Jak Wypełnić ZAW-FA – zawiadomienie o nadaniu lub odebraniu uprawnień do korzystania z KSeF
Podmioty nieposiadające możliwości uwierzytelnienia się elektronicznie, mogą nadać lub odebrać uprawnienie do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur za pomocą zawiadomienia ZAW-FA.
Zawiadomienie ZAW-FA służy do nadawania uprawnień w KSeF podmiotom, które nie mają możliwości uwierzytelnienia się w sposób elektroniczny. Wskazuje się w nim osobę, której nadajemy lub odbieramy uprawnienie do KSeF.
Osobą uprawnioną w ZAW-FA może być dowolna osoba fizyczna wskazana przez podatnika niebędącego osobą fizyczną/podmiot niebędący osobą fizyczną. Nie musi być to osoba fizyczna reprezentująca dany podmiot (np. zgodnie z wpisem w KRS).
Zawiadomienie ZAW-FA służy również zgłoszeniu danych identyfikujących e-podpis (tzw. odcisk palca) w przypadku osób posiadających podpis elektroniczny, który nie zawiera ani NIP ani PESEL.
Jesteś gotowy na KSeF?!
Już niedługo Krajowy System e-Faktur stanie się faktem! Kogo będzie dotyczył KSeF? Sprawdź nasze wideo o zmianach w fakturowaniu:
ZAW-FA: podstawowe informacje
Nadanie i odebranie uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur za pośrednictwem druku ZAW-FA wymaga podania:
NIP podatnika lub podmiotu, który nadaje lub odbiera uprawnienie;
danych kontaktowych podatnika lub podmiotu, który nadaje lub odbiera uprawnienie: adresu poczty elektronicznej; dodatkowo może być podany numer telefonu tego podatnika lub podmiotu;
w przypadku osoby fizycznej, której jest nadawane lub odbierane uprawnienie:
NIP osoby fizycznej lub numeru PESEL osoby fizycznej, a w przypadku niepodania NIP lub PESEL – datę urodzenia osoby fizycznej,
imienia i nazwiska osoby fizycznej,
numeru i serii dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość osoby fizycznej wraz z krajem jego wydania – w przypadku nieposiadania numeru NIP lub PESEL,
danych unikalnych powiązanych z certyfikatem kwalifikowanego podpisu elektronicznego osoby fizycznej i wyznaczonych z tego certyfikatu po użyciu funkcji skrótu kryptograficznego opartej na algorytmie SHA-256 – w przypadku gdy ten certyfikat nie zawiera numeru NIP lub numeru PESEL,
danych kontaktowych osoby fizycznej: adresu poczty elektronicznej; dodatkowo może być podany numer telefonu tej osoby;
miejsca i celu składania zawiadomienia.
Zawiadomienie ZAW-FA o nadaniu lub odebraniu uprawnień powinno także zawierać podpis podatnika lub podmiotu, który nadaje lub odbiera uprawnienie, lub podmiotu reprezentującego.
Obecnie obowiązujący jeszcze wzór zawiadomienia ZAW-FA (wersja 2) dostępny jest na tej stronie.
Poniższa instrukcja została opracowana na podstawie wzoru ZAW-FA w wersji 3. Wzór tego zawiadomienia znajduje się w Rozporządzeniu w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur, które w momencie publikacji artykułu znajduje się na etapie prac legislacyjnych.
Zawiadomienie ZAW-FA wypełnia się dużymi, drukowanymi literami.
Sekcja A – miejsce i cel składania ZAW-FA
Druk ZAW-FA, sekcja A
pole nr 1 – to miejsce na wpisanie swojego NIP (podatnika lub podmiotu, który nadaje lub odbiera uprawnienie do korzystania z KSeF),
pole nr 2 i 3 – pola te wypełnia urząd skarbowy,
pole nr 4 – wypełniamy, jeśli składamy więcej niż jedno ZAW-FA,
pole nr 5 – wskazujemy właściwego naczelnika urzędu skarbowego,
pole nr 6 – zaznaczmy cel złożenia zawiadomienia;
(1) – nadanie uprawnień, czyli wskazanie osoby uprawnionej do korzystania z KSeF. (Wskazanie kolejnej osoby uprawnionej w części C jest możliwe po odebraniu uprawnień osobie uprzednio wskazanej. Dalsze uprawnienia nadawane są elektronicznie w KSeF).
(2) – odebranie uprawnień osobie, która już je posiada, nadanych za pośrednictwem ZAW-FA.
(3) – odebranie wszelkich nadanych uprawnień, z wyłączeniem uprawnień właścicielskich, których odebranie nie jest możliwe. W takim przypadku nie wypełnia się części C.
(4) – zgłoszenie danych unikalnych powiązanych z certyfikatem kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub kwalifikowanej pieczęci elektronicznej podatnika. Należy zaznaczyć w przypadku zgłaszania kwalifikowanego podpisu elektronicznego niezawierającego NIP ani PESEL, którym będzie się posługiwała osoba wskazywana w części B.
Opcję 4 w polu 6 należy zaznaczyć w przypadku zgłaszania:
danych unikalnych powiązanych z certyfikatem kwalifikowanego podpisu elektronicznego i wyznaczonych z tego certyfikatu po użyciu funkcji skrótu kryptograficznego opartej na algorytmie SHA-256, w przypadku, gdy ten certyfikat nie zawiera numeru identyfikacji podatkowej (NIP) i numeru PESEL podatnika będącego osobą fizyczną wymienioną w części B (tzw. odcisk palca certyfikatu podpisu kwalifikowanego) lub
danych unikalnych powiązanych z certyfikatem kwalifikowanej pieczęci elektronicznej i wyznaczonych z tego certyfikatu po użyciu funkcji skrótu kryptograficznego opartej na algorytmie SHA-256, w przypadku, gdy ten certyfikat nie zawiera numeru identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika, którą będzie się posługiwała osoba działająca w imieniu podatnika niebędącego osobą fizyczną wymienioną w części B (tzw. odcisk palca pieczęci kwalifikowanej).
Sekcja B – dane podatnika/podmiotu, który nadaje/odbiera uprawnienia do korzystania z KSeF
Druk ZAW-FA, sekcja B-C
Sekcja B: dane podmiotu składającego zawiadomienie ZAW-FA, czyli nadającego uprawnienia do korzystania z KSeF:
pole 7 – tu należy zaznaczyć kto składa zawiadomienie ZAW-FA;
(1) – podmiot niebędący osobą fizyczną, np. spółka,
(2) – organ egzekucyjny,
(3) – osoba fizyczna – zaznacza się wyłącznie w przypadku zgłaszania danych unikalnych powiązanych z certyfikatem kwalifikowanego podpisu elektronicznego podatnika będącego osobą fizyczną i wyznaczonych z tego certyfikatu po użyciu funkcji skrótu kryptograficznego opartej na algorytmie SHA-256, w przypadku, gdy ten certyfikat nie zawiera numeru identyfikacji podatkowej (NIP) i numeru PESEL podatnika będącego osobą fizyczną (tzw. odcisk palca podpisu kwalifikowanego)
pole nr 8 – w tym miejscu osoby fizyczne składające zawiadomienie (nadające uprawnienia do KSeF podają swoje nazwisko oraz imię, pozostali – pełnę nazwę,
pole nr 9 – to miejsce na podanie numeru telefonu (opcjonalnie)
pole 10 – tutaj należy podać pocztę e-mail. Adres e-mail wypełnia się obowiązkowo. Podatnik na podany adres e-mail otrzyma informację o nadaniu lub odebraniu uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur.
Sekcja C – dane osoby uprawnionej do korzystanie z KSEF
pole nr 11 – to miejsce na zaznaczenie identyfikatora podatkowego NIP/PESEL lub wskazanie braku identyfikatora podatkowego – przez nierezydenta
pole nr 12 – miejsce na wpisanie NIP/PESEL
pola nr 13-15 – tutaj należy wpisać nazwisko, imię oraz datę urodzenia – gdy chodzi o nierezydenta
pole nr 16-18 – wypełnia się, jeśli ZAW-FA jest wypełniane dla nierezydenta nieposiadającego ani NIP ani PESEL
pole nr 19 – to miejsce na podanie numeru telefonu (opcjonalnie)
pole nr 20 – tutaj należy podać pocztę e-mail. Adres e-mail wypełnia się obowiązkowo. Osoba uprawniona na podany adres e-mail otrzyma informację o nadaniu lub odebraniu uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur
Sekcja D – dane identyfikujące kwalifikowany podpis elektroniczny
Druk ZAW-FA, sekcja D
pole 21 – wskazujemy tu dane unikalne powiązane z certyfikatem kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub kwalifikowanej pieczęci elektronicznej (SHA-256)
Wypełnia się, gdy:
w polu nr 6 zaznaczono „zgłoszenie danych unikalnych powiązanych z certyfikatem kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub kwalifikowanej pieczęci elektronicznej podatnika”; w takim przypadku nie wypełnia się części C; albo
w polu nr 6 zaznaczono „nadanie uprawnień”, a osoba uprawniona do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wymieniona w części C nie posiada numeru identyfikacji podatkowej (NIP) i numeru PESEL oraz posiada wyłącznie kwalifikowany podpis elektroniczny niezawierający numeru identyfikacji podatkowej (NIP) i numeru PESEL, albo
w polu nr 6 zaznaczono „nadanie uprawnień”, a osoba uprawniona do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wymieniona w części C posiada wyłącznie kwalifikowany podpis elektroniczny niezawierający numeru identyfikacji podatkowej (NIP) i numeru PESEL.
Zgłoszenie danych unikalnych najczęściej będzie dotyczyło podatników
zagranicznych, którzy posiadają podpis kwalifikowany lub pieczęć
kwalifikowaną wydane w innym kraju (bez NIP i PESEL). Tacy podatnicy są
co do zasady wyłączeni z obowiązkowego KSeF, lecz mogą wystawiać
faktury w tym systemie dobrowolnie. Aby mogli uwierzytelnić się w
systemie podpisem zagranicznym/pieczęcią zagraniczną muszą zgłosić
jego/jej dane unikalne w zawiadomieniu ZAW-FA.
W przypadku wypełnienia części D każdą zmianę kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub kwalifikowanej pieczęci elektronicznej należy zgłaszać odpowiednio w trybie nadania uprawnień lub zgłoszenia danych unikalnych powiązanych z certyfikatem kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub kwalifikowanej pieczęci elektronicznej.
Sekcja E – podpis podatnika/podmiotu składającego ZAW-FA
Druk ZAW-FA, sekcja E
W tej sekcji powinna podpisać się osoba składająca zawiadomienie ZAW-FA, podając swoje nazwisko, imię, stanowisko/funkcję. W przypadku reprezentacji wieloosobowej (powyżej 4 osób) pozostałych uprawnionych do reprezentowania i ustanowienia osoby uprawnionej do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur należy wymienić w dodatkowym formularzu ZAW-FA.
Pełnomocnictwo ogólne (PPO-1) nie upoważnia pełnomocnika do podpisania zawiadomienia ZAW-FA w imieniu podatnika.
Jak wysłać zawiadomienie ZAW-FA?
Wypełniony formularz ZAW-FA można złożyć:
w postaci papierowej,
w postaci elektronicznej, np. poprzez ePUAP bądź jako załącznik do pisma ogólnego w eUrzędzie Skarbowym (pamiętając, że w imieniu spółki zawiadomienie mogą podpisać wyłącznie osoby uprawnione do jej reprezentacji w liczbie wymaganej dla danego podmiotu).
Za pomocą ZAW-FA można zgłosić tylko pierwszą osobę. Kolejne osoby o najszerszym zakresie uprawnień zgłaszane mogą być drogą elektroniczną przez osobę uprawnioną do nadawania uprawnień.
Powyższe oznacza, że nie jest możliwe wskazanie w jednym zawiadomieniu ZAW-FA np. dwóch osób fizycznych uprawnionych do korzystania z KSeF. Osoba wskazana w ZAW-FA może jednak nadawać dalsze uprawnienia (kolejnym osobom) drogą elektroniczną w ramach systemu (np. poprzez Aplikację Podatnika KSeF lub poprzez komercyjne programy za pośrednictwem API KSeF).
Uwaga! Składającym zawiadomienie ZAW-FA może być osoba fizyczna, wyłącznie w jednym przypadku, tj., gdy osoba ta chce zgłosić dane unikalne powiązane z jej kwalifikowanym podpisem elektronicznym, niezawierającym numeru identyfikacji podatkowej (NIP) i numeru PESEL. W takiej sytuacji podatnik wymieniony w części „B” zawiadomienia ZAW-FA, wskaże w części „A”, w polu 6, pozycję 4 „zgłoszenie danych unikalnych powiązanych z certyfikatem kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub kwalifikowanej pieczęci elektronicznej podatnika”. Dane unikalne podpisu wskazuje w części „D” zawiadomienia ZAW-FA. Nie wypełnia natomiast części „C” zawiadomienia, ponieważ nie jest to nadanie uprawnień innej osobie fizycznej, lecz zgłoszenie danych unikalnych własnego podpisu.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Do czego służy ZAW-FA?
Złożenie zawiadomienia ZAW-FA umożliwia podmiotom nieposiadającym możliwości uwierzytelnienia się w sposób elektroniczny nadawanie lub odbieranie uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur.
Księgowa i autorka tekstów. Jako księgowa w ifirma.pl każdego dnia zapewnia fachowe wsparcie swoim klientom – małym firmom usługowym i handlowym. Pomiędzy codziennymi obowiązkami dzieli się na blogu ifirma.pl swoim wieloletnim doświadczeniem i wiedzą dotyczącą tematów księgowo-podatkowych.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Małe firmy nie zawsze mogą konkurować ceną, ale mają coś, czego duże marki często nie są w stanie zaoferować – bliskie relacje z klientami. To właśnie one sprawiają, że klienci wracają i polecają firmę innym. Jak budować trwałe więzi oparte na zaufaniu i autentyczności? Poznaj sprawdzone sposoby, które pomogą Ci wzmocnić relacje i zwiększyć lojalność klientów.
Reklamacja towaru pomiędzy przedsiębiorcami różni się od klasycznej reklamacji konsumenckiej, ponieważ relacje te podlegają przede wszystkim przepisom Kodeksu cywilnego oraz zapisom umowy sprzedaży zawartej między stronami.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo