Księgowość dla nieksięgowych – prosta księgowość online
Małe firmy zazwyczaj nie muszą prowadzić ksiąg rachunkowych. Zamiast tego mogą prowadzić tzw. małą księgowość, czyli księgowość uproszczoną. Co więcej, mogą ją prowadzić samodzielnie. Choć samodzielne prowadzenie księgowości może wydawać się skomplikowane, z dobrym programem księgowym staje się to łatwe i wygodne, nawet dla początkujących.
Prowadzenie księgowości w małej firmie polega przede wszystkim na wystawianiu faktur i rachunków, księgowaniu dokumentów – prowadzeniu ewidencji – oraz generowaniu deklaracji podatkowych i deklaracji do ZUS.
Podczas rejestracji firmy na druku CEIDG-1 przedsiębiorca wskazuje, w jakiej formie będzie opłacać podatek (na zasadach ogólnych, liniowo, jako ryczałt od przychodów ewidencjonowanych lub kartą podatkową) i zaznacza rodzaj prowadzonej dokumentacji rachunkowej.
W zależności od wyboru formy opodatkowania może rozliczać się z urzędem skarbowym przy pomocy Ewidencji przychodów (ryczałt) lub Księgi Przychodów i Rozchodów (skala podatkowa, podatek liniowy).
Podatnicy prowadzący działalność opodatkowaną w formie karty podatkowej są zwolnieni z obowiązku prowadzenia ksiąg, składania zeznań podatkowych w ciągu roku oraz wyliczania zaliczek na podatek dochodowy. Jest to najprostszy sposób rozliczenia przeznaczony dla niewielkich zakładów usługowych, wytwórczo-usługowych i handlowych.
Poza Książką Przychodów i Rozchodów lub Ewidencją ryczałtu, w zależności od rodzaju prowadzonej działalności przedsiębiorca jest zobowiązany do prowadzenia dodatkowych ewidencji, np.:
wyposażenia
środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych
przebiegu pojazdu (w przypadku wykorzystywania prywatnego samochodu w firmie)
sprzedaży (jeśli nie rejestruje obrotu za pomocą kasy fiskalnej).
Firma zarejestrowana do VAT musi dodatkowo prowadzić rejestr VAT i składać w urzędzie deklaracje VAT.
Wszystkie ewidencje i dokumenty należy przechowywać przez co najmniej 5 lat od końca roku, w którym złożono zeznanie roczne za dany rok podatkowy.
Prosty program do księgowości dla małej firmy
Przedsiębiorcy mogą zlecić prowadzenie księgowości biuru rachunkowemu online albo prowadzić ją samodzielnie, przy pomocy specjalnego programu księgowego. To bardzo wygodne i oszczędne rozwiązanie, korzystne szczególnie dla małych firm, którym zależy na ograniczeniu kosztów działalności.
Księgowość internetowa ifirma.pl to prosty program do prowadzenia księgowości, dzięki któremu przedsiębiorca może łatwo i wygodnie zarządzać wszystkimi procesami księgowymi i rozliczeniowymi w firmie. W ramach aplikacji przedsiębiorca wystawia faktury i rachunki oraz księguje dokumenty otrzymane od kontrahenta. Na ich podstawie generowana jest Książka Przychodów i Rozchodów lub Ewidencja przychodów. Oprócz automatycznego uzupełniania ewidencji program umożliwia generowanie i wysyłanie e-deklaracji do urzędu skarbowego i ZUSu bez wychodzenia z domu. Aplikacja jest też gotowa do współpracy z popularnymi platformami e-commerce i Allegro.
Użytkownicy ifirma.pl mogą w jednym miejscu:
prowadzić swoją księgowość,
przechowywać dokumentację firmową,
korzystać z modułu kadrowo-płacowego, CRM i magazynu,
Program jest bardzo intuicyjny i łatwy w obsłudze. Z obsługą serwisu poradzi sobie osoba, która nie miała wcześniej nic wspólnego z księgowaniem. Ponadto, użytkownik nie musi znać się na zawiłych i co chwilę zmieniających się przepisach; czym jest JPK, kiedy wysyłać? Co musi znajdować się w pliku JPK_VAT, czy oznaczać faktury symbolem MPP – tego wszystkiego automatycznie dokonuje serwis za przedsiębiorcę. Program reaguje na bieżąco na nowe przepisy podatkowe informując o tym przedsiębiorców, aby poprawnie i zgodnie z przepisami mogli wypełnić obowiązki sprawozdawcze wobec fiskusa, na przykład umieści kod GTU w pliku przesyłanym do urzędu. Praca podatnika jest zminimalizowana i sprowadza się jedynie do wprowadzenia podstawowych informacji.
Aplikacja automatycznie księguje dokumenty i wylicza kwoty podatków do zapłacenia za przedsiębiorcę oraz przypomina mu o terminach płatności. W razie wątpliwości można korzystać ze wsparcia księgowych przez telefon, maila i czat internetowy, a także zamówić weryfikację prowadzonej dokumentacji.
W przypadku księgowości internetowej ifirma.pl miesięczny abonament wynosi 45 zł (przy płatności za 6 miesięcy, lub 54 zł przy płatności co miesiąc). Założenie konta i pierwsze 30 dni korzystania z serwisu są darmowe. Po tym czasie przedsiębiorca może wykupić abonament lub pozostać przy darmowym programie do faktur.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Sprzedaż nieruchomości to proces, który zawsze wymaga szczególnej uwagi – nie kończy się bowiem na znalezieniu kupca, ale obejmuje również kwestie prawne i podatkowe. Gdy do tego dochodzi sprzedaż nieruchomości nabytej w spadku, sprawa staje się jeszcze bardziej skomplikowana.
Nowości/ulepszenia: data zmiana 09.07.2025 Rabat kwotowy na fakturach Zmiany w kwestionariuszu osobowym pracownika Automatyczne pobieranie kursu waluty na fakturach Kilka kont bankowych przypisanych do kontrahenta Ewidencja zwrotów i pomyłek – ulepszenia Dodatkowo zestaw porawek i lupszeń
Czy wiesz, że aż 75% internautów w Polsce robi zakupy online, ale jednocześnie coraz więcej osób zamiast nowych produktów wybiera rzeczy z drugiej ręki? Trend re-commerce nabiera tempa, a kupujący zwracają większą uwagę na oszczędność i ekologię. To wyraźny sygnał, że handel internetowy stale się zmienia, a firmy muszą nadążać za nowymi oczekiwaniami klientów.
Uważasz, że zalczki, które wpłacasz w ciągu roku na podatek, są za wysokie w stosunku do przewidywanego podatku za dany rok? Sprawdź, co możesz zrobić, aby obniżyć wysokość płaconych zaliczek na podatek.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo