Przedsiębiorcy najczęściej załatwiają sprawy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą przez telefon, czy maila. Nie wszystkie tematy można jednak w ten sposób rozstrzygnąć. Często odbywają się różnego rodzaju targi branżowe, pokazy, decydujemy się na zakup maszyn, urządzeń i innych środków trwałych do firmy, które należy zobaczyć, przetestować, czy zwyczajnie musimy się spotkać osobiście z kontrahentem, aby omówić sprawy biznesowe. Oczywiście powodów, dla których przedsiębiorca przebywa w delegacji może być znacznie więcej. W cyklu artykułów na ten temat dzisiaj opiszemy delegację krajową przedsiębiorcy.
Kiedy mówimy o podróży służbowej?
Bazując na interpretacji ogólnej Ministerstwa Finansów za podróż służbową osoby prowadzącej działalność gospodarczą należy uznać wykonywanie zadania w ramach prowadzonej firmy poza miejscowością, w której znajduje się siedziba przedsiębiorcy lub stałe miejsce wykonywania działalności. Pojęcie jest bardzo ogólne, więc na tej podstawie można uznać, że każdy wyjazd, który ma związek z prowadzoną działalnością odbywa się w ramach delegacji.
Wydatki w podróży służbowej krajowej
Odbywając podróż służbową przedsiębiorca ponosi pewne określone kategorie kosztów, które muszą mieć związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, jeżeli nie są wyłączone z kosztów uzyskania przychodów (art. 23 ustawy o PIT) będzie można rozliczyć w ramach odbytej delegacji, a zaliczamy do nich:
Koszty przejazdu.
Koszty noclegu.
Koszty dojazdu środkami komunikacji miejskiej.
Inne wydatki.
Dieta.
W publikacji będziemy po kolei omawiali sposób rozliczania poszczególnych rodzajów kosztów.
Koszty przejazdu
Koszty dojazdu w zależności od środka transportu będą wyglądały następująco:
Przejazd samochodem osobowym:
paliwo – na podstawie faktur,
przejazd autostradą płatną – faktura, bilet jednorazowy jeżeli zawiera niezbędne dane z rozporządzenia,
parkowanie samochodu – bilet z parkometru, kupon, bilet jednorazowy załączony do sporządzonego dowodu wewnętrznego,
Pamiętajmy, że w ustawie o podatku VAT wymienione są pewne usługi, od których nie można odliczyć podatku, należą do nich m.in. usługi noclegowe. Noclegi w podróży służbowej krajowej przedsiębiorcy znajdą się w takim przypadku w kwocie brutto w kosztach uzyskania przychodów. Podstawą do zaksięgowania wydatku będzie faktura bądź rachunek obejmująca nabytą usługę.
Koszty dojazdu środkami komunikacji miejskiej
W trakcie podróży służbowej przedsiębiorca może również korzystać ze środków komunikacji miejskiej, w której przejazdy dokumentowane są biletami. W takim przypadku wydatek będzie potwierdzony takim biletem, który powinien być odpowiednio opisany na odwrocie i załączony pod dowód wewnętrzny. Nie można jednak zapominać, że jest to wyjątek od zasady ogólnej, która nie pozwala ujmować biletów w kosztach.
Inne wydatki
Pod pojęciem innych wydatków najczęściej kryją się koszty zakupu biletów na różnego rodzaju targi, wystawy, pokazy, które opisane będą załączane pod dowód wewnętrzny. Najlepiej jeśli każdy z wydatków jest udokumentowany fakturą, rachunkiem. Niekiedy tylko na takiej podstawie można zaksięgować wydatek, tak jest to w przypadku opłat za bagaż.
Jeżeli w trakcie delegacji dojdzie do spotkania biznesowego z kontrahentem w restauracji, to zaliczenie do kosztów podatkowych będzie zależało od tego, czy nie zostanie uznane przez organy podatkowe, jako koszty reprezentacji. Pojęcie kosztów reprezentacji jest niedookreślone, stąd liczne kontrowersje i niejasności wokół tego tematu. Nie można jednoznacznie wskazać, czy w takim przypadku wydatek będzie kosztem przedsiębiorcy czy też nie. Fakturę za taką usługę warto posiadać, chociażby w celach dowodowych, na okoliczność odbytej podróży służbowej. To samo dotyczy wydatków konsumpcyjnych, których nie zaliczymy do kosztów, ale stanowią potwierdzenia odbytej podróży służbowej.
Jeżeli spotkanie odbędzie się u klienta, to również warto zgromadzić informacje na ten temat. Może to być korespondencja mailowa, telefoniczna, bilet za dojazd pociągiem, autobusem. Zgromadzone dokumenty można dodatkowo zaopatrzyć w stosowną adnotacją na temat terminu i miejsca spotkania, jak również jego celu.
Delegacja krajowa – dieta
Wydatki na konsumpcję w podróży krajowej nie będą stanowiły dla przedsiębiorcy podstawy do ujęcia w kosztach podatkowych, ponieważ ma on prawo do diety, która rekompensuje koszty wyżywienia. Wysokość diety zależy od czasu trwania delegacji i jest obliczana na podstawie rozporządzenia w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej:
Jeżeli podróż trwa nie dłużej niż dobę i wynosi:
mniej niż 8 godzin – dieta nie przysługuje,
od 8 do 12 godzin – przysługuje 50% diety,
ponad 12 godzin – przysługuje dieta w pełnej wysokości.
Jeżeli podróż trwa dłużej niż dobę, za każdą dobę przysługuje dieta w pełnej wysokości, a za niepełną, ale rozpoczętą dobę:
do 8 godzin – przysługuje 50% diety,
ponad 8 godzin – przysługuje dieta w pełnej wysokości.
Naliczoną dietę księguje się na podstawie dowodu wewnętrznego.
Wszystkie koszty związane z podróżą służbową krajową przedsiębiorca księguje bezpośrednio do PKPiR na podstawie faktur, rachunków w kol. 13 “Pozostałe wydatki”. Jeżeli istnieje konieczność wystawienia dowodu wewnętrznego, to również należy go zaksięgować w kol. 13.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Jednoosobowa działalność gospodarcza - kiedy mówimy o delegacji?
Bazując na interpretacji ogólnej Ministerstwa Finansów za podróż służbową osoby prowadzącej działalność gospodarczą należy uznać wykonywanie zadania w ramach prowadzonej firmy poza miejscowością, w której znajduje się siedziba przedsiębiorcy lub stałe miejsce wykonywania działalności.
Podróż służbowa przedsiębiorcy - co z kosztami dojazdu komunikacji miejskiej?
W trakcie podróży służbowej przedsiębiorca może korzystać ze środków komunikacji miejskiej, w której przejazdy dokumentowane są biletami. W takim przypadku wydatek będzie potwierdzony takim biletem, który powinien być odpowiednio opisany na odwrocie i załączony pod dowód wewnętrzny.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Rząd stawia kolejne kroki w kierunku w ramach pakietu deregulacyjnego. Do Senatu trafiła przegłosowana nowelizacja ustawy o VAT, która podnosi limit zwolnienia podmiotowego VAT.
Działalność nierejestrowana jest popularną formą zarobkowania. Co istotne, działalność nierejestrowaną mogą także prowadzić osoby niepełnoletnie. A jak wygląda rozliczenie dochodów z działalności nierejestrowanej niepełnoletnich?
Według danych z 2025 roku TikTok ma już ponad 1,5 miliarda aktywnych użytkowników miesięcznie i stale rośnie. To nie tylko aplikacja do rozrywki, ale potężne narzędzie reklamowe, które dzięki rozwiniętym formatom reklam i integracji z e-commerce staje się obowiązkowym kanałem dla firm. Sprawdzimy, jak w 2025 roku prowadzić skuteczne działania marketingowe na TikToku i jakie możliwości daje przedsiębiorcom ta platforma.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo