Napiwek ma formę dodatkowego wynagrodzenia przekazanego kelnerowi w nagrodę za dobrą obsługę. Nie jest to oczywiście obowiązkiem klienta, ale jest to pewnego rodzaju przyjęty niepisany zwyczaj. W różnych krajach ta forma gratyfikacji jest różnie traktowana, niektórzy doliczają napiwki do usługi, a są też takie kraje, w których obsługa nie chce przyjąć napiwku. Nas będzie interesowało jednak, czy otrzymanie napiwku w Polsce wiązać się będzie z jego opodatkowaniem w podatku VAT?
Co podlega opodatkowaniu w podatku VAT?
Zgodnie z ustawą o podatku VAT opodatkowana jest dostawa towarów i usług. Z definicji ustawowych można wywnioskować, że jeżeli coś nie jest dostawą towarów, to będzie to w świetle ustawy dostawą usług. W uproszczeniu można powiedzieć, że w VAT wszystko jest opodatkowane, nawet nieodpłatna dostawa towarów i usług.
Z uwagi na konstrukcję podatku VAT bardzo często zastanawiamy się, czy dana czynność z punktu widzenia podatku VAT będzie opodatkowana. Nie zawsze obowiązek zapłaty podatku do urzędu skarbowego spoczywa tylko na czynnych podatnikach VAT stąd rodzą się wątpliwości czy otrzymany napiwek będzie również opodatkowany w VAT?
Czy napiwki będą opodatkowane w podatku VAT?
Napiwki najczęściej są dedykowane kelnerom, którzy świadczą usługę. Pamiętajmy jednak, że kelnerem może być osoba zatrudniona lub sam właściciel firmy. Z punktu widzenia podatku VAT napiwek będzie przyjęty albo przez podatnika VAT (właściciel) lub osobę niebędącą podatnikiem w VAT (pracownik). Co do zasady nie zmienia to znacząco kwestii opodatkowania napiwków w podatku VAT.
Pamiętajmy, że napiwek najczęściej jest dobrowolny, ale może się zdarzyć, że przyjęta została zasada o napiwku obowiązkowym. W tym kontekście należy rozpatrywać ewentualne opodatkowanie w VAT.
Napiwek obowiązkowy i dobrowolny w VAT
Ustawa o VAT w żaden szczególny sposób nie odnosi się wprost do instytucji napiwku. Ta kwestia nie została jak do tej pory uregulowana w żadnym przepisie. Jeżeli przyjrzymy się co powinno się znaleźć w podstawie opodatkowania w podatku VAT na pewno nie będzie tam mowy o napiwku. W podstawie opodatkowania znajdzie się wszystko, co stanowi zapłatę za dokonanie dostawy towarów lub usługodawca. W takim kontekście przy napiwku dobrowolnym, a taki jest najczęściej, nie ma mowy o tym, że powinien się znaleźć w podstawie opodatkowania. Na takim stanowisku stoją również organy podatkowe w wydawanych interpretacjach podatkowych. Stanowisko Wnioskodawcy w tym temacie zostało uznane za prawidłowe przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji nr 0115-KDIT1-1.4012.236.2019.4.MN z dnia 12.06.2019 r.
Jeżeli przedsiębiorca zdecydowałby się na obowiązkowe doliczanie napiwków do ceny za usługę, to sytuacja wyglądałaby inaczej. W takim przypadku należy przypuszczać, że byłby to element kalkulacyjny ceny za oferowaną usługę i powinien się znaleźć w podstawie opodatkowania w podatku VAT na zasadach ogólnych. Przy napiwku obowiązkowym właściwym byłoby skierowanie zapytania o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej, jeżeli przedsiębiorca chciałby mieć pewność, że postępuje właściwie.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Upadłość konsumencka to proces, który pozwala osobom fizycznym na pozbycie się długów w przypadku trwałej niewypłacalności. Wielu przedsiębiorców jednak zastanawia się, czy prowadzenie własnej działalności gospodarczej uniemożliwia skorzystanie z tej formy wsparcia prawnego.
Przedsiębiorcy, którzy rejestrują sprzedaż na kasie fiskalnej online, mogą skorzystać z ulgi, która pozwala obniżyć koszty związane z jej zakupem. Sprawdź, komu przysługuje ulga, ile wynosi i jakie warunki trzeba spełnić, aby ją otrzymać.
Wprowadzenie wspólnika do spółki z o.o. może wynikać z różnych okoliczności, od konieczności zbycia udziałów przez dotychczasowego wspólnika po chęć pozyskania dodatkowego kapitału. Niezależnie od przyczyny dodanie nowego wspólnika do spółki wymaga dopełnienia kilku formalności.
SMS marketing staje się w e-commerce jednym z najskuteczniejszych kanałów komunikacji. Wielu właścicieli sklepów zastanawia się jednak, jak wykorzystać SMS marketing, aby był przydatny, a nie nachalny. Dlatego w tym artykule zebraliśmy najważniejsze informacje na ten temat.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo