Od 1 listopada 2019 roku wejdą w życie przepisy zmieniające ustawę o VAT między innymi w zakresie dostawy towarów i usług z załączników nr 11, 13 i 14. Zmiana będzie dotyczyła wprowadzenia obowiązku stosowania podzielonej płatności w VAT (MPP), zwanej również split payment. Przed zmianą stosowanie MPP było dobrowolne. Po zmianie, dla niektórych będzie już obowiązkowe pod pewnymi warunkami.
Split payment od 1 listopada 2019 roku
W ustawie o VAT pojawił się nowy załącznik nr 15, w którym znajdują się towary i usługi z dotychczasowych załączników: 11, 13 i 14. Dodatkowo zostały ujęte nowe towary. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj.
Obowiązkowy split payment obejmie transakcje o wartości kwotowej powyżej 15.000 zł. Poniżej tej kwoty podzielona płatność będzie w dalszym ciągu dobrowolna.
Faktura zaliczkowa a rozliczenie w VAT
Faktura zaliczkowa jest dokumentem księgowym i jeżeli zostanie wystawiona należy ją ująć w odpowiednich rejestrach VAT zarówno po stronie sprzedającego jak również kupującego. Tym samym powinna być w świetle ustawy o VAT traktowana jak pozostałe faktury.
W kontekście omawianej problematyki powstają 2 stany faktyczne:
- Otrzymanie faktury zaliczkowej przed dokonaniem płatności.
- Otrzymanie faktury zaliczkowej po dokonaniu płatności.
Co do zasady obowiązek podatkowy po stronie sprzedającego powstaje z chwilą otrzymania zaliczki (art. 19a ust. 8). Oczywiście nie ma przeciwwskazań, aby faktura zaliczkowa była wystawiona przed zapłatą. Jakie to ma znaczenie dla płatności w MPP?
Split payment a faktura zaliczkowa
Przed zmianą przepisów jednym z warunków dokonania płatności w split payment było posiadanie numeru faktury. Dlatego jeżeli płatność była dokonywana przed wystawieniem faktury zaliczkowej przedsiębiorca nie mógł zapłacić w mechanizmie podzielonej płatności, ponieważ nie miał numeru faktury.
Po zmianie przepisów w dodanym artykule 108a ust. 1c ustawodawca wprowadził dodatkowy zapis, który umożliwia dokonanie wpłaty zaliczkowej w split payment w sytuacji, gdy nie znamy jeszcze numeru faktury. Otóż w takiej sytuacji w miejscu, w którym podawany jest numer faktury należy wpisać wyraz “zaliczka”.Podsumowując po zmianie przepisów ustawy o VAT wszystkich płatności na poczet towarów i usług z załącznika nr 15 o wartości przekraczającej 15.000 zł należy dokonywać w split payment. Bez znaczenia pozostaje fakt czy płatności dokonujemy na podstawie faktury zaliczkowej czy też zaliczkowo bez faktury.
Ważne!
Przepisy zmieniają się zbyt często? Klienci biura rachunkowego mogą liczyć na wsparcie dedykowanej księgowej. O nowych obowiązkach dowiesz się od razu! Zarejestruj się i sprawdź sam.
Split payment a faktura pro forma
Faktura pro forma nie jest dokumentem księgowym. Jest potwierdzeniem zawarcia umowy handlowej pomiędzy przedsiębiorcami. Nie rodzi żadnych skutków ani natury prawnej ani natury podatkowej. W sytuacji w jakiej znajdą się przedsiębiorcy od 1 listopada w części obowiązkowego split payment nie powinni dokonywać wpłat na podstawie faktur pro forma. Przed zmianą przepisów nie rodziło to żadnych konsekwencji dla przedsiębiorcy, ponieważ MPP był dobrowolny.
Od 1 listopada 2019 roku transakcje objęte obowiązkowym split payment muszą być w tym mechanizmie regulowane. W takich sytuacjach jeżeli to będzie wpłata zaliczki na dostawę towaru/usługi wówczas przedsiębiorca może dokonać płatności bez względu na to czy posiada fakturę zaliczkową czy też nie. Zgodnie z założeniami opisanymi powyżej. Natomiast jeżeli przedsiębiorca dokonuje płatności za całą dostawę towaru/usługi to musi znać numer faktury wystawionej na zasadach ogólnych, aby zapłacić w split payment. Takie postępowanie nie narazi przedsiębiorcy na negatywne konsekwencje podatkowe.