Jakie są elementy transgranicznego handlu elektronicznego?

elementy transgranicznego handlu elektronicznego

Transgraniczny handel elektroniczny to obecnie bardzo popularny sposób robienia zakupów w Internecie.

Dlaczego stał się tak ważny? Jakie są jego najważniejsze elementy? Odpowiedzi na te pytania dowiesz się z poniższego artykułu.

Cechy charakterystyczne transgranicznego handlu elektronicznego

Handel elektroniczny (e-commerce) to wszelkie procedury w ramach transakcji handlowych zawierane przy użyciu urządzeń elektronicznych: komputera, telefonu komórkowego, faksu czy telewizji. Obecnie najczęściej dotyczy to zakupów robionych przez Internet za pomocą komputerów stacjonarnych, laptopów, tabletów czy smartfonów. Handel transgraniczny to wymiana towarów i pieniędzy pomiędzy podmiotami znajdującymi się w dwóch różnych miejscach na świecie.

Dlaczego transgraniczny handel elektroniczny jest popularny?

Transgraniczny handel elektroniczny przynosi wiele korzyści zarówno sprzedawcom, jak i kupującym. Sprzedający mają dostęp do nowych rynków zbytu i nowych klientów. Z kolei konsumenci mogą kupić towary niedostępne w ich kraju lub w znacznie niższej cenie.

Rozwój Internetu i innych technologii informatycznych stworzył doskonałe szanse na urzeczywistnienie idei globalnego rynku, dla której dystans dzielący podmioty podczas zawierania transakcji handlowej kompletnie stracił na znaczeniu. Handel internetowy jest postrzegany jako bardzo wygodna i niskokosztowna alternatywa dla handlu tradycyjnego.

Popularność tej formy robienia zakupów wciąż rośnie. Wszystko to za sprawą zmieniających się preferencji zakupowych konsumentów. Przeprowadzane badania pokazują, że wzrost transgranicznego e-handlu w najbliższych latach może być nawet dwucyfrowy.

Stały dostęp do sieci, mobilność, a także duża prędkość, z jaką przekazywane są informacje w dzisiejszym świecie – wszystko to sprawiło, że ludzie pokochali robienie zakupów online. Oczywiście nie bez znaczenia była również pandemia koronawirusa, która znacznie przyczyniła się do utrwalenia tego trendu.

Transgraniczny handel elektroniczny – elementy, na które trzeba zwrócić uwagę

Do zajmowania się transgranicznym handlem elektronicznym potrzebna jest przede wszystkim odpowiednia platforma. Może być to własny sklep internetowy, jednak musi on być we właściwy sposób przygotowany. Znajdujące się tam treści, zarówno wszelkie informacje dotyczące składania zamówienia, regulamin, a także opisy kategorii i produktów, muszą być napisane w lokalnym języku. Poza tym taka strona musi być przyjemna dla oka, łatwa i intuicyjna w nawigowaniu.

Sprzedający może również skorzystać z witryny typu marketplace. To obecnie cieszące się bardzo dużym zainteresowaniem miejsca, gdzie wielu sprzedawców oferuje produkty z różnych branż. Sprawami technicznymi zajmuje się administrator takiego serwisu, jednak w zamian za to sprzedawca musi płacić prowizję.

Transgraniczny handel – najważniejsze elementy, o których trzeba pamiętać podczas zawierania transakcji to:

  • płatność – czynność finalizująca zawarcie umowy musi być tak przygotowana, aby umożliwiać obsługę waluty kraju, w którym jest prowadzona sprzedaż. Powinna także uwzględniać ulubiony sposób płatności danego społeczeństwa – czasami jest to karta kredytowa, PayPal, BLIK,
  • przesyłka – sposób dostawy musi być dostosowany do preferencji panujących w danym kraju. Możliwości jest wiele, paczka może być dostarczona przez kuriera bezpośrednio do domu lub pozostawiona do odbioru w paczkomacie, punkcie stacjonarnym albo pobliskim sklepie,
  • polityka zwrotów – jest to ważne również ze względu na ochronę konsumenta, aby zawsze w regulaminie była zaznaczona możliwość zwrotu towaru, jeśli jest on nienoszony, nieuszkodzony i nie minął termin,
  • przepisy celne – poza krajami Unii Europejskiej należy postępować zgodnie z wymogami celnymi,
  • regulacje prawne – zasady prowadzenia działalności gospodarczej mogą się różnić w zależności od kraju, dlatego przed rozpoczęciem sprzedaży w danym państwie należy zapoznać się z odpowiednimi przepisami, aby później móc je wdrożyć.
Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Księgowość Internetowa i biuro rachunkowe online Księgowość Internetowa i biuro rachunkowe online Księgowość Internetowa i biuro rachunkowe online

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość