Nieużywane środki trwałe a amortyzacja

Czy jeśli przedsiębiorca posiada w działalności niezamortyzowany w całości i nieużywany środek trwały, powinien zaprzestać dokonywania odpisów amortyzacyjnych w koszty uzyskania przychodu? Kliknij i dowiedz się więcej na temat amortyzacji nieużywanych środków trwałych!

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Przedsiębiorca, który posiada w swojej firmie nieużywany środek trwały, może zdecydować się na jego likwidację. W przeciwnym wypadku może bowiem dojść do sytuacji, w której dany składnik majątku nie będzie wykorzystywany i jednocześnie będzie wymuszał regularne odpisy amortyzacyjne (zwiększając koszty). Przepisy prawa podatkowego wskazują konkretne sytuacje, w których można zakończyć amortyzację szybciej niż w momencie zrównania odpisów amortyzacyjnych z wartością początkową środka trwałego.

Nieużywany środek trwały – czy muszę przerwać amortyzację?

Fakt sezonowego lub wymuszonego sytuacją ekonomiczną przedsiębiorstwa nieużywania środka trwałego nie jest wystarczającą przesłanką do przerwania jego amortyzacji. Docelowo amortyzacji nie podlegają bowiem składniki majątku nieużywane przede wszystkim na skutek zaprzestania działalności (całkowitego lub w związku z przekwalifikowaniem się, wskutek którego dane składniki majątku nie będą już wykorzystywane) bądź jej zawieszenia. W związku z powyższym, jeżeli przedsiębiorca posiada w firmie składnik majątku, którego obecnie nie używa, ale może okazać się, że za jakiś czas będzie on znowu potrzebny, ustawa o PIT nie nakłada na podatnika obowiązku przerwania amortyzacji. Również przerwy sezonowe, związane ze specyfiką działalności, jeżeli nie wiążą się z koniecznością zawieszenia prowadzenia działalności gospodarczej, nie będą powodowały konieczności przerwania nieużywanych w tym czasie środków trwałych.

Kiedy można przerwać amortyzację środków trwałych?

Poza zaprzestaniem i zawieszeniem działalności, sytuacją, która powoduje, że można przerwać amortyzację nieużywanego środka trwałego jest utrata statusu środka trwałego. Taką sytuacją będzie całkowita likwidacja środka trwałego na skutek sprzedaży, darowizny etc. Zaprzestanie dokonywania odpisów amortyzacyjnych w takim przypadku następuje w dniu utraty przez dany składnik statusu środka trwałego.

Strata z działalności a amortyzacja nieużywanych środków trwałych

Co ważne, podatnik nie może przerwać amortyzacji środków trwałych nieużywanych na skutek problemów ekonomicznych przedsiębiorstwa, nawet wówczas, gdy ponoszone koszty przewyższają osiągane przychody. Dobrym rozwiązaniem w takim wypadku może okazać się obniżenie stawek amortyzacyjnych.

Sprawdź, jak udokumentować zniszczenie środka trwałego w systemie ifirma.pl!

▲ wróć na początek

Najważniejsze pytania

Czy można przerwać amortyzację nieużywanego środka trwałego?

Nie – fakt obecnego nieużywania danego składnika majątku, który jednak ponownie będzie wykorzystywany w działalności nie przyczynia się do przerwania amortyzacji danego środka trwałego.

W jakich przypadkach możliwe jest przerwanie amortyzacji środka trwałego?

  • zaprzestanie prowadzenia działalności
  • zawieszenie działalności gospodarczej
  • utrata statusu środka trwałego – np. poprzez jego sprzedaż
Co z amortyzacją w przypadku problemów ekonomicznych w firmie?

Nawet w przypadku gdy ponoszone koszty są wyższe niż przychody przedsiębiorstwa podatnik nie może przerwać amortyzacji, nawet nieużywanych środków trwałych.

UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.

Podziel się z innymi

Biuro rachunkowe - ifirma.pl
Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl
Twój znajomy zakłada firmę Blog banner

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie

    Ułatwienia dla e‑commerce

    Wygodne integracje
    Wygodne integracje

    Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

    Sprawdź wszystkie integracje →

    Wygodne integracje
    Płatności w jednym miejscu

    ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

    Wygodne integracje
    Łatwe generowanie faktur

    Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

    allegro integracja ecommerce
    woocommerce integracja ecommerce
    shoper integracja ecommerce
    prestashop integracja ecommerce
    shoplo integracja ecommerce
    magento integracja ecommerce