Czym jest Profil Zaufany?
Profil zaufany jest metodą potwierdzania tożsamości obywatela Polski w elektronicznych systemach administracji. Profil stanowi wirtualny zestaw informacji identyfikujących jednoznacznie daną osobę oraz jest narzędziem prawnym służącym do potwierdzenia podpisu składanego przez użytkownika systemów administracji publicznej.
Profil zaufany możemy założyć na dwa sposoby:
- Przez internet:
- za pomocą konta bankowego (pod warunkiem, że nasz bank daje możliwość założenia profilu zaufanego),
- przy użyciu certyfikatu kwalifikowanego (jeżeli taki posiadamy),
- W punkcie potwierdzającym (wybranym banku lub urzędzie).
Co w przypadku jeśli nasz bank nie daje możliwości założenia profilu zaufanego, a w czasie trwania pandemii nie chcemy ryzykować i udawać się do urzędu? Nic straconego, ponieważ istnieje już możliwość skorzystania z tymczasowego profilu zaufanego.
Czym jest tymczasowy profil zaufany?
Tymczasowy profil również pozwala załatwiać sprawy urzędowe bez wychodzenia z domu. Działa dokładnie tak samo jak ten zwykły.
Czym zatem różni się od zwykłego? Oprócz sposobu założenia różni się przede wszystkim terminem ważności. Tymczasowy profil zaufany ważny jest tylko przez 3 miesiące.
UWAGA!
Tymczasowy profil zaufany może zostać przedłużony automatycznie, jeśli w kraju będą nadal obowiązywać ograniczenia wprowadzone w związku z pandemią koronawirusa.
Jak założyć tymczasowy profil zaufany?
Profil mogą założyć osoby, które nie posiadają konta w odpowiednim banku. Założenie go nie wymaga również wizyty w punkcie potwierdzającym. Możliwe to jest dzięki wideoweryfikacji, czyli rozmowie wideo z urzędnikiem za pośrednictwem internetu.
Tymczasowy profil zaufany założyć mogą osoby, które spełniają następujące warunki:
- mają numer PESEL,
- mają lub miały polski dowód osobisty,
- mają pełną lub ograniczoną zdolność do czynności prawnych,
- mają ważny dowód osobisty lub paszport.
Osoby ubezwłasnowolnione oraz dzieci przed ukończeniem 13. roku życia nie mogą mieć profilu zaufanego.
Pierwszym krokiem do założenia tymczasowego profilu zaufanego jest złożenie wniosku. Należy ustalić dane do logowania, czyli podać nazwę użytkownika i hasło. Dane te będą później służyć w celu logowania się do systemów e-administracji.
W kolejnym kroku będzie należało podać swoje dane:
- pierwsze i drugie imię,
- nazwisko,
- numer PESEL.
Następnie należy wpisać dane kontaktowe (adres e-mail, numer telefonu) oraz wybrać termin wideorozmowy.
We wniosku należy również wskazać aplikację, za pomocą której rozmowa będzie możliwa.
Do wyboru są dwie aplikacje: Skype lub Microsoft Teams. Należy się również upewnić, że nasz sprzęt ma dostęp do internetu, ma sprawny mikrofon oraz kamerę, która umożliwi okazanie dowodu tożsamości.
Na podany numer telefonu zostanie wysłany kod autoryzacyjny, który będzie należało wpisać odpowiednie pole i przejść ‘Dalej’. Następnie na podany adres poczty elektronicznej zostaną wysłane dwie wiadomości:
- Potwierdzenie założenia konta w serwisie profil zaufany,
- Potwierdzenie wysłania wniosku – numer wniosku będzie niezbędny podczas rozmowy z urzędnikiem.
Tymczasowy profil zaufany – najważniejsze fakty.
Wideorozmowa z urzędnikiem
We wskazanym we wniosku terminie należy spodziewać się telefonu od urzędnika. W rozmowie telefonicznej urzędnik poda numer złożonego wniosku, należy zweryfikować czy jest on poprawny. Następnie urzędnik na adres mailowy prześle link do rozmowy wideo, która odbędzie się poprzez aplikację wskazaną we wniosku.
W dalszej rozmowie, która będzie się już odbywać za pośrednictwem aplikacji, urzędnik poprosi o potwierdzenie, że dane we wniosku są prawdziwe i aktualne oraz przedstawi zasady korzystania z profilu. Poprosi także o okazanie dowodu tożsamości w taki sposób, by mógł przeczytać jego treść (poprzez kamerę).
Na koniec tymczasowy profil zaufany zostanie potwierdzony przez urzędnika. Potwierdzenie założenia profilu zostanie przesłane na adres e-mail.
Podsumowanie
Tymczasowy profil zaufany to rozwiązanie, które zostało przygotowane w związku z pandemią koronawirusa.
Jest wygodne, ponieważ mimo braku konta bankowego (lub posiadanie konta, które uniemożliwia założenie profilu zaufanego) pozwala na załatwienie wielu spraw urzędowych bez wychodzenia z domu.
Tradycyjny profil zaufany ma termin ważności 3 lata, ten tymczasowy tylko 3 miesiące i nie można samodzielnie przedłużyć jego ważności.
Kiedy straci ważność, należy założyć zwykły profil zaufany.
Założenie profilu zaufanego tymczasowego, jak i tego tradycyjnego, jest usługą całkowicie bezpłatną.
Masz już profil zaufany? Sprawdź jakie formalności możesz załatwić w CEiDG.