcji II należy wypełnić miesiąc i rok, za który przedsiębiorca chciałby wnioskować o odstąpienie od pobierania odsetek za zwłokę. Należy również wskazać datę, kiedy zostały opłacone składki (bez odsetek) za okres maksymalnie 3 miesięcy.

   
Wniosek RDO - treść wniosku

Wniosek RDO – treść wniosku
 

Uzasadnienie wniosku

W części III, należy wprowadzić informację czy “opłacenie należności po terminie nastąpiło w związku z epidemią COVID-19”. W przypadku jeżeli przedsiębiorca zaznaczył we wniosku opcję NIE wówczas należy uargumentować dlaczego płatnik zwraca się z prośbą o odstąpienie od pobierania odsetek za zwłokę.

 
Wniosek RDO - uzasadnienie wniosku

Wniosek RDO – uzasadnienie wniosku
 

W sytuacji, kiedy przedsiębiorca składa dokument papierowo powinien pamiętać o wprowadzeniu daty oraz o czytelnym podpisie pod wnioskiem. W przypadku złożenia wniosku elektronicznie, data uzupełni się automatycznie a podpis zostanie złożony za pomocą profilu zaufanego.

ZUS wprowadził szereg innych ulg, z których przedsiębiorca w czasie problemów finansowych może skorzystać. Jedną z możliwości jest odroczenie terminu płatności składek ZUS. Ze względu na sytuację związaną z koronawirusem umowę o odroczenie terminu składek można dodatkowo zawiesić. Służy temu wniosek RDS.

Jak wypełnić wniosek RDS? – Sprawdź naszą instrukcję!
 

Popularne posty:

UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disqus. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disqus zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disqus. O szczegółach przetwarzania danych przez Disqus dowiesz się ze strony.
BezpiecznaKsiegowoscPan

Bezpieczna księgowość bez wychodzenia z domu

jesteś w stałym kontakcie telefonicznym i mailowym z dedykowaną księgową

*zapomnij o papierkowej robocie, wystaw faktury i zaksięguj koszty w aplikacji ifi

IFIRMA nowoczesna rzetelna księgowość #zostanwdomu

ZLECAM KSIĘGOWOŚĆ

Szukasz księgowości?
wybierz ifirma.pl

✅ dedykowana księgowa,


✅ program do faktur,


✅ gotowe rozliczenia i zero zmartwień.

ZLECAM KSIĘGOWOŚĆ

Przetestuj nasz program do faktur
bez zobowiązań