Zmiana przepisów podatkowych odnośnie ujmowania w kosztach uzyskania przychodów wydatków związanych z użytkowaniem samochodów osobowych w działalności gospodarczej nastąpiła z początkiem 2019 roku. Pomimo że przepisy obowiązują już od dość dawna nie wszystkie wątpliwości przedsiębiorców zostały rozwiane, dlatego Ministerstwo Finansów zdecydowało o wydaniu Objaśnień podatkowych z dnia 9 kwietnia 2020 r.
Ochrona przedsiębiorcy
Objaśnienia wydawane są na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (O.p.), mają do nich zastosowanie przepisy art. 14k – 14m tej ustawy. Z tych przepisów wynika, że zastosowanie się do interpretacji ogólnej przed jej zmianą nie może szkodzić temu, kto się do niej zastosował. Tym samym przedsiębiorca, który skorzysta z tych wyjaśnień będzie objęty ochroną przewidzianą w przepisach podatkowych.
Celem objaśnień jest prawidłowe wypełnianie obowiązków podatkowych przez przedsiębiorców. Jest to interpretacja zmienionych przepisów przez Ministerstwo Finansów.
Umów leasingu, dzierżawy, najmu lub innych umów o podobnym charakterze.
Limitów stosowanych do odpisów amortyzacyjnych, umów leasingowych.
Kosztów użytkowania samochodu osobowego.
Przepisy przejściowe
Umowy leasingu, najmu, dzierżawy, inne o podobnym charakterze samochodu osobowego zawarte przed dniem 1 stycznia 2019 r.
Zgodnie z przepisami przejściowymi do tego typu umów mają zastosowanie przepisy dotychczasowe, tzn. obowiązujące przed 1 stycznia 2019 r. Jeżeli jednak taka umowa zostanie odnowiona lub zmieniona należy już stosować przepisy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r.
W przypadku umów zawartych do 31 grudnia 2018 r. należy zwrócić uwagę na 2 kwestie:
Jeśli opłata leasingowa zawiera opłaty eksploatacyjne w takiej sytuacji w części opłat eksploatacyjnych będzie ograniczenie w ujęciu w kosztach uzyskania przychodów do 75% wydatków, 25% będzie wyłączone z kosztów podatkowych jeżeli samochód osobowy jest użytkowany w sposób mieszany.
Ujęcie kosztu z rat leasingowych nie będzie limitowane kwotami 150.000 zł (225.000 zł samochody elektryczne).
Zawarcie umowy w 2018 roku a dostarczenie samochodu osobowego w 2019 roku. Zgodnie z wyjaśnieniem nie ma znaczenia fizyczne dostarczenie przedmiotu umowy leasingu, nawet jeżeli będzie to miało miejsce w I kwartale 2019 r. Tym samym jeżeli wartość samochodu przekraczałaby 150.000 zł (225.000 zł) to w kosztach będzie można ująć pełne opłaty leasingowe bez stosowania limitów.
Zmiana lub odnowienie umowy. Przedsiębiorcy zastanawiają się, czy każda nawet kosmetyczna zmiana (np. zmiana adresu stron) w umowie pozbawia ich prawa rozliczania umów leasingu na starych zasadach? Minister Finansów odpowiada, że nie każda zmiana treści umowy, pociąga za sobą utratę prawa do stosowania korzystniejszej, dotychczasowej regulacji.Zmiana umowy musi mieć charakter istotnej zmiany treści samej umowy. Będzie to dla przykładu: zmiana przedmiotu umowy leasingu, zmiana strony umowy (np. cesja leasingu).
Podwyższenie limitu odpisów amortyzacyjnych dla samochodów osobowych
Przepisy przejściowe nie omawiają wszystkich sytuacji, które mogą pojawić się w związku z ich zmianą, dlatego w takich sytuacjach należy stosować nowe przepisy. Dotyczy to m.in. stosowania podwyższonych limitów stosowania odpisów amortyzacyjnych dla samochodów osobowych. Limit do końca 2018 roku wynosił 20.000 euro, a z początkiem 2019 r. wzrósł do 150.000 zł. Nowe limity nie dotyczą samochodów osobowych, które zostały już w pełni zamortyzowane do końca 2018 r.
Przepisy przejściowe również nie regulują tego zagadnienia dlatego podwyższony limit 150.000 zł można stosować od 1 stycznia 2019 r. Temat ubezpieczeń został szerzej opisany w artykule dotyczącym przepisów obowiązujących.
Ograniczenie kosztów używania samochodu osobowego do celów mieszanych
Brak uregulowań w przepisach przejściowych, obowiązek stosowania ograniczeń do 75% poniesionych wydatków obowiązuje od 1 stycznia 2019 r.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Chcesz skutecznie docierać do klientów i zwiększać sprzedaż? E-mail marketing to jedno z najlepszych narzędzi, które Ci w tym pomoże. W tym artykule poznasz najlepsze platformy do e-mail marketingu, dzięki którym stworzysz efektywną kampanię e-mail marketingową i osiągniesz świetne wyniki.
Reklamacja towaru pomiędzy przedsiębiorcami różni się od klasycznej reklamacji konsumenckiej, ponieważ relacje te podlegają przede wszystkim przepisom Kodeksu cywilnego oraz zapisom umowy sprzedaży zawartej między stronami.
Praktyka pokazuje, że w social mediach często umieszczamy wizerunek innych osób, niekiedy bez ich zgody czy nawet wiedzy. Tymczasem za każdym takim obrazem stoją prawa autorskie oraz prawo do ochrony wizerunku, których użytkownicy nie znają bądź ignorują.
Według Harvard Business Review 73% wszystkich klientów korzysta z wielu kanałów podczas podróży zakupowej. A to oznacza, że sklepy stacjonarne nie powinny traktować internetu wyłącznie jako alternatywy do tradycyjnej sprzedaży, ale jako jej cenne uzupełnienie.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo