Blog

Jak rozliczyć koszty prowadzenia firmy w mieszkaniu?

Wiele rodzajów działalności gospodarczej nie wymaga posiadania osobnego lokalu, dostosowanego do ich specyficznych potrzeb. Przedsiębiorcy do pracy potrzebują często wyłącznie biurka, dlatego decydują się na prowadzenie firmy we własnym domu lub mieszkaniu. Niektórzy przedsiębiorcy mają obowiązek zgłoszenia zmiany przeznaczenia lokalu właściwemu organowi w celu ustalenia, czy będzie podlegał pod lokal użytkowy.

Prowadzenie firmy w mieszkaniu/domu daje możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów części wydatków związanych z bieżącym użytkowaniem lokalu. W jaki sposób rozliczyć koszty prowadzenia firmy w mieszkaniu?

Firma w mieszkaniu – jak rozdzielić koszty prywatne od kosztów związanych z działalnością gospodarczą?

W przepisach prawa nie znajdziemy wskazówek, w jaki sposób należy podzielić wydatki związane z bieżącą eksploatacją mieszkania lub domu, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza, na koszty prywatne i koszty związane z firmą.

W takim wypadku pomocne mogą okazać się billingi lub odczyty z liczników, a jeżeli nie jest możliwe tak szczegółowe rozdzielenie zużycia, ze względu na brak jednoznacznych wskazówek w przepisach prawa, organy podatkowe w swoich interpretacjach zalecają posłużenie się specjalnie wyliczonym współczynnikiem na podstawie procentowego udziału części przeznaczonej na działalność gospodarczą w całości mieszkania (czyli na podstawie metrażu).

Przykład

Pani Joasia jest copywriterem. Na co dzień pracuje we własnym mieszkaniu, w związku z czym zalicza do kosztów uzyskania przychodu część wydatków związanych z jego eksploatacją. Ponieważ nie jest w stanie ustalić szczegółowego zużycia poszczególnych mediów, wyliczyła współczynnik, według którego dzieli je na prywatne i związane z działalnością. Oceniła, że przestrzeń związana z prowadzoną działalnością zajmuje 15% jej mieszkania (z mieszkania o powierzchni 100 mkw pokój przeznaczony przez panią Joasię do celów działalności zajmuje 15 mkw) i taką część wydatków na mieszkanie zalicza do kosztów uzyskania przychodu.

Jakie wydatki związane z mieszkaniem zaliczymy do kosztów uzyskania przychodu?

Poniżej przedstawiamy tabelę, w której zebrane zostały typy wydatków związanych z utrzymaniem i bieżącą eksploatacją mieszkania zaliczanymi w części do kosztów uzyskania przychodu.

Koszt
Komentarz
czynsz
  • w części wyliczonej na podstawie ustalonej proporcji

media (energia elektryczna, woda, wywóz odpadów etc.)

  • w wysokości ustalonej na podstawie odrębnych liczników (jeśli to możliwe),
  • w części wyliczonej w oparciu o współczynnik ustalony na podstawie metrażu, który może ulec modyfikacji w związku ze specyfiką działalności (sprzęty wykorzystywane prywatnie mogą być zdecydowanie bardziej energochłonne lub zużywać zdecydowanie więcej wody niż te związane z działalnością),
  • na podstawie faktur lub rozliczeń ze wspólnotą lub spółdzielnią mieszkaniową
telefon i internet
  • w przypadku telefonu – na podstawie załączonego do faktury billingu (należy zaznaczyć, które połączenia/wiadomości były związane z prowadzoną działalnością),
  • ważne: kosztem uzyskania przychodu nie będzie abonament na prywatny numer, ponieważ jest on ponoszony niezależnie od faktu prowadzenia działalności,
  • w przypadku internetu – warto założyć osobne łącze do celów związanych z działalnością, wówczas cała faktura będzie stanowiła koszt uzyskania przychodu
odsetki od kredytu na mieszkanie
  • na podstawie współczynnika,
  • do kosztów uzyskania przychodu zaliczamy wyłącznie zapłacone odsetki od kredytu,
  • na podstawie wyciągu bankowego
amortyzacja mieszkania lub jego części

zakup wyposażenia (przeznaczonego wyłącznie na cele działalności)

  • księgowany na podstawie otrzymanych faktur za wyposażenie (komputer, biurko, krzesło, regały itp.)

remont

  • na podstawie faktur, jeżeli zakupione materiały służą w całości do remontu części mieszkania związanej z działalnością gospodarczą
polisa na mieszkanie
  • w części wyliczonej na podstawie ustalonej proporcji
  • księgowanie na podstawie polisy.

Jak księgować koszty prowadzenia firmy w mieszkaniu?

Właściwą kolumną do wykazania kosztów prowadzenia firmy w mieszkaniu lub domu jest kolumna 13 podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Jak zostało już wspomniane, zgodnie z par. 12-14 rozporządzenia w sprawie prowadzenia KPiR, w celu udokumentowania wydatków związanych z opłatami za czynsz, energię elektryczną, telefon, wodę, gaz i centralne ogrzewanie, w części przypadającej na działalność gospodarczą, przedsiębiorca może sporządzić dowód wewnętrzny, z którego musi wynikać przedmiot operacji i wysokość kosztu (wydatku). Podstawą do sporządzenia tego dowodu jest dokument obejmujący całość opłat na te cele, a więc faktura VAT wystawiona na podatnika.

Ważne jest, by do sporządzonego dowodu wewnętrznego dołączyć dokument potwierdzający wydatek, na którym warto uwzględnić wykorzystany sposób wyliczenia.

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Podatek Belki — czy zostanie zniesiony?

W Ministerstwie Finansów obecnie są prowadzone prace nad zniesieniem podatku od zysków kapitałowych, czyli podatkiem…

17 godzin temu

Placówka oświatowa – w jaki sposób można założyć, taką działalność? Rozliczenia względem ZUS i US

Zastanawiasz się jak założyć placówkę oświatową? W dzisiejszym artykule napiszemy kilka słów na temat takich…

17 godzin temu

Analiza sentymentu z wykorzystaniem AI. Jak pomaga wprowadzić zmiany w biznesie?

W dobie cyfrowej transformacji firmy mają dostęp do niespotykanej dotąd ilości danych na temat swoich…

20 godzin temu

Wizualne przekazywanie emocji: moc obrazów w marketingu cyfrowym

Ludzie od zarania dziejów wykorzystywali obrazy w swojej komunikacji. Czy to malowidła w jaskiniach tworzone…

20 godzin temu

Wpłata na ZFŚS do 31 maja – kogo dotyczy?

Zastanawiasz się kogo dotyczy przekazywanie wpłat na ZFŚS do 31 maja? W dzisiejszym artykule odpowiemy…

5 dni temu

Dziedziczenie spółki z o.o. – jakie są zasady dziedziczenia udziałów w spółce?

Zasada stanowi, że udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością podlegają dziedziczeniu jak każdy inny składnik…

5 dni temu