Odwrotne obciążenie czy split payment – prawidłowe rozliczanie transakcji od 01.11.2019.

Obowiązkowy split payment od kilku tygodni odmieniany jest przez różne przypadki. Analizowane są nowe przepisy jakie znalazły się w ustawie zmieniającej o VAT. Przy tym wszystkim nie należy zapominać, że przedsiębiorcy muszą prowadzić swoją działalność płynnie, w oparciu o dotychczas zawarte umowy handlowe, czy też złożone zamówienia. Ważna jest informacja w jaki sposób powinna być potraktowana dostawa towarów lub usług objęta odwrotnym obciążeniem w VAT w tzw. “okresie przejściowym”.

Co to jest okres przejściowy?

Jest to w dużym uproszczeniu taki moment w rozliczeniach podatkowych, w którym obowiązują już nowe przepisy, ale są jeszcze transakcje, które należy rozliczyć według starych przepisów. Dlatego bardzo często ustawodawca zamieszcza w ustawie wprowadzającej uregulowania dotyczące stosowania przepisów podatkowych w tzw. “okresie przejściowym”. Nie inaczej wygląda sytuacja w przypadku zmiany przepisów odnośnie obowiązkowego split payment.

Przepisy obowiązujące w okresie przejściowym

Ustawodawca w art. 10 ustawy zmieniającej ustawę o VAT (Dz. U. 2019 poz. 1751) wprowadził zapis normujący w jaki sposób przedsiębiorcy mają rozliczać dostawę towarów objętych odwrotnym obciążeniem do 31.10.2019 r. z załącznika nr 11 lub świadczenie usług z załącznika nr 14.

Zapis jest następujący:

Jeżeli dostawa towarów lub usług z załącznika nr 11 lub nr 14 (obowiązujące do 31.10.2019 r.) została dokonana:

“1) przed dniem 1 listopada 2019 r., dla których obowiązek podatkowy powstał lub faktura została wystawiona po dniu 31 października 2019 r.,

2) po dniu 31 października 2019 r., dla których faktura została wystawiona przed dniem 1 listopada 2019 r.”

stosuje się przepisy w brzmieniu dotychczasowym.

▲ wróć na początek

Przykład 1

Firma A jako czynny podatnik VAT dokonała dostawy towarów z załącznika nr 11 dla Firmy B. Dostawa miała miejsce 31 października 2019 r. Kwota, na jaką opiewa omawiana transakcja wynosi 20.000,00 zł. Właściciel firmy A zastanawia się jaka adnotacja powinna znaleźć się na fakturze wystawianej przez niego 4 listopada. Czy to powinna być informacja: “odwrotne obciążenie” czy już po nowemu: “mechanizm podzielonej płatności”?

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na jeszcze jeden ważny aspekt. Sposób wystawienia faktury będzie decydował o tym czy na fakturze znajdzie się podatek VAT naliczony w wysokości 23% czy też nie? Jeżeli będzie to faktura w mechanizmie odwrotnego obciążenia VAT rozlicza nabywca i nie będzie na niej informacji o podatku.

Odnosząc się do przepisu zacytowanego powyżej należy uznać, że faktura powinna zostać wystawiona “po staremu”, a więc z adnotacją “odwrotne obciążenie”.

Przykład 2

Firma A wystawiła fakturę na kwotę 17.000,00 zł na dostawę towarów z załącznika 11 firmie B dnia 31.10.2019 r. Dostawy towarów dokonała natomiast 8 listopada 2019 r. Jaka adnotacja powinna się znaleźć na fakturze?

Również w tej sytuacji powinna zostać wystawiona faktura “po staremu” z adnotacją “odwrotne obciążenie” bez naliczonego podatku VAT na fakturze.

Czy brak adnotacji “mechanizm podzielonej płatności” na fakturze chroni nabywcę?

Co do zasady faktura powinna zawierać taką informację. Ale jak można przeczytać w uzasadnieniu do ustawy zmieniającej obowiązek zapłaty w split payment nie jest uzależniony od tego czy na fakturze znajdzie się takie oznaczenie czy też nie. W przypadku braku takiej informacji to na nabywcę spada obowiązek sprawdzenia czy na otrzymanej fakturze na kwotę powyżej 15.000,00 zł brutto nie znalazły się jakieś towary lub usługi z załącznika nr 15. Brak obowiązkowej zapłaty w split payment narazi przedsiębiorcę na 30% sankcje w VAT.

Problematyczne transakcje w obowiązkowym split payment – sprawdź.

▲ wróć na początek

Popularne posty:

UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.

Zostaw
komentarz

Nasi eksperci również chętnie
uczestniczą w dyskusji i odpowiadają
na Wasze komentarze.

Dzielimy się wiedzą nie tylko na blogu

Ponad 30 porad księgowych

POBIERZ E-BOOKI