Przedsiębiorcom, którzy są czynnymi podatnikami VAT, zależy na tym, aby mieli możliwość odliczenia podatku VAT od dokonywanych zakupów. Typowym dokumentem, który daje takie prawo jest faktura. Jednak przepisy podatkowe odnoszą się również do sytuacji, w których inne dokumenty mogą być rozliczane na takich samych zasadach jak faktura. Dzisiaj odpowiemy na pytanie kiedy bilet jest fakturą VAT.
WAŻNE!
Poniższy artykuł odnosi się do przepisów obowiązujących do końca czerwca 2021 roku.
Nie zawsze otrzymany dokument będzie stanowił podstawę do odliczenia podatku VAT, a niekiedy nie może zostać ujęty również w kosztach uzyskania przychodów.
Przejazd autostradą płatną lub przejazd koleją, taborem samochodowym, statkami pełnomorskimi, środkami transportu żeglugi, promami, samolotami i śmigłowcami, na odległość nie mniejszą niż 50 km, który jest udokumentowany w formie biletu jednorazowego, będzie fakturą VAT pod warunkiem, że otrzymany bilet posiada następujące informacje:
numer i datę wystawienia,
imię i nazwisko lub nazwę podatnika (wystawcy biletu),
numer, za pomocą którego podatnik (wystawca biletu) jest zidentyfikowany na potrzeby podatku VAT,
informacje pozwalające na identyfikację rodzaju usługi,
kwotę podatku,
kwotę należności ogółem.
Przy spełnieniu powyższych założeń bilet traktowany jest tak samo jak faktura VAT, a więc dla czynnego podatnika VAT stanowi podstawę do odliczenia podatku tak jak od pozostałych faktur zakupowych.
Jak można przeczytać na stronie internetowej Urzędu Transportu Kolejowego, bilet kolejowy na odległość 50 km i większą jest fakturą VAT, pod warunkiem, że został zakupiony w kasie stacjonarnej lub przez konduktora. Natomiast przy zakupie biletów przez internet należy zaznaczyć, że chcemy otrzymać fakturę VAT i podać niezbędne dane. Na życzenie pasażera nadal wystawiane są faktury w przypadku biletów na przejazd koleją na odległość do 50 km.
Bilet w kosztach uzyskania przychodów
Wpisanie biletu do kosztów uzyskania przychodów jest zależne od tego, czy wydatek ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, czy też nie, a więc przede wszystkim czy spełnia kryteria podane poniżej:
został poniesiony w celu osiągnięcia przychodu, w sposób bezpośredni lub pośredni,
został właściwie udokumentowany,
nie został wymieniony w art. 23 ustawy o podatku dochodowym.
Pamiętajmy, że sposób dokumentowania kosztów został szczegółowo omówiony w rozporządzeniu w sprawie prowadzenia PKPiR. Jeżeli posiadane bilety nie będą zawierały wymaganych danych, o których jest mowa w rozporządzeniu w sprawie PKPiR, albo w rozporządzeniu w sprawie wystawiania faktur, nie ujmiemy biletu w kosztach uzyskania przychodów. Jeżeli przedsiębiorca uzna, że poniesione wydatki muszą się znaleźć w kosztach, a posiadane bilety nie spełniają wymogów, to powinien zwrócić się do przewoźnika o wystawienie faktury na firmę.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Chcesz zarejestrować działalność gospodarczą, a nie możesz dokonać tej czynności osobiście? Pamiętaj, że możesz skorzystać z pomocy ustanowionego przez siebie pełnomocnika, który na podstawie stosownego dokumentu pełnomocnictwa dokona w Twoim imieniu tej czynności.
Samo zainstalowanie WooCommerce w WordPressie jeszcze nie wystarczy, żeby prowadzić sprawnie działający i funkcjonalny dla użytkowników sklep internetowy. Do dobrego e-commerce potrzebne są wtyczki, które rozszerzą opcje e-sklepu i sprawią, że stanie się bardziej atrakcyjny dla klientów. Żeby jednak nie przesadzić i nie obniżyć wydajności platformy, trzeba te wtyczki wybierać rozsądnie.
Intensywność i natężenie pracy potrafią być męczące. Wieczne ASAP’y, deadline’y na wczoraj, a Ty nie wiesz, za co się zabrać, bo wszystko wydaje się tak samo istotne. W efekcie zakopujesz się w zadaniach jeszcze bardziej, a Twoja produktywność i motywacja spada. Brzmi znajomo? W takim razie odetchnij i poświęć 5 minut, aby poprawić nie tylko jakość swojej pracy, ale też życia.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo