Zapisz się do naszego newslettera i raz w tygodniu otrzymuj nową wiedzę z zakresu księgowości, biznesu i technologii. Tylko wartościowe informacje.
Podstawową zmianą wynikającą z ustawy jest zmiana definicji toreb na zakupy z tworzywa sztucznego
Porównanie obu definicji dostępne jest poniżej.
|
|
Do 31.08.2019 |
Od 01.09.2019 r. |
torby na zakupy, z uchwytami lub bez uchwytów, wykonane z tworzywa sztucznego, które są oferowane w jednostkach handlu detalicznego lub hurtowego, do których zalicza się:
|
torby na zakupy, z uchwytami lub bez uchwytów, wykonane z tworzywa sztucznego, które są oferowane w jednostkach handlu detalicznego lub hurtowego, do których zalicza się:
|
Pozostałe zmiany, bezpośrednio wynikające ze zmiany definicji toreb na zakupy z tworzywa sztucznego zostały wskazane w tabeli:
Zmieniana ustawa |
Przedmiot zmiany |
Wejście w życie i przepisy przejściowe |
|
Ustawa o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi | Zmiana w zakresie przedmiotowym opłaty recyklingowej – będzie ona dotyczyła nie tylko lekkich toreb na zakupy, ale także tych o grubości materiału co najmniej 50 mikrometrów. Nadal nie będzie pobierana od toreb bardzo lekkich (o grubości poniżej 15 mikrometrów wymaganych np. ze względów higienicznych czy też żywności oferowanej luzem). |
01-09-2019 r. | |
Zmiana terminu wnoszenia opłaty recyklingowej – począwszy od opłaty pobranej w 2020 r. będzie ona wnoszona kwartalnie – do 15. dnia miesiąca kolejnego po danym kwartale. | 01-01-2020 r. | ||
Nałożenie na przedsiębiorców prowadzących jednostkę handlu detalicznego lub hurtowego oferujących torby na zakupy z tworzyw sztucznych objętych opłatą recyklingową obowiązku prowadzenia ewidencji nabytych i wydanych lekkich i pozostałych toreb na zakupy z tworzywa sztucznego w danym roku. Ewidencja może mieć formę papierową lub elektroniczną. Przedsiębiorca będzie zobowiązany przechowywać informacje zawarte w ewidencji przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, którego informacje dotyczą. |
01-01-2020 r. | ||
Ustawa o odpadach | Poszerzenie zakresu podmiotów podlegających wpisowi do rejestru (BDO), prowadzonego przez marszałka województwa, o prowadzących jednostki handlu detalicznego lub hurtowego w których są oferowane torby na zakupy z tworzywa sztucznego, objęte opłatą recyklingową, o której mowa w art. 40a ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Wykaz ten w zakresie wyżej wskazanych podmiotów będzie zawierał dane takie jak: imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, także jego NIP oraz informację o rodzaju prowadzonej działalności i miejscach jej prowadzenia. |
01-09-2019 r. Na wpis do rejestru wskazane podmioty mają czas do końca 2019 r. | |
Nałożenie na przedsiębiorców prowadzących jednostkę handlu detalicznego lub hurtowego, w której są oferowane torby na zakupy z tworzywa sztucznego, objęte opłatą recyklingową, o której mowa w art. 40a ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi obowiązku sporządzenia rocznego sprawozdania o produktach, opakowaniach i gospodarowaniu odpadami. Sprawozdanie takie poza danymi identyfikującymi składającego (numer rejestrowy, imię i nazwisko lub nazwa firmy, adres, NIP) w przypadku wyżej wskazanych podmiotów będzie zawierał dane o liczbie nabytych i wydanych lekkich i pozostałych toreb z tworzywa sztucznego objętych opłatą recyklingową. Przedsiębiorca sprawozdanie będzie składał za dany rok w terminie do 15 marca roku kolejnego. Będzie ono składane do marszałka województwa właściwego ze względu na miejsce prowadzenia jednostki handlu detalicznego lub hurtowego, w której oferowane są wspomniane wyżej torby. Sprawozdanie za rok 2019 r. – w przypadku toreb objętych opłatą recyklingową od 01.09.2019 r. będzie obejmowało dane jedynie toreb nabytych i wydatnych w okresie od września do grudnia 2019 r. |
01-09-2019 r. Po raz pierwszy składane będzie sprawozdanie za 2019 r. |
W uzasadnieniu projektu ustawy można przeczytać, iż planowane zmiany mają na celu ograniczenie ilości lekkich toreb wprowadzanych do obrotu, zastosowanie mniej szkodliwych dla środowiska materiałów alternatywnych oraz w jeszcze większym stopniu zmianę nawyków konsumenckich.
Z kolei zwiększenie częstotliwości wnoszenia opłaty recyklingowej, a także obowiązki w zakresie prowadzenia ewidencji czy składania sprawozdań przez podmioty oferujące torby na zakupy z tworzywa sztucznego, zgodnie z uzasadnieniem projektu ma na celu zwiększenie nadzoru nad podmiotami pobierającymi opłatę recyklingową.
Ustawa zmieniająca nie wprowadziła zmian w zakresie podatkowego rozliczenia transakcji związanych z obrotem torbami z tworzyw sztucznych objętych opłatą recyklingową. Więcej informacji na ten temat dostępne jest w tekście: Opłata recyklingowa rozliczanie transakcji – odpowiedzi na pytania, planowane zmiany.
Podziel się z innymi: