Nowe przepisy chroniące zbiorowe interesy konsumentów
W dniu 6 czerwca 2024 r. wpłynął do Sejmu (druk nr 437) rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym oraz niektórych innych ustaw dotyczący dostosowania polskiego prawa do unijnej dyrektywy, dzięki której konsumenci będą mogli skuteczniej korzystać z pozwów grupowych. W myśl proponowanych regulacji podmioty upoważnione będą mogły wytaczać pozwy grupowe przeciwko przedsiębiorcom, którzy naruszają interesy konsumentów. Więcej na ten temat przeczytasz w poniższym artykule.
Cel wprowadzenia nowych regulacji chroniących zbiorowe interesy konsumentów
Projekt ustawy o zmianie ustawy o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym oraz niektórych innych ustaw ma na celu wdrożenie do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1828 z dnia 25 listopada 2020 r. w sprawie powództw przedstawicielskich wytaczanych w celu ochrony zbiorowych interesów konsumentów i uchylającej dyrektywę 2009/22/WE.
Co wprowadza nowelizacja ustawy?
Nowelizowana ustawa będzie mieć szersze zastosowanie w sprawach o roszczenia, albowiem dotyczyć będzie roszczeń:
z tytułu odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny;
z tytułu czynów niedozwolonych;
z tytułu odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania umownego lub z tytułu bezpodstawnego wzbogacenia;
w odniesieniu do ochrony konsumentów także w sprawach o stwierdzenie stosowania praktyk naruszających ogólne interesy konsumentów lub o roszczenia związane z ich stosowaniem oraz w innych sprawach związanych z ochroną konsumentów.
Co więcej, nowelizowana ustawa będzie mieć zastosowanie do postępowania grupowego w sprawach o:
stwierdzenie stosowania praktyk naruszających ogólne interesy konsumentów, przez które rozumie się działanie lub zaniechanie przedsiębiorcy niezgodne z przepisami prawa Unii Europejskiej, o których mowa w załączniku I dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1828 z dnia 25 listopada 2020 r. w sprawie powództw przedstawicielskich wytaczanych w celu ochrony zbiorowych interesów konsumentów i uchylającej dyrektywę 2009/22/WE lub przepisami je wdrażającymi lub służącymi ich stosowaniu, które to działanie lub zaniechanie narusza lub może naruszać ogólne interesy konsumentów;
roszczenia związane ze stosowaniem praktyk naruszających ogólne interesy konsumentów.
Możliwość wytoczenia powództwa
Kto może wnieść powództwo?
Powództwo może zostać wytoczone przez następujące podmioty, tj.:
reprezentanta grupy – w postępowaniu grupowym;
podmiot upoważniony – w sprawach o stwierdzenie stosowania praktyk naruszających ogólne interesy konsumentów oraz w sprawach o roszczenia związane z ich stosowaniem.
Podmiot upoważniony
jest podmiotem wpisanym do rejestru podmiotów upoważnionych oraz podmiot wpisany do wykazu podmiotów upoważnionych prowadzonego przez Komisję Europejską na podstawie art. 5 ust. 1 dyrektywy 2020/1828;
uprawniony jest do wytaczania powództw w ramach grupowych postępowań krajowych oraz grupowych postępowań transgranicznych;
określa w regulaminie zasady wnoszenia i rozpatrywania wniosku o wytoczenie powództwa w ramach grupowego postępowania krajowego lub grupowego postępowania transgranicznego, w tym zasady finansowania tego postępowania oraz przekazania dokumentów, które powinny być dołączone do tego wniosku;
udostępnia do wiadomości publicznej w sposób jasny i zrozumiały, w szczególności na swojej stronie internetowej:
dane kontaktowe, obejmujące nazwę, adres siedziby oraz adres miejsca wykonywania działalności, jeżeli jest inny niż adres siedziby, a także adres poczty elektronicznej tego podmiotu;
regulamin zasad wnoszenia i rozpatrywania wniosku o wytoczenie powództwa;
numer wpisu do rejestru;
informacje o sektorach objętych zakresem działania danego podmiotu upoważnionego, zgodnie z przepisami prawa Unii Europejskiej, o których mowa w załączniku I dyrektywy 2020/1828, oraz przepisami je wdrażającymi lub służącymi ich stosowaniu;
informacje o językach urzędowych, w których jest możliwe złożenie wniosku o wytoczenie powództwa lub przystąpienia do postępowania grupowego;
informacje o prawie wystąpienia z postępowania grupowego i skutkach tego wystąpienia;
określenie rodzajów opłat i kosztów związanych z udziałem w postępowaniu grupowym oraz informacje o ich wysokości i zasadach ich naliczania albo informacje o niepobieraniu takich opłat i kosztów;
informacje na temat źródeł finansowania postępowania przez inne podmioty oraz informacje o źródłach finansowania tego podmiotu upoważnionego;
informacje na temat skutków prawnych danego sposobu zakończenia postępowania grupowego;
informacje o przesłankach, na podstawie których podmiot upoważniony może odmówić wytoczenia powództwa;
informacje o powództwach, jakie zamierza wytoczyć w ramach grupowych postępowań krajowych i grupowych postępowań transgranicznych, ze wskazaniem pozwanego oraz rodzajów naruszeń;
informacje o grupowych postępowaniach krajowych i grupowych postępowaniach transgranicznych, wytoczonych z powództwa tego podmiotu upoważnionego lub prowadzonych z jego udziałem oraz etapie, na jakim postępowania te aktualnie się znajdują, w szczególności o ich zakończeniu;
informacje o rodzajach naruszeń będących przedmiotem powództw wytoczonych przez ten podmiot upoważniony lub postępowań prowadzonych z jego udziałem w ramach grupowych postępowań krajowych i grupowych postępowań transgranicznych;
posiada opracowane w formie pisemnej zasady należytego reprezentowania konsumentów w grupowym postępowaniu krajowym i grupowym postępowaniu transgranicznym, a także wewnętrzny system kontroli przestrzegania tych zasad, w celu zapobiegania wpływom;
informuje konsumentów objętych grupowym postępowaniem krajowym i grupowym postępowaniem transgranicznym o wynikach postępowania, w szczególności o odrzuceniu lub oddaleniu powództwa przez sąd;
posiada wewnętrzne regulacje, które są stosowane przez podmiot w ramach prowadzonych grupowych postępowań krajowych oraz grupowych postępowań transgranicznych, w tym dotyczące przesłanek, na podstawie których podmiot może odmówić wytoczenia powództwa.
Rejestr podmiotów upoważnionych
Rejestr podmiotów upoważnionych:
prowadzony jest Prezesa Urzędu UOKIK;
jest jawny;
zawiera:
nazwę podmiotu upoważnionego, jego zadania statutowe, adres siedziby oraz adres miejsca wykonywania działalności, jeżeli jest inny niż adres siedziby, a także adres strony internetowej;
informację o sektorach objętych zakresem działania podmiotu upoważnionego, zgodnie z przepisami prawa Unii Europejskiej, o których mowa w załączniku I dyrektywy 2020/1828, oraz przepisami je wdrażającymi lub służącymi ich stosowaniu.
O wpis do rejestru może ubiegać się podmiot, który łącznie spełnia następujące warunki:
jest osobą prawną;
jego zadaniem statutowym jest działalność na rzecz zapewnienia ochrony interesów konsumentów zgodnie z przepisami prawa Unii Europejskiej, o których mowa w załączniku I dyrektywy 2020/1828, oraz przepisami je wdrażającymi lub służącymi ich stosowaniu;
prowadzi niezarobkową działalność na rzecz ochrony interesów konsumentów od co najmniej 12 miesięcy przed złożeniem wniosku o wpis do rejestru i daje rękojmię właściwego prowadzenia tej działalności;
nie jest objęty postępowaniem upadłościowym ani nie został uznany za niewypłacalny w rozumieniu art. 11 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe;
jest niezależny i nie podlega wpływom innych podmiotów, w szczególności przedsiębiorców, które mogłyby odnieść korzyść gospodarczą z wytoczenia grupowego postępowania krajowego lub grupowego postępowania transgranicznego, również w przypadku finansowania przez inne podmioty, i w tym celu posiada ustalone procedury odnoszące się do konfliktów interesów tego podmiotu, podmiotów go finansujących oraz konsumentów;
udostępnia publicznie, stosując prosty i zrozumiały język, za pośrednictwem wszelkich stosownych środków, a w szczególności na swojej stronie internetowej, informacje, które wskazują, że spełnia on warunki do bycia takim podmiotem oraz informacje o źródłach swojego finansowania, o strukturze organizacyjnej, zarządczej i członkostwa, o swoich zadaniach statutowych, a także o swojej działalności.
Wpis do rejestru następuje na wniosek podmiotu i taki wniosek składa się na piśmie w postaci papierowej albo w postaci elektronicznej opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
Wezwanie do zaniechania praktyk
Podmiot upoważniony przed wytoczeniem powództwa w postępowaniu grupowym w sprawie o stwierdzenie stosowania praktyk naruszających ogólne interesy konsumentów wzywa przedsiębiorcę do zaniechania stosowania tych praktyk, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania. Jednakże, gdy przedsiębiorca nie zaprzestał w wyznaczonym terminie stosowania praktyk naruszających ogólne interesy konsumentów, podmiot upoważniony może wytoczyć powództwo.
Przedmiot powództwa
Wytaczając powództwo w postępowaniu grupowym w sprawie o stwierdzenie stosowania praktyk naruszających ogólne interesy konsumentów, powód może zażądać:
uznania praktyki za naruszającą ogólne interesy konsumentów i nakazania zaniechania jej stosowania, a w przypadku gdy pozwany zaprzestał stosowania tej praktyki po wytoczeniu powództwa, stwierdzenia zaniechania jej stosowania;
dodatkowo złożenia jednokrotnego albo wielokrotnego oświadczenia w odpowiedniej formie i o odpowiedniej treści o stosowaniu przez pozwanego praktyk naruszających ogólne interesy konsumentów;
uznania praktyki za naruszającą ogólne interesy konsumentów oraz stwierdzenia zaniechania jej stosowania (w przypadku gdy pozwany zaprzestał stosowania praktyki naruszającej ogólne interesy konsumentów przed wytoczeniem powództwa).
WAŻNE – wytoczenie powództwa grupowego przez upoważnione podmioty (reprezentanta grupy albo podmiot upoważniony) będzie możliwe w przypadku stosowania przez przedsiębiorcę praktyk naruszających ogólne interesy konsumentów. Co istotne, do wniesienia powództwa w sprawie zastosowania środków naprawczych będzie koniecznie uzyskanie zgody przez 10 konsumentów do bycia reprezentowanymi w danym powództwie przez podmiot upoważniony.
Możliwość zawarcia ugody
Nowe przepisy przewidują również możliwość zawarcia ugód, które zawierane będą przez podmioty upoważnione z pozwanymi przedsiębiorcami.
Podsumowanie
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym oraz niektórych innych ustaw wpłynął do Sejmu w dniu 6 czerwca 2024 r., a nowe przepisy wejdą w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Z przebiegiem procesu legislacyjnego zapoznasz się tutaj.
Autorka tekstów prawnych na ifirma.pl. Prawnik posiadająca wieloletnie doświadczenie w doradztwie prawnym oraz podatkowym. Na co dzień swoją wiedzę i doświadczenie poszerza dzięki pracy jako specjalista do spraw prawnych, a czas wolny poświęca na podnoszeniu kwalifikacji w zakresie aspektów prawnych w e-commerce i social mediach oraz szeroko pojętym prawie autorskim.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Program „Cyfrowa Europa” to program, którego celem jest przyspieszenie ożywienia gospodarczego i napędzanie cyfrowej transformacji Europy. Aby zbliżyć Europę do tego celu, także przedsiębiorcy mogą skorzystać z dofinansowania na obszary związane z cyfryzacją.
Wspólne rozliczenie podatników może występować w trzech sytuacjach. Możliwe jest wspólne rozliczenie: małżonków, podatnika ze zmarłym małżonkiem, podatnika z dzieckiem. Jakie warunki należy spełnić? Jak wyglądają szczegóły każdego z tych rodzajów rozliczeń? Sprawdźmy.
Podatek Belki to 19% od zysków z inwestycji i oszczędności. Choć na razie nie zanosi się na jego likwidację, rząd zapowiada nowe rozwiązanie – Osobiste Konto Inwestycyjne (OKI), które ma pozwolić na inwestowanie do 100 tys. zł bez podatku. Sprawdź założenia dla nowego produktu inwestycyjnego.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo