Powypadkowe rozliczenie samochodu firmowego

Napawa powypadkowa samochodu firmowego zależeć będzie od tego, czy zostało dla niego wykupione ubezpieczenie AC, czy też posiada on jedynie obowiązkowe ubezpieczenie OC – będzie to wpływać na rozliczenie kosztów.
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Zdarzenie czy wypadek drogowy może przydarzyć się każdemu, bez względu na to, czy poruszamy się samochodem prywatnym, czy też firmowym. W tym drugim przypadku należy jednak pamiętać o właściwym zaksięgowaniu powypadkowej naprawy firmowego samochodu.

Naprawa powypadkowa a ubezpieczenie samochodu

Każdy samochód – także firmowy – musi obowiązkowo posiadać ubezpieczenie OC. Natomiast nie wszystkie auta posiadają AC, ponieważ co do zasady jest to ubezpieczenie nieobowiązkowe. Konieczność jego wykupienia pojawia się np. w przypadku samochodu z leasingu.

Ustalenie, jakie ubezpieczenie posiadamy, jest bardzo istotne w przypadku powypadkowej naprawy samochodu – od tego bowiem zależą zasady księgowania przychodów i kosztów.

Naprawa powypadkowa – samochód z AC

Jeśli powypadkowa naprawa samochodu dotyczy auta, na które wykupione było zarówno ubezpieczenie OC, jak i AC, generalnie koszt naprawy takiego pojazdu można uznać w firmie za koszt uzyskania przychodów (art 23 ust. 1 pkt. 48 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). W sytuacji, gdy rozliczamy naprawę samochodu ciężarowego lub zgłoszonego jako wykorzystywany wyłącznie firmowo, cała wartość naprawy może zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów. W przypadku samochodu osobowego, niezgłoszonego jako wykorzystywany do celów wyłącznie firmowych, zgodnie z aktualnym stanowiskiem KIS, naprawę należałoby potraktować jako koszt eksploatacji – zatem zaliczenie do kosztów z ograniczeniem 75%.

Ponadto, jeśli za naprawę auta wystawiona została faktura VAT, to czynni podatnicy VAT mają generalnie prawo do odliczenia VAT za naprawę – również na ogólnych zasadach. Analogicznie jak przy koszcie – przy niezgłoszonym samochodzie osobowym należy zatem pamiętać o ograniczeniu w odliczeniu do 50% VAT (pozostałe 50% – wraz z kwotą netto – zaliczamy według ustalonej zasady do kosztów).

Drugą stroną medalu jest odszkodowanie, przyznane za poniesioną szkodę. Wartość odszkodowania powinna zostać uznana za przychód z działalności gospodarczej, i podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Gdy mamy do czynienia z samochodem osobowym, to zgodnie ze stanowiskiem KIS – mimo zaliczenia do kosztów 75% wartości wydatku – za przychód należałoby uznać całą kwotę odszkodowania.

Powyższe stanowisko potwierdza również Interpretacja indywidualna z 7 grudnia 2023 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.634.2023.2.MZ

Naprawa powypadkowa – wyłącznie OC

Gdyby samochód, który uległ wypadkowi, nie posiadał dobrowolnego ubezpieczenia AC, zasadniczo wydatki na naprawę takiego pojazdu nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów. Zatem księgowo faktura za naprawę auta będzie ważna wyłącznie dla czynnych podatników VAT – w księgowaniu nie uwzględnią oni kwoty netto w kosztach, ale będą mieli prawo do odliczenia VAT na ogólnych zasadach.

Z drugiej strony, przyznane podatnikowi odszkodowanie będzie stanowiło przychód z działalności w całości, ponieważ zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności jest odszkodowanie otrzymane z tytułu szkody na składniku majątku firmy.

Zatem nie ma tutaj znaczenia czy pojazd firmowy posiada ubezpieczenie AC czy też nie.

Uwaga!

Warto pamiętać, że w zależności od umowy zawartej z ubezpieczycielem, rozliczenia naprawy powypadkowej mogą być robione „poza” właścicielem auta – tzn. między ubezpieczycielem a warsztatem. Mimo to podatnik powinien właściwie rozliczyć kwoty odszkodowania na podstawie otrzymanych dokumentów, a nie rzeczywistych przepływów pieniężnych.

Księgowanie odszkodowania w KPiR

Przedsiębiorcy rozliczający podatek dochodowy na zasadach ogólnych wg skali podatkowej lub liniowo, wartość uzyskanego odszkodowania powinny wykazać w kolumnie 8 Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów, ponieważ odszkodowanie stanowi pozostały przychód.

Księgowanie odszkodowania w Ewidencji przychodów

Przedsiębiorcy, którzy jako formę rozliczania podatku dochodowego wybrali Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, wartość przyznanego odszkodowania, w całości, powinni wykazać przy 8,5% stawce podatku (art. 12 ust. 1. pkt 5 lit h, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne). Nie ma przy tym znaczenia jaką stawkę stosują dla prowadzonej sprzedaży.

Najważniejsze pytania

  1. 🔸Jak rozliczyć odszkodowanie za samochód?

    Jak wskazuje Krajowa Informacja Skarbowa: otrzymane odszkodowanie za szkodę dotyczącą pojazdu będącego środkiem trwałym w działalności gospodarczej będzie stanowić przychód z działalności gospodarczej bez względu na sposób rozliczenia ww. odszkodowania (bezgotówkowo czy gotówkowo). Przychód ten powstanie w dacie otrzymania odszkodowania lub przekazania bezpośrednio na konto warsztatu samochodowego.

  2. 🔸Naprawa samochodu z AC a koszty uzyskania przychodu - jak to wygląda w praktyce?

    Przyznane podatnikowi odszkodowanie będzie stanowiło przychód z działalności w całości, ponieważ zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności jest odszkodowanie otrzymane z tytułu szkody na składniku majątku firmy.

Podziel się z innymi

Biuro rachunkowe - ifirma.pl
2 komentarze
  1. Katarzyna

    Wydaje mi się, że ta część artykułu jest nieaktualna i niezgodna z obecnymi przepisami: „Naprawa powypadkowa – wyłącznie OC.”
    Według księgowej z biura iFirma oraz Infolinii KIP to zdanie jest nieprawdziwe:
    „przyznane podatnikowi odszkodowanie również nie będzie stanowiło przychodu w całości – przychodem z działalności byłaby jedynie nadwyżka wartości odszkodowania nad wydatkami poniesionymi na naprawę samochodu.” – w rzeczuwistości całość odszkodowania stanowi przychód, natomiast kosztów nie można odliczyć wcale. Należy się zatem podatek za takie zdarzenie. Taki jest stan prawny na ten moment (sierpień 2021)
    Artykuł wprowadza w błąd i jest sprzeczny z praktyką biura księgowego w iFirma.

  2. Ifirma

    Dziękujemy za uwagi jak pierwotnie czytała Pani tekst nie był on dostosowany do bieżącego stanowisko, z uwagi na to, iż powstał przed zmianą stanowiska przez KIS. Obecnie w tekście zawarliśmy bieżące wytyczne jakie wskazują organy podatkowe w poruszonym temacie.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl
Twój znajomy zakłada firmę Blog banner

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie

    Ułatwienia dla e‑commerce

    Wygodne integracje
    Wygodne integracje

    Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

    Sprawdź wszystkie integracje →

    Wygodne integracje
    Płatności w jednym miejscu

    ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

    Wygodne integracje
    Łatwe generowanie faktur

    Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

    allegro integracja ecommerce
    woocommerce integracja ecommerce
    shoper integracja ecommerce
    prestashop integracja ecommerce
    shoplo integracja ecommerce
    magento integracja ecommerce