Blog ifirma.pl

Jak założyć biuro nieruchomości?

|
Od 2014 roku pośrednik nieruchomości jest zawodem deregulowanym i nie wymaga posiadania żadnych licencji. Sprawdź, jak zarejestrować działalność gospodarczą krok po kroku i jak otworzyć własną firmę zajmującą się pośrednictwem w obrocie nieruchomościami.
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Polacy wciąż chętnie kupują mieszkania (zarówno nowe, jak i z rynku wtórnego), a deweloperzy inwestują w kolejne. Nic dziwnego, że pierwszy kwartał 2018 okazał się rekordowy pod względem liczby udzielonych kredytów mieszkaniowych.

Biuro nieruchomości – pomysł na biznes

Biuro nieruchomości zajmuje się pośrednictwem w kupnie, sprzedaży i dzierżawie nieruchomości, weryfikowaniem stanu prawnego i faktycznego obiektu oraz jego wartości, prezentowaniem nieruchomości, prowadzeniem negocjacji, doradztwem i dokumentami związanymi z przeprowadzaną transakcją.

Rynek nieruchomości rozwija się bardzo dynamicznie, a popyt na mieszkania nie maleje. Dobrym pomysłem na biznes nadal może okazać się biuro nieruchomości. Warto jednak postawić sobie wcześniej konkretny cel i wytyczyć biznesową strategię, tak aby nasza oferta wyróżniała się na tle konkurencji (która i tak, nie oszukujmy się, jest już spora). Jak to zrobić? Możesz poszukać niszy i wyspecjalizować się w określonym obszarze. Możliwości jest sporo – od bycia mieszkaniowym negocjatorem, sprawdzającym dla klientów umowy pod kątem ukrytych prowizji i niekorzystnych klauzul, po home staging czy pośrednictwo w handlu nieruchomościami zabytkowymi lub wyłącznie kawalerkami.

Jak zostać agentem nieruchomości?

Aby otworzyć agencję nieruchomości nie jest już potrzebna specjalna licencja, wykształcenie ani kurs pośrednika nieruchomości. Wystarczy ubezpieczenie OC. Mimo że w świetle prawa handlem nieruchomości może zająć się praktycznie każdy, to nie jest tak, że do prowadzenia biura nieruchomości nie jest potrzebna żadna podstawowa wiedza. Przydatna okaże się znajomość technik sprzedaży, marketingu czy … fotografii. Jednak przede wszystkim bycie agentem nieruchomości wiąże się z koniecznością posiadania sporej wiedzy z zakresu obrotu nieruchomościami, prawa i ekonomii, np. funkcjonowania instytucji finansowych i banków, a także prawnych możliwości zabezpieczeń procesu kupna, sprzedaży i wynajmu nieruchomości. Nie bez znaczenia wydaje się również zdolność do nawiązywania nowych kontaktów – zjednywanie sobie ludzi oraz umiejętność negocjacji i argumentowania może pomóc w pozyskiwaniu nowych klientów.

Biuro nieruchomości – założenie firmy krok po kroku

Założenie własnej firmy jako pośrednik nieruchomości jest bardzo proste i nie zajmie dużo czasu. Biuro nieruchomości można prowadzić w formie jednoosobowej działalności gospodarczej lub spółki cywilnej, osobowej lub kapitałowej.

  • Aby zarejestrować jednoosobową działalność gospodarczą, należy wypełnić i złożyć w dowolnym urzędzie miasta lub gminy wniosek CEIDG-1. Można to zrobić osobiście, listem poleconym lub założyć firmę przez Internet jeśli posiadamy profil zaufany. Wniosek CEIDG-1 jest jednocześnie wpisem do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, wnioskiem o nadanie numeru REGON i NIP i zgłoszeniem firmy do Urzędu Skarbowego oraz ZUS. Na formularzu znajduje się również pole na informacje o tym, kto będzie prowadził dokumentację rachunkową firmy – przedsiębiorca może samodzielnie prowadzić księgowość lub wynająć biuro rachunkowe.
  • W przypadku rejestracji do VAT (niewymagane do momentu przekroczenia limitu obrotów) należy złożyć w urzędzie skarbowym właściwym w sprawach VAT formularz VAT-R, najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia świadczenia usług objętych VAT. Formularz można wypełnić na naszej stronie: CEIDG.
  • W ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia działalności należy zgłosić siebie do ubezpieczeń w ZUS. Aby to zrobić, należy złożyć w ZUS druk ZUS ZUA lub ZUS ZZA. Pierwszy jest zgłoszeniem do opłacania składek społecznych i składki zdrowotnej, drugi do składki zdrowotnej – składa się go wtedy, gdy dodatkowo jesteśmy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę z wynagrodzeniem nie mniejszym niż najniższe wynagrodzenie krajowe. Jeśli zamierzamy zatrudnić pracowników, to powinniśmy zgłosić ich do ZUS w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy.
  • Przed wykonaniem pierwszej czynności związanej ze świadczeniem usług pośrednictwa należy nabyć ubezpieczenie OC (nie jest wymagane na etapie rejestracji). Koszt ubezpieczenia to zazwyczaj ok. 500 zł.

Sama rejestracja działalności gospodarczej jest bezpłatna. Wiąże się jednak z obowiązkiem opłacania comiesięcznych składek ZUS. Początkujący przedsiębiorcy mają możliwość korzystania przez pierwsze 6 miesięcy z „ulgi na start”, a następnie przez kolejne 24 miesiące z ZUS-u preferencyjnego.

W momencie przekroczenia limitu 20 000 zł obrotu ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych konieczny będzie zakup kasy fiskalnej. Istnieje też możliwość zwolnienia z kasy fiskalnej jeżeli świadczenie usług związanych z obsługą rynku nieruchomości w całości zostało udokumentowane fakturą.

Ważne!

Chcesz założyć własną firmę jednak formalności wydają Ci się skomplikowane? Klienci biura rachunkowego mogą liczyć na wsparcie dedykowanej księgowej. Zarejestruj się i sprawdź sam.

 

Jakie są koszty założenia biura nieruchomości?

Własna agencja nieruchomości może być dobrym i opłacalnym pomysłem na biznes. I choć nie wymaga zbyt wielu pieniędzy „na start”, to nie jest tak, że nie wiąże się z koniecznością poniesienia pewnych wydatków.

Podstawowym kosztem założenia biura nieruchomości jest przede wszystkim wynajęcie lokalu na biuro. Może to być choćby jeden lub dwa pokoje w biurowcu i to niekoniecznie w centrum miasta, choć im bliżej centrum, tym lepiej. Dla przykładu średnie ceny w Warszawie wahają się od 36 zł za m2 do 73 zł za m2. Nie zaleca się, aby przedsiębiorca w ramach oszczędności prowadził biuro nieruchomości we własnym mieszkaniu, bo w ocenie klientów może to wyglądać po prostu nieprofesjonalnie. Warto mieć przestrzeń biurową do podpisania umowy, rozmowy z klientami czy przechowania dokumentów.

Wśród innych początkowych kosztów warto uwzględnić m.in. wyposażenie biura (średnio ok. 4000 zł), zakup laptopa (ok. 3000 zł) czy aparatu fotograficznego (ok. 3000 zł). Agent nieruchomości nie obędzie się również bez samochodu (choć może być prywatny wykorzystywany do celów służbowych). Aby docierać do klientów i pozyskiwać nowych, warto zamieszczać ogłoszenia na portalach nieruchomości. Dobrym przykładem jest tutaj bebroker.pl , który umożliwia jednoczesną publikację ogłoszenia na większości portali branżowych w Polsce (np. gratka, domiporta, gumtree).

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie

Ułatwienia dla e‑commerce

Wygodne integracje
Wygodne integracje

Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

Sprawdź wszystkie integracje →

Wygodne integracje
Płatności w jednym miejscu

ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

Wygodne integracje
Łatwe generowanie faktur

Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

allegro integracja ecommerce
woocommerce integracja ecommerce
shoper integracja ecommerce
prestashop integracja ecommerce
shoplo integracja ecommerce
magento integracja ecommerce