Nie tak dawno opisywaliśmy projekt Rozporządzenia w sprawie Kas wirtualnych. Są to kasy mające postać oprogramowania, z których można korzystać na smartfonie lub tablecie. Z założenia kasy wirtualne w pierwszej fazie są przeznaczone do rejestracji sprzedaży dla określonej grupy przedsiębiorców. Ewidencja sprzedaży prowadzona w takiej formie umożliwia przekazywanie informacji o przeprowadzanych transakcjach w czasie rzeczywistym przez co wzmocniony jest element kontrolny ze strony fiskusa.
Jakie czynności będą ewidencjonowane na kasie wirtualnej?
W Rozporządzeniu Ministra Finansów z 26 maja 2020 r. w sprawie grup podatników lub rodzajów czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących
mających postać oprogramowania (Dz. U. 2020 poz. 965) można przeczytać, że kasy wirtualne mogą być stosowane przykładowo w odniesieniu do czynności :
usług hotelarskich, związanych z zakwaterowaniem, noclegowych, turystycznych, miejsc krótkoterminowego zakwaterowania,
usług gastronomicznych, w szczególności: usług restauracyjnych, cateringowych, pozostałych usług gastronomicznych,
sprzedaży węgla, brykietu i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, przeznaczonych do celów opałowych.
Kasy wirtualne – dla kogo to rozwiązanie?
Czy stosowanie kas wirtualnych jest obowiązkowe?
Użytkowanie kas wirtualnych dla branż, które wskazano powyżej nie jest obowiązkowe. Z oprogramowania mogą skorzystać przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność gospodarczą w zakresie wymienionym w Rozporządzeniu.
Kasy wirtualne mające postać oprogramowania w pierwszej kolejności mogą stosować branże, które pierwotnie były objęte obowiązkiem wymiany kas na kasy on-line od 1 lipca 2020 r., m.in. gastronomia i hotelarstwo.
Wejście w życie nowych przepisów
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 maja 2020 r. w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania (Dz. U. 2020 poz. 957) weszło w życie z dniem 1 czerwca 2020 r. W Rozporządzeniu określone zostały wymagania techniczne dla kas wirtualnych, sposób użytkowania, sposób zakończenia użytkowania i szczególne przypadki wystawiania dokumentów. Stosowanie kasy wirtualnej nie zwalnia z obowiązku wystawiania paragonu fiskalnego w formie papierowej jak również z przygotowywania raportów fiskalnych. Szczegółowo zostało to omówione w Rozporządzeniu.
Kasa wirtualna musi posiadać deklarację spełnienia przez nią określonych funkcji, o których mowa w art. 111 ust. 6b ustawy o VAT.
Taka deklaracja będzie dołączana do każdej kasy. Jest to Oświadczenie producenta, że program pracy kasy jest zgodny z programem kasy wzorcowej i będzie to potwierdzał Główny Urząd Miar.
Nowy JPK_VAT – termin przesunięty na 1 października.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Czy kasy wirtualne umożliwiają przekazywanie informacji o przeprowadzanych transakcjach w czasie rzeczywistym?
Tak.
W jakich branżach będą miały zastosowanie nowe rozwiązania?
Kasy wirtualne mogą być stosowane w odniesieniu do:
usług transportowych
usług hotelarskich
usług gastronomicznych
sprzedaży węgla i podobnych paliw stałych
Czy kasy wirtualne są obowiązkowe od 1 czerwca 2020?
Nie. Mogą z nich skorzystać przedsiębiorcy, których zakres działalności gospodarczej został wymieniony w rozporządzeniu.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Gdy firma zmaga się z niewypłacalnością lub zagrożeniem niewypłacalnością, a upadłość nie jest rozważana jako opcja, restrukturyzacja jednoosobowej działalności gospodarczej staje się kluczowym narzędziem w walce o jej przetrwanie. Procedura ta daje przedsiębiorcy szansę na odzyskanie płynności finansowej oraz kontynuowanie działalności gospodarczej, jednocześnie unikając konsekwencji związanych z ogłoszeniem upadłości.
Startupy kojarzą się z innowacyjnością, dynamicznym tempem i ekscytującą atmosferą, w której tworzy się „kolejny wielki produkt”. W takiej wizji rola CEO często sprowadza się do kilku kluczowych obrazów: prowadzenia spotkań z inwestorami, występowania na konferencjach czy strategicznego kierowania zespołem z poziomu wygodnego fotela.
Cennik UWAGA! Z uwagi na ilość bieżących zgłoszeń, od 29 kwietnia 2025 r. nie przyjmujemy już zleceń rozliczeń rocznych za rok 2024. Obowiązuje dla zlecenia zgłoszonego do 05.04.2025 roku. Operator zastrzega sobie możliwość naliczania dodatkowej kwoty: dla zleceń przekazanych w okresie 06.04-15.04.2025, do poniższych cen zostanie doliczone 50% wartości, dla zleceń przekazanych w okresie 16-23.04.2025, […]
Podczas budowania sklepu internetowego trzeba zwrócić uwagę na jego funkcjonalność. Automatyzacje niektórych procesów, szczególnie dostaw, ułatwią kupującym nawigację po serwisie, a sprzedawcom pozwolą zaoszczędzić czas. Zobacz, jak wybrać kuriera do sklepu internetowego.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo