Podatek od gier hazardowych – ile wynosi? Kto i kiedy musi go zapłacić?
Gry hazardowe są objęte podatkiem od gier hazardowych, który reguluje ustawa. Jego stawki i podstawy opodatkowania zależą od rodzaju gry, a o zwolnieniu z obowiązku podatkowego często decyduje wysokość nagrody. Zobacz, ile wynosi podatek od gier hazardowych i kto musi go zapłacić.
loterii fantowych i gry bingo fantowe organizowanych przez organizacje pożytku publicznego, gdy pula wygranych przekracza wartość kwoty bazowej określonej w ustawie,
pokera rozgrywanego w formie turnieju gry pokera;
udział w pokerze rozgrywanym w formie turnieju gry pokera.
Kwota bazowa dla danego roku kalendarzowego jest równa kwocie przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw (bez wypłat nagród z zysku) w drugim kwartale roku poprzedniego, ogłoszonej w obwieszczeniu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Głównego Urzędu Statystycznego.
Wyłączone z opodatkowania są loterie promocyjne oraz loterie fantowe, w których pula wygranych nie przekracza kwoty bazowej.W 2024 roku kwota bazowa wynosiła 7364,30 zł.
Kto musi zapłacić podatek od gier hazardowych?
Podatnikiem podatku od gier hazardowych, czyli odpowiedzialnym za zapłatę podatku do urzędu skarbowego jest m.in.:
podmiot, który urządza gry hazardowe na podstawie udzielonej koncesji lub zezwolenia, z wyłączeniem loterii promocyjnych;
podmiot urządzający gry objęte monopolem państwa;
uczestnik turnieju gry w pokera organizowanego przez podmiot posiadający koncesję na prowadzenie kasyna gry;
organizacja pożytku publicznego, jeśli wartość puli wygranych loterii fantowych lub gry bingo fantowe przekracza wartość kwoty bazowej.
Ile wynosi podatek od gier hazardowych
Stawki w podatku od gier hazardowych zależą od rodzaju danej gry i wynoszą:
Rodzaj gry hazardowej
Stawka podatku
Podstawa opodatkowania
loteria fantowa
10%
suma wpływów uzyskanych ze sprzedaży losów lub innych dowodów udziału w grze
loteria pieniężna
15%
suma wpływów uzyskanych ze sprzedaży losów lub innych dowodów udziału w grze
gra liczbowa
20%
suma wpłaconych stawek
gra telebingo
25%
suma wpływów uzyskanych ze sprzedaży losów lub innych dowodów udziału w grze
loteria audioteksowa
25%
przychód, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych, organizatora loterii audioteksowej uzyskany z tej loterii
zakłady wzajemne na sportowe współzawodnictwo zwierząt
2,5%
suma wpłaconych stawek
pozostałe zakłady wzajemne
12%
suma wpłaconych stawek
gra bingo pieniężne
25%
wartość nominalna kartonów do gry zakupionych przez podmiot urządzający grę
gra bingo fantowe
10%
wartość nominalna kartonów użytych do gry
gra cylindryczna
50%
kwota stanowiąca różnicę między sumą wpłaconych stawek a sumą wypłaconych wygranych
gra w kości
50%
kwota stanowiąca różnicę między sumą wpłaconych stawek a sumą wypłaconych wygranych
gra w karty, z wyjątkiem pokera rozgrywanego w formie turnieju gry pokera
50%
kwota stanowiąca różnicę między sumą wpłaconych stawek a sumą wypłaconych wygranych
poker rozgrywany w formie turnieju gry pokera
25%
kwota wygranej pomniejszona o kwotę wpisowego za udział w turnieju
gra na automacie
50%
kwota stanowiąca różnicę między sumą wpłaconych stawek a sumą wygranych uzyskanych przez uczestników gier
Rozliczenie podatku od gier hazardowych
Zasadniczo opodatkowane jest urządzanie gry hazardowej, z wyjątkiem pokera, gdzie opodatkowany jest udział w turnieju gry w pokera.
Organizatorzy gier hazardowych (z wyłączeniem podatników w pokerze) są zobowiązani do składania comiesięcznych deklaracji POG-5 (wraz z załącznikami) w terminie do 10. dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy rozliczenie. W tym samym terminie powinni opłacić podatek od gier wykazany w POG-5 na swój mikrorachunek podatkowy.
Podatnicy urządzający gry liczbowe są natomiast zobowiązani do obliczenia i zapłaty podatku od gier wstępnie, za okresy dzienne (tzw. wpłaty dzienne), nie później niż w terminie 10 dni od dnia losowania. Wpłaty dzienne dokonane za miesiąc rozliczeniowy są uwzględniane w deklaracjach podatkowych POG-5 i stanowią zaliczkę na podatek od gier.
Nadpłatę wpłat dziennych wykazaną w deklaracji podatkowej POG-5 podatnik rozlicza przy wpłatach dziennych za następne okresy rozliczeniowe, o ile nie posiada zaległości podatkowych oraz bieżących zobowiązań podatkowych oraz nie złoży wniosku o zaliczenie nadpłaty w całości albo w części na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych.
Z kolei podmioty urządzające turniej gry pokera powinny złożyć deklarację podatkową dla podatku od gier POG-P oraz wpłacić podatek na swój mikrorachunek do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym odbył się turniej gry w pokera. Podmioty urządzające turniej gry w pokera są płatnikami podatku, co oznacza, że powinny ten podatek pobierać od uczestników gry, a następnie odprowadzać do urzędu. Dlatego też wygrane wypłacane graczom powinny być pomniejszone o należny podatek.
Obowiązek podatkowy w podatku od gier powstaje z dniem rozpoczęcia urządzania gier hazardowych, a w przypadku turniejów pokerowych – z chwilą przystąpienia do turnieju. Przy czym w tym przypadku obowiązek zapłaty podatku pojawi się dopiero w momencie wygranej
Właściwość miejscowa organów podatkowych w sprawach podatku od gier ustalana jest na podstawie siedziby/miejsca zamieszkania organizatora gier.
grach liczbowych, loteriach pieniężnych, grze telebingo, zakładach wzajemnych, loteriach promocyjnych, loteriach audioteksowych i loteriach fantowych, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2 280 zł,
grach na automatach, grach w karty, grach w kości, grach cylindrycznych, grach bingo pieniężne i grach bingo fantowe
– urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach hazardowych.
Z kolei na podstawie art. 21 ust.1 pkt 68 ustawy o PIT zwolnione z podatku dochodowego są wygrane w konkursach i grach organizowanych przez mass media (prasa, radio i telewizja) oraz nagrody w dziedzinie nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, o ile ich jednorazowa wartość nie przekracza 2 000 zł.
Zwolnienie od podatku z nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
Wpływy z podatku od gier do budżetu państwa
W informacji o realizacji ustawy o grach hazardowych w roku 2023 opracowanej przez Ministerstwo Finansów możemy odnaleźć, jakie były dochody z podatku od gier we wskazanym roku oraz inne dane statystyczne związane z latami 2022-2023.
Przytoczymy niektóre z nich.
Dochody budżetu państwa z podatku od gier w roku 2023 wynosiły 4 475 682 tys. zł.
Struktura podatku od gier za lata 2022–2023 przedstawia się następująco:
Podmioty urządzające gry hazardowe w roku 2023 uiściły opłatę:
za udzielenie koncesji oraz udzielenie zezwoleń i za zmianę koncesji lub zezwolenia w łącznej wysokości 25 810,2 tys. zł,
za rozpatrzenie wniosku o rozstrzygnięcie charakteru gier w łącznej wysokości 29,4 tys. zł,
za wydanie zezwolenia na loterie promocyjne, loterie fantowe, loterie audioteksowe i gry bingo: 29 124,6 tys. zł,
za rejestrację automatu do gier: 24,4 tys. zł,
za rejestrację urządzenia losującego: 82 tys. zł,
za rejestrację urządzenia do gier: 121,5 tys. zł.
Łącznie z tytułu ww. opłat do budżetu państwa wpłynęło 62 192,1 tys. zł.
Księgowa i autorka tekstów. Jako księgowa w ifirma.pl każdego dnia zapewnia fachowe wsparcie swoim klientom – małym firmom usługowym i handlowym. Pomiędzy codziennymi obowiązkami dzieli się na blogu ifirma.pl swoim wieloletnim doświadczeniem i wiedzą dotyczącą tematów księgowo-podatkowych.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Prowadzenie działalności nierejestrowanej wiąże się z przestrzeganiem określonych zasad, przez co często generuje dużo wątpliwości. Wiele z nich dotyczy płatności, a w szczególności tego, czy można posiadać terminal płatniczy.
Od 1 lutego 2026 KSeF, czyli Krajowy System Elektroniczny Faktur) będzie już obowiązkowy (z wyjątkami dla mniejszych podatników). Oznacza, to, że od tego roku, większość faktur będzie musiała być wystawiana w KSeF A co zrobić w przypadku awarii systemu lub braku internetu?
Sposób, w jaki liderzy zarządzają swoimi zespołami, ma ogromny wpływ na motywację, retencję i wyniki biznesowe. Badania Gallupa (2023) pokazują, że aż 70% różnic w zaangażowaniu pracowników zależy od menedżera. Dlatego znajomość stylów zarządzania – zarówno klasycznych, jak i nowoczesnych – jest kluczowa dla każdego lidera w 2025 roku.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo