Kara dla pracownika za niewłaściwe zachowanie – w jakich przypadkach jest możliwa?
Niewłaściwe zachowanie pracownika w miejscu pracy, które narusza nie tylko przepisy prawa pracy, ale również regulamin wewnętrzny danego zakładu, może w konsekwencji doprowadzić do zastosowania kary.
Naczelną zasadą przypisaną pracownikowi jest przestrzeganie obowiązków pracowniczych w zakresie wykonywanej pracy. Wśród podstawowych obowiązków należy wyróżnić:
wykonywanie pracy w sposób sumienny i staranny;
stosowanie się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę;
przestrzeganie czasu pracy ustalonego w zakładzie pracy;
przestrzeganie regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku;
przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych;
dbanie o dobro zakładu pracy, ochrona jego mienia oraz zachowanie w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę;
przestrzeganie tajemnicy określonej w odrębnych przepisach;
przestrzeganie w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego.
Więcej na temat obowiązków pracownika przeczytasz w tym artykule.
Kara za niewłaściwe zachowanie w pracy
Co w przypadku, gdy pracownik będzie zachowywał się niewłaściwie w miejscu pracy? Pracodawca na mocy przepisów prawa pracy może zastosować karę dla pracownika za niewłaściwe zachowanie w postaci:
upomnienia,
nagany,
kary pieniężnej.
Kara upomnienia i nagany może zostać nałożona na pracownika, który nie przestrzega:
ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy,
przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP),
przepisów przeciwpożarowych,
przyjętego sposobu potwierdzania przybycia i obecności w pracy,
usprawiedliwiania nieobecności w pracy.
Kara pieniężna może zostać nałożona na pracownika, który:
nie przestrzega przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy lub przepisów przeciwpożarowych,
opuszcza miejsce pracy bez usprawiedliwienia,
stawia się do pracy w stanie nietrzeźwości lub spożywa alkoholu bądź środki działające podobnie do alkoholu w czasie pracy.
Pracodawca, chcąc nałożyć na pracownika jedną z ww. kar, musi pamiętać o kilku kluczowych zasadach:
Kara pieniężna za jedno „złe” zachowanie pracownika, tak jak za każdy dzień nieusprawiedliwionej nieobecności, nie może być wyższa od jednodniowego wynagrodzenia pracownika, a łącznie kary pieniężne nie mogą przewyższać dziesiątej części wynagrodzenia przypadającego pracownikowi do wypłaty.
Wpływy z kar pieniężnych należy przeznaczyć na poprawę warunków BHP.
Kara (upomnienia, nagany, pieniężna) nie może być nałożona po upływie 2 tygodni od momentu, gdy pracodawca dowiedział się o naruszeniu przez pracownika któregoś z obowiązków pracowniczych, i po upływie 3 miesięcy od dopuszczenia się przez pracownika tego naruszenia.
Kara (upomnienia, nagany, pieniężna) może zostać nałożona wyłącznie po uprzednim wysłuchaniu pracownika.
Pracodawca musi zawiadomić pracownika na piśmie o zastosowanej karze (upomnienia, nagany, pieniężnej) wskazując rodzaj naruszenia obowiązków pracowniczych i datę dopuszczenia się przez pracownika tego naruszenia. Dodatkowo pracodawca powinien poinformować pracownika o prawie zgłoszenia sprzeciwu wobec zastosowanej kary i terminie jego wniesienia.
Kara (upomnienia, nagany, pieniężna) ulega zatarciu po roku nienagannej pracy (wówczas po tym czasie odpis zawiadomienia o ukaraniu pracownika zostaje usunięty z jego akt osobowych).
Pracodawca może, albo z własnej inicjatywy, albo na wniosek reprezentującej pracownika zakładowej organizacji związkowej, uznać karę za niebyłą przed upływem roku nienagannej pracy.
Co więcej, w przypadku naruszenia przez pracownika obowiązków pracowniczych pracownik może go ukarać i rozwiązać z nim umowę o pracę za wypowiedzeniem lub bez wypowiedzenia, jednak naruszony obowiązek musi być na tyle istotny, że pracodawca nie będzie widział możliwości w zakresie dalszego zatrudnienia pracownika.
W wyroku Sądu Najwyższego z dnia 25 października 1995 r., sygn. akt I PRN 77/95 wskazano, że: „Zarówno zawinione umyślnie przez pracownika uchybienie obowiązkom pracowniczym, jak i ich naruszenie z winy nieumyślnej stanowi przyczynę uzasadniającą wypowiedzenie umowy o pracę. Wymierzenie pracownikowi kary porządkowej nie wyklucza możliwości uznania tego samego nagannego zachowania się pracownika, stanowiącego przesłankę ukarania, za przyczynę uzasadniającą wypowiedzenie umowy o pracę”.
Przykłady niewłaściwego zachowania pracownika w miejscu pracy
Kara dla pracownika za niewłaściwe zachowanie może zostać zastosowana, jeśli pracownik:
wykonuje pracę w sposób niesumienny i niestaranny:
przykład: pracownik wykonuje swoją pracę niedbale, bez większego zaangażowania, np. prawnik, która dostał od pracodawcy do zweryfikowania umowę klienta, nie analizuje poszczególnych zapisów umowy i tego, czy są dozwolone, wskutek czego przekazał umowę, która zawiera błędy;
nie stosuje się do poleceń przełożonych:
przykład: pracownik, który otrzymał zlecenie wykonania oferty dla klienta w terminie 30 dni, nie zrobił tego w wyznaczonym czasie;
nie przestrzega czasu pracy ustalonego w zakładzie pracy:
przykład: pracownik systematycznie spóźnia się do pracy i nie odrabia spóźnień;
nie przestrzega regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku:
przykład:pomimo regulaminowego zakazu używa telefonu komórkowego w celach prywatnych;
nie przestrzega przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy ani przepisów przeciwpożarowych:
przykład:pracownik ignoruje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, np. nie używa wymaganych środków ochrony osobistej albo pali w miejscach niedozwolonych;
nie dba o dobro zakładu pracy, nie chroni jego mienia oraz nie zachowuje w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę:
przykład:pracownik przekazuje osobom trzecim informacje poufne przedsiębiorstwa, np. ujawnia bazę danych, bazę klientów osobom trzecim;
nie przestrzega tajemnicy określonej w odrębnych przepisach:
przykład:pracownik ujawnia osobom trzecim strategię marketingową firmy;
nie przestrzega określonych w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego:
przykład:pracownik dopuszcza się agresji, mobbingu wobec współpracowników.
Podsumowanie
Pracownik w miejscu pracy powinien niewątpliwie zachowywać się profesjonalnie, kulturalnie oraz powinien respektować podstawowe obowiązki pracownicze wynikające z przepisów prawa pracy. Może się jednak zdarzyć sytuacja, że pracownik naruszy obowiązujące zasady (zarówno z kodeksu pracy, regulaminu firmy czy zasad BHP). W takim przypadku pracodawca może zastosować odpowiednią karę porządkową celem zdyscyplinowania pracownika. Należy jednak pamiętać, że w niektórych przypadkach, gdy pracownik w sposób rażący doprowadzi swoim zachowaniem do szkody na rzecz pracodawcy, pracodawca może podjąć działania dyscyplinarne, w tym rozwiązanie umowy o pracę.
A jeśli chcesz dowiedzieć się, jakie wynagrodzenie przysługuje pracownikowi w przypadku wadliwego wykonania pracy, to przeczytaj ten artykuł.
Autorka tekstów prawnych na ifirma.pl. Prawnik posiadająca wieloletnie doświadczenie w doradztwie prawnym oraz podatkowym. Na co dzień swoją wiedzę i doświadczenie poszerza dzięki pracy jako specjalista do spraw prawnych, a czas wolny poświęca na podnoszeniu kwalifikacji w zakresie aspektów prawnych w e-commerce i social mediach oraz szeroko pojętym prawie autorskim.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Dlaczego niektóre sklepy internetowe z łatwością zdobywają adresy e-mail klientów, a inne wciąż walczą o każdy zapis? Sekret tkwi w lead magnecie – prostej zachęcie, która zamienia anonimowego odwiedzającego w potencjalnego kupującego. W tym artykule pokażemy Ci, jak stworzyć lead magnet, który naprawdę działa, jakie formy sprawdzają się w e-commerce i jak przełożyć to na sprzedaż.
Jak wystartować na Allegro, żeby nie zaliczyć od razu bolesnego upadku? Na sukces w w-commerce składa się wiele czynników, więc trudno wskazać doskonały przepis na wysoką sprzedaż od pierwszej oferty. Na pewno podstawą jest jednak dobre przygotowanie do sprzedaży na Allegro od zera.
Trendy w e-commerce zmieniają się szybciej niż strategie większości e-sklepów, dlatego 2026 rok przyniesie dużą przewagę tym, którzy przygotują się wcześniej.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo