Limit 15.000 zł płatności gotówkowej może mieć wpływ na wyliczanie zaliczki na podatek dochodowy. Taka płatność nie może być kosztem, tym samym zwiększy zobowiązanie podatkowe.
W obecnych czasach transakcje bezgotówkowe w obrocie gospodarczym są podstawową formą płatności. Przedsiębiorcy mogą regulować swoje rozrachunki również za pomocą gotówki, ale wyłącznie do limitu 15.000 zł. Limit płatności gotówkowej – jaki ma wpływ na wysokość zaliczek w odniesieniu do podatków PIT i VAT? Dowiedz się więcej.
Zmiana limitu
Ustawa Polski Ład zakładała ograniczenia w obrocie gotówkowym również względem konsumentów, przepisy miały wejść w życie z dniem 1 stycznia 2024 r. Ale przez wzgląd na fakt, iż wiązałyby się to z wprowadzeniem dodatkowych obciążeń dla konsumentów, wymuszających zakładanie rachunków bankowych lub zawieranie umów o kartę płatniczą i generowały dodatkowe koszty transakcyjne, uchylono zapis.
Limit 15.000 zł liczymy w brutto
Zgodnie z przepisami, aby móc zaliczyć do kosztów jednolitą gospodarczo transakcję o wartości wyższej niż 15.000 zł, musimy dokonać płatności w formie bezgotówkowej.
Za jednolitą gospodarczo transakcję uznajemy co do zasady jedną transakcję z jednym kontrahentem, przy czym może to być zarówno jeden zakup (np. jednej maszyny produkcyjnej), jak i kilka zakupów objętych jednym zamówieniem lub umową (np. zamówienie 30 komputerów, które zostaną dostarczone i zafakturowane w ramach trzech dostaw).
Istotne, że limit 15.000 zł liczony jest w wartości brutto – zatem do limitu zaliczamy również wartość VAT.
Wpłata gotówki na konto przedsiębiorcy a limit
Pod pojęciem zapłaty bezgotówkowej kryje się płatność:
kartą płatniczą z wykorzystaniem terminala,
kartą płatniczą online,
z wykorzystaniem aplikacji BLIK,
przelew bankowy.
Zapłata poprzez wpłacenie gotówki bezpośrednio na rachunek bankowy kontrahenta nie spełnia warunków dokonania płatności za pośrednictwem rachunku płatniczego. Nie jest więc uznana za płatność bezgotówkową, co potwierdza interpretacja indywidualna z 5 grudnia 2023 r., sygn. 0115-KDIT3.4011.647.2023.1.DP
Zapłata gotówkowa a brak kosztu
Brak możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu transakcji powyżej 15.000 zł zapłaconej gotówką wynika z przepisów Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – art. 22p ust. 1 wskazuje, że nie ma możliwości zaliczenia do kosztów tej części transakcji, która została uregulowana z pominięciem rachunku bankowego.
Tym samym, jeśli przedsiębiorca nie będzie mógł zaliczyć do kosztów takiej transakcji opłaconej gotówkowo, nie zostanie ona również uwzględniona przy wyliczaniu zaliczki na PIT oraz przy ostatecznym wyliczeniu podatku. Zobowiązanie podatkowe może na skutek takiego działania ulec zwiększeniu.
Zapłata gotówkowa ograniczona w VAT?
Choć limit płatności gotówkowej 15.000 zł liczony jest jako wartość brutto transakcji, to fakt zapłaty za pośrednictwem rachunku bankowego albo z jego pominięciem nie będzie miał wpływu na VAT. W Ustawie o VAT nie wskazano w tym zakresie ograniczeń. Zatem zgodnie z powyższym, nawet gdyby na skutek obowiązujących przepisów przedsiębiorca nie mógł zaliczyć opłaconego gotówką wydatku do kosztów uzyskania przychodów, nadal pozostaje mu prawo do odliczenia VAT od takiego wydatku – pod warunkiem, że był to wydatek poniesiony dla celów opodatkowanej działalności gospodarczej.
Ważne!
Należy mieć na uwadze przepisy dotyczące Mechanizmu podzielonej płatności oraz odpowiedzialności solidarnej, więcej na ten temat przeczytasz tutaj.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Pojęcie obowiązku podatkowego jest jednym z podstawowych pojęć prawa podatkowego. Oznacza zobowiązanie do zapłaty podatku przez osobę fizyczną. Co zatem z obowiązkiem podatkowym od polskiego rezydenta podatkowego? Czy polskim rezydentem podatkowym jest każdy obywatel polski?
Copywriting jest popularnym narzędziem wspierającym sprzedaż, marketing i komunikację marek. Wiele firm i przedsiębiorców korzysta z usług copywriterów, ale nie każdy wie, jak zrobić to zgodnie z prawem – zarówno pod względem jakości treści, jak i kwestii praw autorskich. Każdy tekst, artykuł, opis produktu czy newsletter stworzony przez copywritera jest utworem, co oznacza, że jego wykorzystanie podlega konkretnym regulacjom prawnym, w szczególności w zakresie praw autorskich.
Klient nie musi znać dokładnej nazwy produktu, żeby móc go kupić. Wystarczy, że potrafi opisać, o co mu chodzi, a wyszukiwanie semantyczne produktów zamienia ten opis w trafne wyniki. W tym artykule pokażemy, jak wdrożyć AI w e-commerce, żeby wyszukiwarka w Twoim e-sklepie zaczęła pomagać sprzedawać.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo