Obowiązek rejestracji sprzedaży na kasie fiskalnej istnieje od wielu lat. Również w tym obszarze wprowadzane są zmiany, które spowodują odejście od papierowych i elektronicznych zapisów. Obecnie kasy starszego typu są sukcesywnie wycofywane z użycia, a w to miejsce wchodzą kasy online i kasy w postaci oprogramowania. Dzisiaj opiszemy kto ma obowiązek posiadania kasy online.
Kasy fiskalne online
Kasy online pojawiły się w 2019 roku, co nie oznacza, że wszyscy przedsiębiorcy powinni je od razu posiadać. Takie rozwiązanie dla kas fiskalnych pozwala na monitorowanie sprzedaży przez Ministerstwo Finansów.
Posiadanie kasy online wiąże się z koniecznością dostępu do Internetu, ponieważ kasa jest połączona z Centralnym Repozytorium Kas. Ta forma rejestracji sprzedaży na rzecz konsumentów i rolników ryczałtowych umożliwi gromadzenie na poziomie centralnym danych dotyczących obrotu i kwot podatku VAT ewidencjonowanych na poszczególnych urządzeniach. Ma to oczywiście związek ze zmniejszaniem szarej strefy i zwiększeniem wpływów do budżetu państwa.
Harmonogram wprowadzania kas online
Obecnie nie można już kupić kas z papierowym zapisem kopii, a od 1 stycznia 2023 roku nie będzie można nabywać także kas elektronicznych. Kasy starego typu będą mogły być używane do momentu zużycia lub konieczności wymiany pamięci fiskalnej.
Zgodnie z przepisami kasy online muszą posiadać następujące branże:
Branża
Kasy online – od kiedy?
sprzedaż paliw,
usługi naprawy pojazdów,
usługi wulkanizacji.
01.01.2020 r.
usługi gastronomiczne,
usługi w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania,
sprzedaż węgla, brykietu i podobnych paliw stałych przeznaczonych do celów opałowych.
01.01.2021 r.
usługi budowlane,
usługi fryzjerskie,
usługi kosmetyczne i kosmetologiczne,
fitness (wyłącznie w zakresie wstępu),
opieka medyczna świadczona przez lekarzy i lekarzy dentystów,
usługi prawnicze.
01.07.2021 r.
Są to oczywiście informacje na moment publikacji artykułu, dlatego powinno się na bieżąco śledzić informacje na ten temat.
W związku z wprowadzeniem kas online zniesione zostały niektóre obowiązki wobec fiskusa:
nie ma obowiązku zgłoszenia kasy online do naczelnika urzędu skarbowego na papierowym druku w celu otrzymania numeru ewidencyjnego,
przedsiębiorca użytkujący kasy online nie będzie musiał drukować kopii dokumentów fiskalnych.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Kasy online - od kiedy trzeba je wprowadzić?
W artykule przedstawiamy szczegółowy harmonogram od kiedy obowiązują kasy online dla poszczególnych branż. Ostatnie z nich muszą wprowadzić takie kasy 1 lipca 2021 r.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zawarcie umowy z kontrahentem stanowi dla wielu przedsiębiorców niemałe wyzwanie, ponieważ wymaga uwzględnienia licznych zapisów – od precyzyjnego określenia przedmiotu współpracy, przez ustalenie terminów, aż po kwestie wynagrodzenia i odpowiedzialności za realizację umowy. Tym bardziej skomplikowane staje się to w handlu zagranicznym, gdzie dochodzą różnice językowe, odmienne systemy prawne oraz wiele innych istotnych pytań.
W e-commerce nie ma czasu na nudę. Klienci kupują coraz więcej, sprzedawcy szukają skuteczniejszych sposobów na marketing, a innowacyjne metody płatności zyskują na popularności. Sprawdzamy, co wydarzyło się w branży i jakie lekcje można z tego wyciągnąć.
Zielona transformacja to coraz głośniejszy temat również na polu biznesowym. Do dyskusji włącza się także IFIRMA, dołączając w roli partnera do spotkania w ramach cyklu Startups Networking & Innovations Platform (SNIP) poświęconego zielonym technologiom, które odbędzie się już 15 kwietnia 2025 roku w Katowicach.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo