Informacja o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy oznaczona symbolem PIT-11 jest składana przez płatników zatrudniających pracowników bez względu na charakter zawieranej umowy.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych określa terminy, w jakich informacja powinna zostać przesłana do urzędu skarbowego zgodnie z miejscem zamieszkania podatnika oraz doręczona samemu pracownikowi. Termin przekazania PIT-11 pracownikowi upływa z końcem lutego. Natomiast czas na przekazanie dokumentu do Urzędu skarbowego jest krótszy i mija ostatniego dnia stycznia.
W jakiej formie powinien być przekazany PIT-11 pracownikowi?
Ustawa o podatku dochodowym wskazuje jedynie na obowiązek przesłania podatnikowi informacji o dochodach, ale nie wspomina nic o formie w jakiej powinno to być zrealizowane.
Wraz z upowszechnianiem się systemów informatycznych służących wymianie informacji, w tym obszarze również zaczęły się dyskusje czy dopuszczalne są inne, poza odbiorem osobistym czy listem poleconym, formy doręczenia PIT-11 pracownikowi.
Jak to bywa w takich sytuacjach przedsiębiorcy zaczęli występować z wnioskami o wydanie indywidualnych interpretacji podatkowych, których rozstrzygnięcie często musi zapadać na poziomie wyroku sądowego.
Dopuszczalne formy doręczenia PIT-11
Zwyczajowo przez wiele lat PIT-11 był doręczany pracownikowi osobiście bądź był wysyłany za pośrednictwem poczty. Przedsiębiorcy, którzy chcą zaoszczędzić czas, a przy tym pieniądze, zaczęli szukać alternatywnych rozwiązań. Najbardziej powszechna i dostępna jest forma komunikacji mailowej stąd częste pytania czy taka forma doręczenia jest właściwa.
Organy podatkowe w wydawanych interpretacjach podatkowych zaczęły kwestionować formę przekazywania informacji za pośrednictwem poczty elektronicznej z uwagi na brak potwierdzenia doręczenia informacji PIT-11 pracownikowi.
Powyższa argumentacja jest kwestionowana przez sądy, które podnoszą, że ustawa o podatku dochodowym posługuje się tylko pojęciem “przesłanie” co nie jest jednoznaczne z posiadaniem poświadczenia – wyrok sygn. akt I SA/Po 418/18 Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 26 lipca 2018 r.
W jednej z wydanych interpretacji podatkowych Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe jeżeli chodzi o formę doręczenia PIT-11 pracownikom. Mowa tutaj o interpretacji nr 0115-KDIT2.4011.9.2019.1.HD z dnia 18.12.2019 roku.
Pytanie z interpretacji:
“Czy przekazywanie pracownikom, za ich zgodą, informacji PIT-11 – według ustalonego wzoru za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, tj. na wskazany przez nich adres e-mail w formie pliku w formacie PDF opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym, bez potwierdzenia dostarczenia e-mail do pracowników – stanowi realizację nałożonego na Wnioskodawcę obowiązku, jako płatnika, określonego w art. 39 ust. 1 i art. 42 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?”
Odpowiedź Dyrektora KIS:
“Wobec powyższego zgodzić się należy z Wnioskodawcą, że przesyłanie pracownikom, za ich zgodą, informacji PIT-11 – według ustalonego wzoru za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, tj. na wskazany przez nich adres e-mail w formie pliku w formacie PDF opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym, bez potwierdzenia dostarczenia e-mail do pracowników – stanowi realizację nałożonego na Wnioskodawcę obowiązku, jako płatnika, określonego w art. 39 ust. 1 i art. 42 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zaznaczyć jednak należy, że wprawdzie żaden przepis ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie nakłada na płatnika obowiązku posiadania dowodu doręczenia podatnikowi deklaracji, to jednak w ewentualnym postępowaniu podatkowym to na płatniku będzie ciążył obowiązek udowodnienia doręczenia takiej deklaracji podatnikowi w przypadku zaistnienia w tym zakresie wątpliwości. W szczególności w celach dowodowych płatnik będzie mógł przedstawić elektroniczne potwierdzenie odbioru wiadomości elektronicznej, którą przesłano deklaracje.“
Podobnie, w interpretacji o sygnaturze 0114-KDIP3-2.4011.528.2020.1.JK2 z dnia 15 października 2020 r. gdzie podatnik zadał pytanie czy przekazanie pracownikom informacji PIT-11 za pomocą specjalnego oprogramowania komputerowego umożliwiającego dostęp do zabezpieczonej platformy internetowej stanowiącej portal pracowniczy, będzie działaniem prawidłowym? Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej po zapoznaniu się z wnioskiem i uzasadnieniem zgodził się z wnioskodawcą.
Podsumowanie
Doręczenie pracownikowi informacji rocznej o uzyskanych dochodach możliwe jest poprzez:
doręczenie osobiste,
przez operatora pocztowego,
na wskazany przez pracownika adres e-mail w formie nieedytowalnego pliku PDF. Informacja musi być potwierdzona bezpiecznym podpisem elektronicznym przez osobę do tego upoważnioną.
Przedstawione formy są najpowszechniejsze i uznawane przez organy skarbowe w świetle wydawanych interpretacji podatkowych czy wyroków sądowych. Przy wysyłce na adres poczty e-mail organy podatkowe upierają się co do posiadania zgody pracownika na otrzymanie informacji w tej formie. Dodatkowo stoją na stanowisku, że przedsiębiorca powinien posiadać dowód doręczenia wiadomości e-mail.
Czy należy korygować PIT-11 jeżeli przy pobieraniu zaliczek nie uwzględniono zmiany w wysokości kosztów pracowniczych? – przeczytaj.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Merchandising w e-commerce to sztuka układania oferty tak, by strona internetowa sprzedawała jak najlepszy sprzedawca. Klient nie widzi ekspedienta ani wystawy. Widzi ekran, na którym wszystko musi być na swoim miejscu. Dobrze zaplanowana prezentacja produktów w sklepie online prowadzi użytkownika od pierwszego kliknięcia aż po zakup. W tym artykule znajdziesz konkretne zasady, które pomogą Ci uporządkować ofertę i poprawić wyniki sklepu.
Marketing afiliacyjny stał się jednym z najpopularniejszych sposobów na zarabianie w Internecie, łącząc efektywność działań marketingowych z możliwością generowania dodatkowego dochodu. Ten model współpracy jest korzystny zarówno dla firm, które płacą jedynie za realne efekty, jak i dla partnerów, którzy mogą budować stabilne źródło dochodu, wykorzystując własne kanały komunikacji.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo