Likwidacja deklaracji VAT i wprowadzenie plików JPK_V7 wprowadziło sporo zamieszania do rozliczeń podatkowych VAT. Stosowanie nowych oznaczeń GTU, jak również konieczność stosowania innych oznaczeń stało się czasami trudnym obowiązkiem. Wynika to z faktu, że rzeczywistość gospodarcza kreuje wiele sytuacji, których nie są w stanie przewidzieć obowiązujące przepisy. Dzisiaj zastanowimy się, w jaki sposób powinna być oznaczana naprawa pojazdu, która jest traktowana jako usługa kompleksowa.
Co kryje się pod pojęciem “naprawa pojazdu”?
Naprawa pojazdu jest to rodzaj usługi kompleksowej, w skład której wchodzi najczęściej usługa i części samochodowe. Elementami składowymi będą zatem robocizna i zużyte do naprawy materiały. W kontekście nowego pliku JPK_V7 rodzi się pytanie, w jaki sposób prawidłowo należy traktować tego typu świadczenia, zarówno z punktu stosowania oznaczeń GTU, jak również stosowania mechanizmu podzielonej płatności.
Jakie oznaczenia GTU mogą być brane pod uwagę w związku z naprawą pojazdu?
Jeśli zajrzymy do rozporządzenia w sprawie stosowania oznaczeń GTU 01-13, zauważymy, że w przypadku pojazdów może mieć tutaj zastosowanie oznaczenie GTU_07, z którym mogą być identyfikowane pojazdy samochodowe i części do nich. W celu prawidłowego określenia co powinno być oznaczone w ten sposób, przedsiębiorca musi zaznajomić się z opisem do kodów CN wskazanych w rozporządzeniu.
Kiedy naprawa samochodu może być oznaczana w split payment?
W przypadku naprawy pojazdu rodzi się jeszcze pytanie, czy jeżeli faktura będzie przekraczała 15.000 zł, to czy transakcja powinna zostać oznaczona w MPP. W załączniku nr 15 do ustawy o VAT znajduje się przecież sprzedaż części i akcesoriów do pojazdów samochodowych. W przypadku usługi kompleksowej odpowiedź nie będzie taka oczywista.
Naprawa pojazdu – jak powinna być oznaczana w JPK_V7?
Kluczowe dla nas będzie szukanie odpowiedzi, czy w przypadku naprawy pojazdu mamy do czynienia z usługą kompleksową, czy też nie. Jeżeli uznamy, że jest to usługa kompleksowa polegająca na naprawie, nie znajdzie zastosowania oznaczenie GTU i MPP, ponieważ nie ma takich pozycji w rozporządzeniu w sprawie oznaczeń w JPK_V7, jak również w załączniku nr 15 do ustawy do VAT. Natomiast w przeciwnym wypadku przedsiębiorca będzie musiał stosować zarówno kody GTU, jak i MPP.
Stanowisko organów podatkowych w tej sprawie
Z uwagi na fakt, że sytuacja nie jest czarno-biała z punktu widzenia przepisów, przedsiębiorcy coraz częściej zwracają się z wnioskami o wydanie indywidualnych interpretacji podatkowych. W jednej z najbardziej aktualnych, z dnia 7 kwietnia 2021 r. nr 0112-KDIL1-2.4012.632.2020.2.PG Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe, a szczegóły opisujemy poniżej.
Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi serwis mechaniczny i serwis blacharsko-lakierniczy. Wykonuje usługi naprawy, serwisowania i naprawiania szkód komunikacyjnych. W związku z tym, co zostało opisane powyżej, zadał pytanie, czy świadczone usługi, których charakter jest kompleksowy, powinny być na fakturach oznaczane kodami GTU i MPP. W ocenie Wnioskodawcy, jako usługi kompleksowe, nie podlegają oznaczeniu kodem GTU i nie będzie miał do nich zastosowania znacznik MPP. Dyrektor KIS uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.
Warte podkreślenia jest, że w uzasadnieniu Dyrektor KIS wskazał, że w takim przypadku wystawiana faktura może zawierać w osobnych pozycjach szczegółowo opisane koszty robocizny i koszty użytych materiałów, lecz jako informacja dodatkowa, a nie jako nazwa towaru/usługi w części obowiązkowej dotyczącej przedmiotu sprzedaży, na fakturze powinno widnieć określenie usługi.
Z uwagi na złożoność omawianej problematyki zaleca się dokładne przeanalizowanie konkretnego przypadku, aby w sposób prawidłowy wystawić fakturę, która znajdzie się w ewidencjach VAT. Wydaje się, że w tym przypadku kluczowe będzie określenie, czy mamy do czynienia z usługą, czy z dostawą towarów.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Nowości/ulepszenia: data zmiana 18.12.2024 Składka zdrowotna w 2025 roku Pit kasowy od 2025 roku: – ewidencja faktur rozliczanych metodą kasową – rozliczanie wydatków kasowo – faktura sprzedaży krajowej rozliczana kasowo w PIT PIT-8AR v14 PPS-1 v3 Najem – przychód bez wystawiania faktury E-commerce: Zestaw poprawek i ulepszeń Obsługa korekt w integracji Idosell
W dzisiejszym świecie skuteczna prezentacja to często klucz do sukcesu – niezależnie od tego, czy prowadzisz szkolenie, przedstawiasz ofertę klientowi, czy bronisz projektu na uczelni.
Program „Cyfrowa Europa” to program, którego celem jest przyspieszenie ożywienia gospodarczego i napędzanie cyfrowej transformacji Europy. Aby zbliżyć Europę do tego celu, także przedsiębiorcy mogą skorzystać z dofinansowania na obszary związane z cyfryzacją.
Firmy, które chcą wyróżnić się na rynku, muszą wiedzieć, jak zaplanować działania marketingowe w 2025, aby skutecznie angażować odbiorców. Sztuczna inteligencja, mikrospołeczności czy wirtualni influencerzy to tylko niektóre z kierunków, które warto uwzględnić w strategiach reklamowych na nowy rok. W tym artykule przedstawimy trendy marketingowe 2025.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo