Nikogo już chyba nie dziwi, że coraz więcej spraw urzędowych można załatwić bez wychodzenia z domu. Czas pandemiczny zapoczątkował okres wprowadzania różnego rodzaju usług online. Dla wielu osób stanowi to duże ułatwienie, szczególnie zadowoleni są przedsiębiorcy jeśli mogą załatwić wiele sprawy z własnego biura, bez tracenia czasu na dojazdy. W dzisiejszym artykule napiszemy o wprowadzeniu nowej funkcjonalności “Rozliczenia” w serwisie Twój e-urząd skarbowy.
Kto może skorzystać z e-urzędu skarbowego?
Z funkcjonalności e-urząd skarbowy może skorzystać każdy, zarówno przedsiębiorca, jak i osoba, która nie prowadzi działalności gospodarczej. Wiele spraw urzędowych można załatwić zdalnie, bez wychodzenia z domu. Serwis jest obsługiwany przez Krajową Administrację Skarbową (KAS). Skorzystanie z usługi jest możliwe na wiele sposobów.
Zalogowanie do usługi e-urząd skarbowy jest możliwe pod warunkiem, że posiadamy dostęp do:
profilu zaufanego,
e-dowodu,
aplikacji mObywatel,
bankowości elektronicznej
Można również posłużyć się danymi podatkowymi takimi jak:
numer PESEL lub NIP,
data urodzenia,
kwota: łącznego przychodu z zeznania, w 2023 roku będzie to 2021 r. oraz z dowolnej informacji PIT-11, PIT-40 otrzymanej od płatnika za 2022 r.
kwota nadpłaty/podatku do zapłaty z zeznania za 2021 r.
Przy czym należy pamiętać, że logując się przy użyciu danych podatkowych będziemy mieli ograniczony dostęp do danych. Widoczna będzie usługa Twój e-PIT i nasze dane osobowe.
Pozostałe usługi e-urzędu skarbowego będą niedostępne, a więc ich nie zobaczymy
Jakie sprawy można załatwić przez e-urząd skarbowy?
Usługa e-urząd skarbowy jest dostępna po zalogowaniu na dowolnym urządzeniu z dostępem do internetu. Nie wszystkie sprawy można obecnie załatwić przez e-urząd skarbowy, ale to się zmienia, usługa jest cały czas rozbudowywana.
Usługi dostępne przez e-urząd skarbowy:
Twój e-PIT – zeznanie podatkowe PIT-28, PIT-36, PIT-37, PIT-38), nie ma zeznań z działalności gospodarczej,
e-mikrofirma – bezpłatna aplikacja do generowania i wysyłania JPK_V7,
Za pośrednictwem e-urzędu skarbowego można złożyć:
wniosek o wydanie zaświadczenia: o niezaleganiu lub stanie zaległości w podatkach, o dochodach, o wysokości dochodu i składkach,
zgłoszenie ZAP-3,
pismo ogólne,
wniosek o stwierdzenie nadpłaty,
pismo w sprawie wyjaśnienia wpłaty,
wniosek o zaliczenie nadpłaty lub zwrotu podatku na poczet innych zobowiązań,
zawiadomienie o popełnieniu czynu zabronionego – tzw. czynny żal,
zawiadomienie ZAW-NR, jeśli dokonano płatności na rachunek inny niż na białej liście podatników,
pełnomocnictwo UPL-1,
zawiadomienie OPL-1
Nowa usługa „Rozliczenia” już dostępna poprzez Twój e-urząd skarbowy
Jak można przeczytać na stronie podatki.gov.pl usługa “Rozliczenia” jest już dostępna w e-urzędzie skarbowym. Co to oznacza dla przedsiębiorcy? Otóż każda osoba, również przedsiębiorca, która się zaloguje do usługi e-urząd skarbowy będzie miała dostęp do szczegółowych informacji na temat swoich rozliczeń w urzędzie skarbowym.
Usługa “Rozliczenia” pozwala na uzyskanie informacji o:
Złożonych, zaksięgowanych, rozliczonych:
zeznaniach podatkowych,
deklaracjach VAT
Dokonanych wpłatach, wyksięgowanych odsetkach za zwłokę
Dokonanych zwrotach w PIT i VAT
Płatnościach online, jeśli były realizowane w e-urzędzie skarbowym
Widoczne będzie saldo rozliczeniowe dla podatku PIT i VAT
Dzięki usłudze “Rozliczenia” przedsiębiorcy mogą na bieżąco śledzić swoje rozrachunki z urzędem skarbowym i monitorować dokonywane wpłaty. Będzie to bardzo pomocne narzędzie na etapie składania zeznań rocznych, w których należy wykazać wysokość wpłaconych zaliczek. Dodatkowo jeśli wpłata będzie realizowana po ustawowym terminie płatności widoczny będzie sposób rozliczenia na naszym koncie podatkowym, zobaczymy kwotę naliczonych odsetek. Jeśli będzie widniało saldo nadpłaty lub zaległości będzie można odpowiednio wcześnie wyjaśnić sprawę z urzędem skarbowym. Jest to niewątpliwie dobry krok w kierunku przedsiębiorców, którzy do tej pory nie mieli dostępu do danych z działalności gospodarczej.
Usługa „Rozliczenia” w e-US – podsumowanie
W dzisiejszych czasach większość osób ma dostęp do internetu i chętnie z niego korzysta. Właśnie z myślą o takich ludziach powstają usługi elektroniczne, a jedną z nich jest e-urząd skarbowy. Usługa została wprowadzana w 2022 roku i ciągle jest rozbudowywana. Największą barierę stanowi przygotowanie wstępnie wypełnionych zeznań z działalności gospodarczej, taka opcja nie jest dostępna i nie wiadomo czy będzie możliwe jej wdrożenie. Połowicznie temat ten załatwiła usługa “Rozliczenia”, która pozwoli uzyskać informacje m.in. o wpłaconych zaliczkach w trakcie roku podatkowego. Jest to niewątpliwie cenna informacja na etapie przygotowywania rozliczenia rocznego, można w ten sposób uniknąć błędów, które najczęściej kończą się obowiązkiem złożenia korekty zeznania. Korzystanie z e-urzędu skarbowego nie jest obowiązkowe, jednak przedsiębiorcy, którzy mają techniczne możliwości powinni się zalogować i sprawdzić, czy jednak to narzędzie nie będzie dla nich pomocne. Najprawdopodobniej nie jest to ostatnie słowo w udoskonalaniu usługi, jeśli pojawią się kolejne zmiany z przyjemnością będziemy informowali.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Środki trwałe stanowią majątek trwały w przedsiębiorstwie. Jeżeli zakupy dokonywane są na fakturę bądź umowę kupna sprzedaży nie ma problemu z podaniem ich wartości początkowej. Co jednak w sytuacji, gdy nie ma dokumentu zakupu?
Zastanawiasz się jak rozliczać inwestycje w obcym środku trwałym? W dzisiejszym artykule opiszemy, jakie są stawki amortyzacji i jak księgować wydatki związane z inwestycją w obce środki trwałe.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo