Prowadzenie firmy w mieszakniu a remont

Prowadzenie działalności gospodarczej w domu lub w mieszkaniu nie należy do rzadkości. Wielu przedsiębiorców decyduje się na taką decyzję. W takim przypadku kontrowersyjne jest ustalenie w jakiej części wykorzystujemy nasze pomieszczenia na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Przepisy na ten temat milczą dlatego jedynie co pozostaje przedsiębiorcy to bazować na dotychczasowym stanowisku organów podatkowych.

Podejście organów skarbowych

Żadne przepisy podatkowe nie zabraniają prowadzenia firmy w mieszkaniu prywatnym, ale też nie odnoszą się do problematyki rozliczania ponoszonych kosztów. Co do tego, że przedsiębiorca ponosi wydatki z tym związane chyba nikt nie ma wątpliwości. Jeżeli pracujemy w domu korzystamy ze wszystkim dostępnych form energii, z wody, z telefonu, z Internetu. Takiego samego rodzaju wydatki ponosimy w wynajmowanych lub wydzierżawionych pomieszczeniach i wówczas nie ma wątpliwości, że można je ująć w kosztach. Nie ma jednak jednolitego stanowiska organów podatkowych w jaki sposób, jakim kluczem, według jakiego kryterium podziałowego takie koszty rozliczać w firmie. Pomocne są interpretacje podatkowe i publikacje specjalistyczne.

Remont w mieszkaniu, w którym prowadzimy działalność gospodarczą

Miejsce, w którym wykonujemy swoje czynności jest eksploatowane, zużywa się i wymaga od czasu do czasu remontu. Ważne jest, aby w sposób właściwy interpretować czynności, które będą wykonywane, a mianowicie czy będą dotyczyły remontu czy ulepszenia.

Jeżeli prowadzimy działalność gospodarczą w mieszkaniu lub w domu i udało nam się przyjąć odpowiedni klucz do wydzielenia części, która jest zajmowana przez firmę nie ma przeciwwskazań, aby wydatki związane z remontem zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów i odliczyć podatek VAT naliczony. Najlepiej jeżeli na działalność gospodarczą przeznaczone jest konkretne pomieszczenie/pokój.

Odliczenie podatku VAT od zakupów na remont

W związku z remontem można dokonać wydatków na zakup między innymi: płytek, paneli, materiałów budowlanych, elementów różnego rodzaju instalacji, wymiana stolarki. Dodatkowo jeżeli zatrudnimy fachowca, który będzie wykonywał usługi związane z remontem również wydatki z tego tytułu będzie można ująć w kosztach i odliczyć podatek VAT naliczony.

Zgodnie z ustawą o podatku VAT odliczenie podatku jest możliwe na zasadach ogólnych, a mianowicie jeżeli towary i usługi mają związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatnik zachowuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczony.

Zgadzają się z tym również organy podatkowe w wydawanych interpretacjach podatkowych. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji nr IBPP2/4512-448/16-2/BW z dnia 16 września 2016 r. uznał za prawidłowe stanowisko podatnika, że podatek VAT za materiały oraz robociznę związane z remontem pomieszczenia przeznaczonego na prowadzenie działalności gospodarczej może zostać odliczony.

Firma w mieszkaniu prywatnym a remont i koszty uzyskania przychodów – przeczytaj.
 

Popularne posty:

UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disqus. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disqus zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disqus. O szczegółach przetwarzania danych przez Disqus dowiesz się ze strony.

Program do faktur

0.00 zł

ZA DARMO DO 10 FAKTUR/MC

Powyżej: 100 zł/rok (Faktura+)

  • Wszystkie rodzaje faktur
  • Szablony dokumentów
  • CRM
  • Magazyn
  • Wsparcie techniczne
  • Zawsze aktualny
  • JPK Faktura (w pakiecie Faktura+)

WYSTAW PIERWSZĄ FAKTURĘ
pełna lista funkcji

Księgowość internetowa

37.50 zł

KSIĘGUJ SAMODZIELNIE, AUTOMATYCZNIE

45 zł/mc lub 37.50 zł/mc przy płatności za 6 miesięcy

  • 30 dni za darmo i bez zobowiązań!

  • Księgowanie – KPiR i Ryczałt
  • Fakturowanie
  • CRM
  • Magazyn
  • Wsparcie księgowe
  • JPK

WYPRÓBUJ ZA DARMO
pełna lista funkcji

Biuro rachunkowe

99.00 zł

PRZYDZIELIMY CI KSIĘGOWĄ

Wybierz pakiet MINI lub MIDI

  • Pełna obsługa księgowa – KPIR i Ryczałt
  • Dedykowana księgowa
  • CRM
  • Magazyn
  • Wsparcie księgowe
  • JPK

ZLEĆ KSIĘGOWOŚĆ
pełny cennik i zakres usługi

Podane kwoty są kwotami netto za jeden miesiąc. Od 19 lat cena księgowości internetowej nie uległa zmianie. Wszystkie nasze usługi spełniają wymagania RODO.

Przetestuj nasz program do faktur
bez zobowiązań