Choć faktury wewnętrzne od początku 2014 r. nie są już wymagane przepisami, wielu przedsiębiorców nadal ich używa. Sprawdź, kiedy warto skorzystać z faktury wewnętrznej, a kiedy możesz skorzystać z alternatywy i rozliczyć VAT na podstawie innego dowodu.
Jak i kiedy wystawiać faktury wewnętrzne? Obejrzyj nasz materiał video!
Do końca 2013 r. faktury wewnętrzne należały do dokumentów wymaganych przez przepisy. Wykorzystywano je w sytuacji, kiedy przedsiębiorca był zobowiązany do naliczenia VAT od transakcji we własnym zakrakresie.
Faktura wewnętrzna to ciekawy rodzaj dokumentu – bardzo przydatny, jest wystawiany przez wielu przedsiębiorców mimo braku takiego obowiązku. Warto wiedzieć, kiedy można skorzystać z faktur wewnętrznych i jaka jest ich alternatywa.
Faktury wewnętrzne wyłącznie fakultatywne
Do końca 2013 r. faktury wewnętrzne należały do dokumentów wymaganych przez przepisy. Korzystało się z nich w sytuacji, kiedy przedsiębiorca był zobowiązany do naliczenia VAT od transakcji we własnym zakresie – tj.:
Przy zwrocie dotacji, subwencji i tym podobnych opłat,
Przy wycofaniu składników majątku, dla których przysługiwało prawo do odliczenia VAT.
Wraz z rewolucją w przepisach o VAT, która nastąpiła na początku 2014 r., pojęcie faktur wewnętrznych zniknęło z przepisów podatkowych – tym samym podatnicy przestali mieć obowiązek wystawiania takich dowodów. Mimo to z przyzwyczajenia i wygody wielu przedsiębiorców nadal korzysta z faktur wewnętrznych – i generalnie nie jest to błąd. Z przepisów zniknął jedynie obowiązek wystawiania faktur wewnętrznych – ale ich wystawianie nie zostało wzbronione.
Faktura wewnętrzna a inne rozwiązania
Faktury wewnętrzne nie są już wymagane, ale obowiązek naliczenia VAT we wskazanych wcześniej transakcjach pozostał. Jak sobie z tym radzić? Aby nie generować nadmiaru dokumentów, w niektórych przypadkach można skorzystać z „gotowca” – np. przy WNT, nabyciu usług z UE czy krajowej transakcji odwrotnego obciążenia. W tych przypadkach posiadamy już faktury, brakuje na nich jednak naliczenia VAT oraz kursu walut i wartości transakcji w złotówkach. Podatnik może zatem dopisać na dokumencie naliczenie VAT i inne niezbędne elementy, i tak opisaną fakturę wprowadzić do systemu księgowego oraz umieścić w dokumentacji swojej firmy.
W pozostałych przypadkach faktury co do zasady nie wystąpią, ale powinniśmy mieć do czynienia z innymi dokumentami – np. protokołem przekazania towaru czy składnika majątku lub wykonania bezpłatnie usługi albo rozliczeniem, pokwitowaniem subwencji, opłaty etc. Tutaj również możemy skorzystać z takiego dokumentu i dopisać na nim niezbędne dla VAT informacje, na podstawie których rozliczymy następnie podatek.
Uwaga!
Jeśli nie pasuje nam pomysł faktur wewnętrznych ani opisywania istniejących już dokumentów, możemy co do zasady stworzyć dowolny własny dokument, informujący o rozliczeniu VAT. Najistotniejsze, aby był on sporządzony w jasny i czytelny sposób, niepozostawiający wątpliwości, co do której transakcji stosujemy opodatkowanie.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Czy faktury wewnętrzne są obowiązkowe?
Od początku 2014 roku podatnicy przestali mieć obowiązek ich wystawiania.
Czy stosowanie faktur wewnętrznych jest zabronione?
Nie – z przepisów zniknął jedynie obowiązek wystawiania faktur wewnętrznych – ale ich wystawianie nie zostało wzbronione.
Jakie dokumenty mogą zastąpić fakturę wewnętrzną?
Są to między innymi gotowe formularze w przypadku WNT, nabycia usług z UE lub krajowej transakcji odwrotnego obciążenia (na posiadanych fakturach można dopisać informacje dotyczące VAT i inne niezbędne informacje), protokół przekazania towaru, rozliczenie lub pokwitowanie - jak również własny dokument informujący o rozliczeniu VAT.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Już od paru lat przedsiębiorca może tworzyć samodzielnie zaświadczenia z danymi od ZUS, które mogą być od niego wymagane przez inne organy państwowe, na przykład banki. Samodzielnie wygenerowane dokumenty są opatrzone pieczęcią elektroniczną ZUS i nie wymagają podpisu pracownika ZUS.
Rozpoczynając działalność gospodarczą, nie musisz od razu rejestrować się jako podatnik VAT. Możesz to zrobić dobrowolnie, jeśli uznasz to za korzystne. Warto jednak pamiętać, że istnieją sytuacje, w których rejestracja do VAT jest obowiązkowa.
W 2025 roku założenie sklepu internetowego jest prostsze niż kiedykolwiek, ale wybór technologii może być wyzwaniem. Jak założyć sklep internetowy, który będzie funkcjonalny, skalowalny i dostosowany do Twoich potrzeb? Do dyspozycji masz trzy modele wdrożenia: software house, open source i SaaS – każdy z nich oferuje inne możliwości. W tym artykule pomożemy Ci podjąć świadomą decyzję i wybrać najlepszą opcję dla Twojego biznesu.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo