Przedsiębiorcy, którzy w prowadzonej działalności gospodarczej chcą rozliczać koszty podatkowe muszą prowadzić podatkową książkę przychodów i rozchodów (PKPiR). Przez wiele lat ustawodawca nie ingerował w to, czy PKPiR ma być prowadzona papierowo, czy z wykorzystaniem programu komputerowego, to się jednak niedługo ma zmienić. W dzisiejszej publikacji napiszemy na temat PKPiR od 2026 roku – czy ma być prowadzona papierowo czy elektronicznie?
Kto ma obowiązek prowadzić PKPiR?
Książkę przychodów i rozchodów mają obowiązek prowadzić przedsiębiorcy, którzy wybrali opodatkowanie podatkiem według skali podatkowej (12% i 32%) lub podatkiem liniowym (19%). PKPiR jest prowadzona przy jednoosobowej działalności gospodarczej, ale także przez spółki cywilne, spółkę jawną osób fizycznych czy spółkę parterską. Jest również określony ustawowo limit sprzedaży towarów i usług uprawniający do prowadzenia PKPiR.
Limit sprzedaży netto towarów i usług uprawniający do prowadzenia PKPiR wynosi 2.500.000 euro. Po przekroczeniu tej kwoty przedsiębiorca jest zobowiązany prowadzić księgi rachunkowe
Limit na 2025 rok wynosi 10.711.500 zł
Przedsiębiorca zakłada PKPiR na:
dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej,
na dzień 1 stycznia każdego kolejnego roku podatkowego.
PKPiR w 2026 – prowadzenie papierowo lub elektronicznie
Na chwilę obecną nie ma ograniczeń co do formuły w jakiej ma być prowadzona PKPiR, można więc robić to:
papierowo lub
elektronicznie w programie komputerowym.
O tym , że ma się to zmienić pisaliśmy już na etapie projektowanych zmian w ustawie o Polskim Ładzie, zmiany miały wejść w życie już od 2023 roku. Wówczas mówiło się o obowiązku prowadzenia PKPiR wyłącznie w formie elektronicznej i comiesięcznym przesyłaniu JPK. Czyli wszyscy przedsiębiorcy mieliby obowiązek co miesiąc przesyłać PKPiR w formie pliku, na takich samych zasadach, jak obecnie czynny podatnik VAT przesyła comiesięcznie JPK_V7 do urzędu skarbowego. Jednak z uwagi na liczne protesty termin wprowadzenia zmian został przesunięty początkowo na 1 stycznia 2025 roku. Jednak w tym terminie zmiany również nie doszły do skutku.
Ministerstwo Finansów postanowiło ponownie przesunąć datę wprowadzenia zmian, a dodatkowo nie dla wszystkich będzie obowiązywał ten sam termin. Jako pierwsi zmiany odczują czynni podatnicy VAT, to oni będą mieli obowiązek prowadzenia PKPiR elektronicznie już od 1 stycznia 2026 roku.
Pozostali podatnicy prowadzący Podatkową Księgę Przychodów i Rozchodów będą zobowiązani do prowadzenia jej w formie elektronicznej, tj. za pomocą programu komputerowego dopiero od 1 stycznia 2027 roku.
Jak będzie wyglądało przesyłanie PKPiR elektronicznie?
Począwszy od 2026 roku (czynni podatnicy VAT) oraz od 2027 roku (pozostali podatnicy) przedsiębiorca, który prowadzi PKPiR będzie miał obowiązek przesyłania do urzędu skarbowego plików JPK_PKPiR.
Ministerstwo Finansów przygotowało projekty rozporządzeń, które wprowadzą zmiany w dotychczas obowiązujących między innymi z uwagi na obowiązek przesyłania JPK w podatku dochodowym od 2026 roku.
Zgodnie z tym Rozporządzeniem podmioty prowadzące KPiR będą zobowiązane do przesyłania plików JPK_PKPiR po zakończeniu roku podatkowego w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2 Ordynacji podatkowej.
Prowadzenie PKPiR elektronicznie – zmiany
Póki co prowadzenie PKPiR za pomocą programów komputerowych nie jest obowiązkiem przedsiębiorcy, jednak niebawem się to zmieni. Co jeszcze będzie czekać na podatników w związku z nowym rozporządzeniem:
Podstawowym sposobem prowadzenia księgi od 2026 roku będzie dokonywanie zapisów przy użyciu programów komputerowych.
Z obowiązku prowadzenia PKPIR przy użyciu programów komputerowych zwolnione będą podmioty wymienione w art. 24a ust. 2 pkt 1 i 3 ustawy PIT w brzmieniu obowiązującym od 01.01.2026 r.: wykonujące działalność na podstawie umów agencyjnych i umów na warunkach zlecenia, zawartych na podstawie odrębnych przepisów,
duchowne, które zrzekły się opłacania zryczałtowanego podatku dochodowego. Wyłączony z obiegu zostaje uproszczony wzór dla rolników, jednocześnie rolnicy nie zostali wyłączeni z obowiązku elektronicznego prowadzenia KPiR.
Zniesiona zostanie możliwość księgowania na podstawie dziennego zestawienia faktur oraz możliwość dokonywania zapisów na podstawie ewidencji VAT.
Na podstawie nowego rozporządzenia zmianie ulegnie również możliwość dokumentowania zakupów paragonami bez NIPu (takich jak materiały BHP czy środki czystości) oraz możliwość dokumentowania zakupu materiałów pomocniczych w jednostkach handlu detalicznego za pomocą dowodów wewnętrznych.
PKPiR 2026 – podsumowanie
Jak widać przedsiębiorcy nie unikną przekazywania ksiąg w strukturze plików, tak jak to się obecnie dzieje w podatku VAT. Już na dzień dzisiejszy te firmy, które prowadzą PKPiR elektronicznie na żądanie organów podatkowych są zobowiązane do przesłania plików w odpowiedniej strukturze. Cyfryzacja wkracza w nasze życie z impetem i nie jesteśmy w stanie się przed nią ukryć, pozostaje jedynie akceptacja wprowadzanych zmian.
Przedsiębiorcy, którzy czują silny opór przed technologią będą mogły skorzystać z usług biur rachunkowych, które w ich imieniu będą wysyłały PKPiR do urzędu skarbowego. Na chwilę obecną warto zrobić rozeznanie i się zastanowić, który program księgowy byłby dla nas optymalny i spełniał nasze oczekiwania.
Stan prawny na dzień: 21.08.2025 r.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Kto ma obowiązek prowadzić PKPiR w 2023 roku?
Książkę przychodów i rozchodów mają obowiązek prowadzić przedsiębiorcy, którzy wybrali opodatkowanie podatkiem według skali podatkowej (12% i 32%) lub podatkiem liniowym (19%).
Jak prowadzić PKPiR w 2023?
PKPiR może być prowadzony papierowo lub elektronicznie w programie komputerowym.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Rejestracja działalności gospodarczej to jeden z pierwszych kroków pozwalających cieszyć się posiadaniem własnej firmy. Jednak proces ten wiąże się także z koniecznością podjęcia kilku kluczowych decyzji, dopełniając wszelkie formalności.
Na skuteczną sprzedaż na marketplace składa się kilka elementów, ale jednym z kluczowych jest dobra reklama, która dociera do nowych klientów. Można prowadzić social media e-sklepu, promować się w wyszukiwarce albo postawić na rozwiązania, które oferują reklamę bezpośrednio na marketplace. Jak działa Allegro Ads i komu może przynieść zysk?
Przedsiębiorcy, którzy rejestrują sprzedaż na kasie fiskalnej online, mogą skorzystać z ulgi, która pozwala obniżyć koszty związane z jej zakupem. Sprawdź, komu przysługuje ulga, ile wynosi i jakie warunki trzeba spełnić, aby ją otrzymać.
Wysokość składek ZUS na dany rok jest uzależniona od pewnych wskaźników makroekonomicznych. Ministerstwo Finansów już teraz prognozuje te wskaźniki na 2026 rok, co pozwala na wstępne oszacowanie wysokości składek.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo