A czy potrzebna jest zgoda nabywcy na otrzymywanie faktur ustrukturyzowanych?
KSeF w pigułce – kluczowe informacje o KSeF w formie video:
Czy nabywca musi wyrazić zgodę na otrzymywanie faktur w KSeF?
Do samego wystawiania faktur w KSeF nie jest wymagana zgoda kontrahenta. Natomiast akceptacji odbiorcy wymaga już otrzymanie faktury przy użyciu KSeF. A zatem nabywca może zgodzić się, jak i nie wyrazić zgody, aby otrzymywać fakturę ustrukturyzowaną w KSeF.
W jaki sposób nabywca powinien wyrazić zgodę na otrzymanie e-Faktury?
Przepisy aktualnie nie określają konkretnego sposobu, w jaki nabywca powinien wyrazić akceptację otrzymywania faktury w KSeF. Ministerstwo pozostawia tę kwestię do uzgodnień między kontrahentami wedle zasady swobody zawierania umów.
Przekazanie klientowi faktury za pomocą KSeF nie stoi na przeszkodzie, aby taką fakturę dostarczyć dodatkowo innym sposobem, poza system (już po przesłaniu faktury ustrukturyzowanej do Krajowego Systemu e-Faktur), np.e- mailowo, czy osobiście.
Brak zgody nabywcy na otrzymanie faktury przy użyciu KSeF
Jeśli nabywca nie wyrazi zgody na otrzymanie faktury ustrukturyzowanej, to wystawca wciąż może ją wystawić z użyciem KSeF (i co za tym idzie skorzystać z przywilejów dla przedsiębiorcy korzystającego z Krajowego Systemu e-Faktur), ale tak wystawioną fakturę musi przekazać klientowi poza systemem KSeF – w sposób uzgodniony z kontrahentem, np. poprzez e-mail, pocztę itd.
Wystawiona w KSeF i przekazana w inny sposób faktura zachowuje walor faktury ustrukturyzowanej, ponieważ posiada jej ustawowe cechy (numer identyfikacji w systemie KSeF).
Jak zgoda nabywcy wpływa na korektę faktury in minus w KSeF?
Jeśli nabywca wyrazi zgodę na otrzymywanie faktur z użyciem KseF – wtedy podatek VAT z faktury korekty podlega rozliczeniu w tym samym czasie (tożsamym) u nabywcy, jak i sprzedawcy. Nabywca w takim przypadku będzie miał obowiązek rozliczenia korekty podatku naliczonego w miesiącu otrzymania faktury w KSeF.
Natomiast brak akceptacji nabywcy na otrzymywanie faktur w systemie KSeF nie wpływa na zasady korekty podatku należnego u wystawcy faktury. Sprzedawca ma prawo rozliczyć korektę in minus w miesiącu wystawienia faktury korygującej w KSeF, o czym więcej przeczytasz w artykule: Księgowanie faktury korygującej dla korzystających z KSeF. Nabywca zaś musi rozliczyć korektę, zgodnie z ogólnymi zasadami, o których piszemy w artykule: Faktury korygujące – zmiany w roku 2021
Podsumowując, akceptacja odbiorcy faktury została ograniczona jedynie co do sposobu jej odbioru (a nie wystawienia). Ustawodawca wyjaśnia, że regulacja ta została zaproponowana w celu zachowania prawa wystawcy faktury ustrukturyzowanej do uzyskania zwrotu VAT w 40 dni, nie zmuszając jednocześnie nabywcy faktury do obowiązku jej odbioru przez KSeF, jeśli nie chce tego zrobić.
Zgoda nabywcy na otrzymanie faktury przy użyciu KSeF
Prawo do wystawienia faktury w KSeF
Preferencje dla wystawcy faktury w KSeF
TAK
TAK
TAK
NIE
TAK (ale trzeba przesłać fakturę w postaci elektronicznej lub papierowej poza KSeF)
TAK
Na koniec zaznaczymy, że powyższe rozwiązania są przewidziane w czasie dobrowolnego stosowania Krajowego Systemu e-Faktur. Zobaczymy, czy obligatoryjny KseF, który ma wejść w życie w II kwartale 2023 roku, przyniesie nowe rozstrzygnięcia, czy utrzyma obecne.
Księgowa i autorka tekstów. Jako księgowa w ifirma.pl każdego dnia zapewnia fachowe wsparcie swoim klientom – małym firmom usługowym i handlowym. Pomiędzy codziennymi obowiązkami dzieli się na blogu ifirma.pl swoim wieloletnim doświadczeniem i wiedzą dotyczącą tematów księgowo-podatkowych.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Czas wakacji to okres wzmożonych zakupów, ale nie każdy z nich okazuje się strzałem w dziesiątkę, ponieważ zdarza się, że towar jest wadliwy albo szybko staje się niesprawny. Dlatego każdy przedsiębiorca sprzedający produkty lub świadczący usługi musi liczyć się z możliwością otrzymania od klienta reklamacji. W tym kontekście warto pamiętać o kluczowej zasadzie – brak odpowiedzi na reklamację to również odpowiedź, która zawsze działa na korzyść konsumenta. Dla przedsiębiorcy może to oznaczać nie tylko uznanie roszczeń, ale także konsekwencje prawne, finansowe i wizerunkowe dla jego firmy.
Myślisz o rozpoczęciu własnego biznesu na popularnym portalu aukcyjnym? A może już prowadzisz sklep internetowy i chciałbyś znaleźć nowe możliwości sprzedaży? Bez względu na to, czy jesteś początkującym przedsiębiorcą, czy doświadczonym sprzedawcą, nasz kompleksowy poradnik “Jak sprzedawać na Allegro – krok po kroku” pomoże Ci osiągnąć sukces na tej dynamicznej platformie.
Zgłoszenie naruszenia konkurencji do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest bardzo pomocnym narzędziem pozwalającym na skuteczne przeciwdziałanie praktykom antykonkurencyjnym na rynku. Jeśli przedsiębiorca zauważy, że inne podmioty gospodarcze podejmują działania naruszające prawo konkurencji, to ma prawo zgłosić takie naruszenie do UOKiK.
Umowa sprzedaży to jedna z najczęściej zawieranych umów cywilnoprawnych. Skutki jej zawarcia mają istotne znaczenie na wielu płaszczyznach prawa, w tym prawa podatkowego. Jednym z takich podatków jest podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC), który ciąży na podatniku w przypadku sprzedaży rzeczy i praw majątkowych. Jednakże co w przypadku, gdy umowa została zawarta, podatek PCC został zapłacony, a w między czasie okazało się, że umowa sprzedaży jest nieważna? Na to pytanie odpowiemy w poniższym artykule.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo