Czy należy zaprzestać amortyzację nieużywanego środka trwałego?

Przedsiębiorca, który posiada w swojej firmie nieużywany środek trwały, może zdecydować się na jego likwidację. W przeciwnym wypadku może bowiem dojść do sytuacji, w której dany składnik majątku nie będzie wykorzystywany i jednocześnie będzie wymuszał regularne odpisy amortyzacyjne (zwiększając koszty). Przepisy prawa podatkowego wskazują konkretne sytuacje, w których można zakończyć amortyzację szybciej niż w momencie zrównania odpisów amortyzacyjnych z wartością początkową środka trwałego.

Nieużywany środek trwały – czy muszę przerwać amortyzację?

Fakt sezonowego lub wymuszonego sytuacją ekonomiczną przedsiębiorstwa nieużywania środka trwałego nie jest wystarczającą przesłanką do przerwania jego amortyzacji. Docelowo amortyzacji nie podlegają bowiem składniki majątku nieużywane przede wszystkim na skutek zaprzestania działalności (całkowitego lub w związku z przekwalifikowaniem się, wskutek którego dane składniki majątku nie będą już wykorzystywane) bądź jej zawieszenia. W związku z powyższym, jeżeli przedsiębiorca posiada w firmie składnik majątku, którego obecnie nie używa, ale może okazać się, że za jakiś czas będzie on znowu potrzebny, ustawa o PIT nie nakłada na podatnika obowiązku przerwania amortyzacji. Również przerwy sezonowe, związane ze specyfiką działalności, jeżeli nie wiążą się z koniecznością zawieszenia prowadzenia działalności gospodarczej, nie będą powodowały konieczności przerwania nieużywanych w tym czasie środków trwałych.

Kiedy można przerwać amortyzację środków trwałych?

Poza zaprzestaniem i zawieszeniem działalności, sytuacją, która powoduje, że można przerwać amortyzację nieużywanego środka trwałego jest utrata statusu środka trwałego. Taką sytuacją będzie całkowita likwidacja środka trwałego na skutek sprzedaży, darowizny etc. Zaprzestanie dokonywania odpisów amortyzacyjnych w takim przypadku następuje w dniu utraty przez dany składnik statusu środka trwałego.

Strata z działalności a amortyzacja nieużywanych środków trwałych

Co ważne, podatnik nie może przerwać amortyzacji środków trwałych nieużywanych na skutek problemów ekonomicznych przedsiębiorstwa, nawet wówczas, gdy ponoszone koszty przewyższają osiągane przychody. Dobrym rozwiązaniem w takim wypadku może okazać się obniżenie stawek amortyzacyjnych.

 

Sprawdź, jak udokumentować zniszczenie środka trwałego w systemie ifirma.pl!

 

Autor: Ewa Kozak – ifirma.pl

 

UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.

Zostaw
komentarz

Nasi eksperci również chętnie
uczestniczą w dyskusji i odpowiadają
na Wasze komentarze.

ifirma.pl program do księgowania - tablet biuro@2xDzielimy się wiedzą nie tylko na bloguifirma.pl program do księgowania - tablet biuro@2x

30 porad księgowych

POBIERZ E-BOOK