Wprowadzenie pakietu VAT e-commerce od lipca 2021 r. na terenie całej Unii Europejskiej było rewolucyjnym rozwiązaniem, szczególnie dla sklepów online. Czas obowiązywania zmienionych przepisów jest relatywnie krótki, jeśli chodzi o przepisy podatkowe. Wprowadzone rozwiązania mają na celu uszczelnianie podatku VAT na terenie całej UE. W dzisiejszej publikacji napiszemy jakie zmiany czekają właścicieli sklepów online, a konkretnie chodzi o kontrolę płatności sprzedaży e-commerce.
Kontrola płatności sprzedaży w e-commerce – jaki jest cel?
Wprowadzenie podatku VAT od całej sprzedaży przeprowadzanej na terenie UE, bez względu na wartość transakcji, ale również status nabywcy – przedsiębiorca czy konsument, miało na celu zwiększenie konkurencyjności firm unijnych w relacji z przedsiębiorcami z krajów trzecich. Obecnie wszystkie zakupy spoza UE muszą być opodatkowane w VAT na terenie UE. Jednak organy UE podejrzewają, że wielu przedsiębiorców, w szczególności spoza UE, nie dopełnia formalności rejestracji, zaniża podatek VAT lub wogóle go nie deklaruje. W ślad za tym podjęta została decyzja o współpracy pomiędzy krajami UE o wprowadzeniu nowych obowiązków w zakresie prowadzenia ewidencji przez dostawców usług płatniczych. Jak można przeczytać w uzasadnieniu do zmienianych przepisów, żeby rozwiązać problem nieprawidłowości związanych z VAT w sektorze e-commerce w celu lepszego wykrywania
i zwalczania oszustw związanych z podatkiem VAT, należy zacieśnić współpracę pomiędzy
administracjami podatkowymi a dostawcami usług płatniczych. W tym celu ma zostać utworzony centralny elektroniczny system informacji o płatnościach (CESOP), do którego państwa członkowskie będą przekazywać dane na temat odbiorców płatności i transakcji płatniczych. Dzięki temu administracje podatkowe państw członkowskich zyskają dodatkowe narzędzie do skuteczniejszego zwalczania oszustw związanych z VAT w transakcjach transgranicznych.
Centralny elektroniczny system informacji o płatnościach (CESOP) pozwoli m.in. na:
Identyfikację podatników, którzy powinni deklarować i płacić VAT w państwach członkowskich UE, ale nie mają nawet numeru identyfikacyjnego VAT
Oszacowanie kwoty podatku VAT, który powinien być zapłacony w danym państwie członkowskim w związku z handlem online. Chociaż dane te nie będą w 100% poprawne, to zakłada się, że będą one bardzo użyteczne
Ocenę zobowiązań VAT znanych podatników zidentyfikowanych w VIES, OSS lub w IOSS
Nowe obowiązki dla dostawców usług płatniczych
Pod pojęciem usługi płatniczej należy rozumieć działalność polegającą na wykonywaniu transakcji płatniczych, w tym transferu środków pieniężnych na rachunek płatniczy dostawcy:
przez wykonywanie usług polecenia zapłaty,
przy użyciu karty płatniczej lub podobnego instrumentu płatniczego,
przez wykonywanie usług polecenia przelewu, w tym stałych zleceń.
Dostawcy usług płatniczych będą mieli obowiązek prowadzenia kwartalnej ewidencji odbiorców płatności i płatności transgranicznych, które będą przesyłane drogą elektroniczną do centralnego elektronicznego systemu informacji o płatnościach (CESOP).
Dostawcami usług płatniczych są:
Bank krajowy w rozumieniu ustawy Prawo bankowe
Oddział banku zagranicznego w Polsce w rozumieniu ustawy Prawo bankowe
Instytucja kredytowa w rozumieniu ustawy Prawo bankowe
Instytucja pieniądza elektronicznego w rozumieniu ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych
Oddział podmiotu świadczącego w innym niż Polska państwie UE pocztowe usługi płatnicze, uprawnionego zgodnie z prawem tego państwa do świadczenia usług płatniczych oraz Poczta Polska Spółka Akcyjna w zakresie, w jakim odrębne przepisy upoważniają ją do świadczenia usług płatniczych
Instytucja płatnicza
Instytucje kredytowe w rozumieniu przepisów ustawy Prawo bankowe
Spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa lub Krajowa Spółdzielcza Kasa Oszczędnościowo-Kredytowa w rozumieniu ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych w zakresie, w jakim odrębne przepisy uprawniają je do
świadczenia usług płatniczych
Jakie płatności będą kontrolowane?
W ustawie zostało doprecyzowane, w jakich okolicznościach dojdzie do kontroli płatności transgranicznych. Za płatność transgraniczną uznaje się płatność w przypadku, gdy płatnik znajduje się na terytorium jednego państwa członkowskiego, a odbiorca płatności znajduje się na terytorium innego państwa UE lub na terytorium państwa trzeciego. Kontroli będą podlegały płatności, których liczba na rzecz jednego odbiorcy przekroczy 25 płatności w kwartale.
Dostawca usług płatniczych będzie miał m.in. obowiązek:
Prowadzić ewidencję odbiorców płatności i płatności transgranicznych w odniesieniu do świadczonych usług płatniczych, w postaci elektronicznej, za każdy kwartał, jeżeli w ciągu kwartału świadczy usługi płatnicze odpowiadające ponad 25 płatnościom transgranicznym na rzecz tego samego odbiorcy płatności. Szczegółowy zakres danych, jakie znajdą się w ewidencji określa ustawa
Przechowywać ewidencję w postaci elektronicznej, przez okres 3 lat od zakończenia roku podatkowego, w którym nastąpiła płatność
Udostępniać ewidencję:
państwu członkowskiemu pochodzenia dostawcy usług płatniczych lub przyjmującym państwom członkowskim, w przypadku gdy dostawca usług płatniczych świadczy usługi płatnicze w państwie członkowskim innym niż państwo członkowskie pochodzenia,
Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) – w przypadku dostawców usług płatniczych, dla których państwem członkowskim pochodzenia lub przyjmującym państwem członkowskim jest Polska
Zmiana przepisów ustawy o podatku VAT i prawo bankowe zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2024 roku.
Kontrola płatności sprzedaży e-commerce – podsumowanie
Organy UE podjęły decyzję o wprowadzeniu kolejnych kroków mających na celu wykrycie nierzetelnych firm, które unikają płacenia podatku VAT na terenie UE. Wprowadzona została kontrola płatności transgranicznych, jeśli ich ilość w kwartale przekroczy 25 na rzecz jednego odbiorcy płatności. Obowiązek monitorowania takich płatności został nałożony na dostawców usług płatniczych, którzy zostali zdefiniowani w ustawie. Prowadzone ewidencje mają być udostępniane innym państwom członkowskim lub szefowi KAS, jeśli będzie to niezbędne z uwagi na realizowanie obowiązków ustawowych. Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2024 r.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Uważasz, że zalczki, które wpłacasz w ciągu roku na podatek, są za wysokie w stosunku do przewidywanego podatku za dany rok? Sprawdź, co możesz zrobić, aby obniżyć wysokość płaconych zaliczek na podatek.
Zielona transformacja to coraz głośniejszy temat również na polu biznesowym. Do dyskusji włącza się także IFIRMA, dołączając w roli partnera do spotkania w ramach cyklu Startups Networking & Innovations Platform (SNIP) poświęconego zielonym technologiom, które odbędzie się już 15 kwietnia 2025 roku w Katowicach.
Zastanawiasz się kto ma obowiązek wystawiania faktur VAT? W dzisiejszym artykule poszukamy odpowiedzi na to i inne pytania związane z wystawianiem faktur.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo