Napiwek ma formę dodatkowego wynagrodzenia przekazanego kelnerowi w nagrodę za dobrą obsługę. Nie jest to oczywiście obowiązkiem klienta, ale jest to pewnego rodzaju przyjęty niepisany zwyczaj. W różnych krajach ta forma gratyfikacji jest różnie traktowana, niektórzy doliczają napiwki do usługi, a są też takie kraje, w których obsługa nie chce przyjąć napiwku. Nas będzie interesowało jednak, czy otrzymanie napiwku w Polsce wiązać się będzie z jego opodatkowaniem w podatku VAT?
Co podlega opodatkowaniu w podatku VAT?
Zgodnie z ustawą o podatku VAT opodatkowana jest dostawa towarów i usług. Z definicji ustawowych można wywnioskować, że jeżeli coś nie jest dostawą towarów, to będzie to w świetle ustawy dostawą usług. W uproszczeniu można powiedzieć, że w VAT wszystko jest opodatkowane, nawet nieodpłatna dostawa towarów i usług.
Z uwagi na konstrukcję podatku VAT bardzo często zastanawiamy się, czy dana czynność z punktu widzenia podatku VAT będzie opodatkowana. Nie zawsze obowiązek zapłaty podatku do urzędu skarbowego spoczywa tylko na czynnych podatnikach VAT stąd rodzą się wątpliwości czy otrzymany napiwek będzie również opodatkowany w VAT?
Czy napiwki będą opodatkowane w podatku VAT?
Napiwki najczęściej są dedykowane kelnerom, którzy świadczą usługę. Pamiętajmy jednak, że kelnerem może być osoba zatrudniona lub sam właściciel firmy. Z punktu widzenia podatku VAT napiwek będzie przyjęty albo przez podatnika VAT (właściciel) lub osobę niebędącą podatnikiem w VAT (pracownik). Co do zasady nie zmienia to znacząco kwestii opodatkowania napiwków w podatku VAT.
Pamiętajmy, że napiwek najczęściej jest dobrowolny, ale może się zdarzyć, że przyjęta została zasada o napiwku obowiązkowym. W tym kontekście należy rozpatrywać ewentualne opodatkowanie w VAT.
Napiwek obowiązkowy i dobrowolny w VAT
Ustawa o VAT w żaden szczególny sposób nie odnosi się wprost do instytucji napiwku. Ta kwestia nie została jak do tej pory uregulowana w żadnym przepisie. Jeżeli przyjrzymy się co powinno się znaleźć w podstawie opodatkowania w podatku VAT na pewno nie będzie tam mowy o napiwku. W podstawie opodatkowania znajdzie się wszystko, co stanowi zapłatę za dokonanie dostawy towarów lub usługodawca. W takim kontekście przy napiwku dobrowolnym, a taki jest najczęściej, nie ma mowy o tym, że powinien się znaleźć w podstawie opodatkowania. Na takim stanowisku stoją również organy podatkowe w wydawanych interpretacjach podatkowych. Stanowisko Wnioskodawcy w tym temacie zostało uznane za prawidłowe przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji nr 0115-KDIT1-1.4012.236.2019.4.MN z dnia 12.06.2019 r.
Jeżeli przedsiębiorca zdecydowałby się na obowiązkowe doliczanie napiwków do ceny za usługę, to sytuacja wyglądałaby inaczej. W takim przypadku należy przypuszczać, że byłby to element kalkulacyjny ceny za oferowaną usługę i powinien się znaleźć w podstawie opodatkowania w podatku VAT na zasadach ogólnych. Przy napiwku obowiązkowym właściwym byłoby skierowanie zapytania o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej, jeżeli przedsiębiorca chciałby mieć pewność, że postępuje właściwie.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Pewnie zastanawiasz się, czy aby rozpocząć sprzedaż na Allegro, musisz zakładać działalność gospodarczą? Dobra wiadomość – nie zawsze! W naszym artykule rozwiejemy wszelkie wątpliwości i pokażemy Ci, jak możesz rozpocząć sprzedaż na tym popularnym portalu aukcyjnym, bez prowadzenia firmy. Poznaj wszystkie możliwości i przepisy, które pozwolą Ci handel online.
Zwroty w sklepie online nie muszą być koszmarem logistyki. Dobrze zaprojektowany zwrot towaru w sklepie online może zadziałać jak skuteczne narzędzie marketingowe – wspierać sprzedaż, budować zaufanie i lojalność. Zobacz, jak krok po kroku stworzyć wygodny system zwrotów, który pokochają Twoi klienci (i Twoja obsługa klienta też).
Sprzedajesz coś przez internet? A może dopiero planujesz założyć swój sklep online albo wystawić pierwsze produkty na Allegro, Vinted czy OLX? Bez względu na to, na jakim jesteś etapie, jedna kwestia prędzej czy później Cię dosięgnie – podatki.
Rosnące zainteresowanie ESG sprawia, że raportowanie działań związanych ze środowiskiem, odpowiedzialnością społeczną i zarządzaniem staje się standardem w biznesie. Przepisy CSRD, wprowadzone przez Unię Europejską, zobowiązują firmy do szczegółowego informowania o działaniach ESG, ale wiele firm z sektora MŚP nadal nie zna tego zagadnienia. Ponieważ nowe wymogi będą obejmować coraz mniejsze przedsiębiorstwa, znajomość zasad ESG jest niezbędna. W artykule wyjaśniamy, czym jest raportowanie ESG, kogo obejmuje i jakie może przynieść korzyści.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo