|
|
3 minut czytania

Prowadzenie firmy w mieszkaniu a remont

Chcesz wykonać remont pomieszczenia wykorzystywanego w działalności gospodarczej? Przeczytaj o czym powinieneś pamiętać.

remont a koszty uzyskania przychodu

Prowadzenie działalności gospodarczej w domu lub w mieszkaniu nie należy do rzadkości. Wielu przedsiębiorców decyduje się na taką decyzję. W takim przypadku kontrowersyjne jest ustalenie w jakiej części wykorzystujemy nasze pomieszczenia na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Przepisy na ten temat milczą dlatego jedynie co pozostaje przedsiębiorcy to bazować na dotychczasowym stanowisku organów podatkowych.

Podejście organów skarbowych

Żadne przepisy podatkowe nie zabraniają prowadzenia firmy w mieszkaniu prywatnym, ale też nie odnoszą się do problematyki rozliczania ponoszonych kosztów. Co do tego, że przedsiębiorca ponosi wydatki z tym związane chyba nikt nie ma wątpliwości. Jeżeli pracujemy w domu korzystamy ze wszystkim dostępnych form energii, z wody, z telefonu, z Internetu. Takiego samego rodzaju wydatki ponosimy w wynajmowanych lub wydzierżawionych pomieszczeniach i wówczas nie ma wątpliwości, że można je ująć w kosztach. Nie ma jednak jednolitego stanowiska organów podatkowych w jaki sposób, jakim kluczem, według jakiego kryterium podziałowego takie koszty rozliczać w firmie. Pomocne są interpretacje podatkowe i publikacje specjalistyczne.

Remont w mieszkaniu, w którym prowadzimy działalność gospodarczą

Miejsce, w którym wykonujemy swoje czynności jest eksploatowane, zużywa się i wymaga od czasu do czasu remontu. Ważne jest, aby w sposób właściwy interpretować czynności, które będą wykonywane, a mianowicie czy będą dotyczyły remontu czy ulepszenia.

Jeżeli prowadzimy działalność gospodarczą w mieszkaniu lub w domu i udało nam się przyjąć odpowiedni klucz do wydzielenia części, która jest zajmowana przez firmę nie ma przeciwwskazań, aby wydatki związane z remontem zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów i odliczyć podatek VAT naliczony. Najlepiej jeżeli na działalność gospodarczą przeznaczone jest konkretne pomieszczenie/pokój.

Odliczenie podatku VAT od zakupów na remont

W związku z remontem można dokonać wydatków na zakup między innymi: płytek, paneli, materiałów budowlanych, elementów różnego rodzaju instalacji, wymiana stolarki. Dodatkowo jeżeli zatrudnimy fachowca, który będzie wykonywał usługi związane z remontem również wydatki z tego tytułu będzie można ująć w kosztach i odliczyć podatek VAT naliczony.

Zgodnie z ustawą o podatku VAT odliczenie podatku jest możliwe na zasadach ogólnych, a mianowicie jeżeli towary i usługi mają związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatnik zachowuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczony.

Zgadzają się z tym również organy podatkowe w wydawanych interpretacjach podatkowych. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji nr IBPP2/4512-448/16-2/BW z dnia 16 września 2016 r. uznał za prawidłowe stanowisko podatnika, że podatek VAT za materiały oraz robociznę związane z remontem pomieszczenia przeznaczonego na prowadzenie działalności gospodarczej może zostać odliczony.

Autor ifirma.pl

Małgorzata Jagusiak

Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.

Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.

Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Cała firma
w jednym miejscu?

Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!

  • Osobista księgowa
  • Fakturowanie
  • Dokumenty
  • Rozliczenia
  • E-commerce
  • Raporty
już od 149zł/mies.
Zleć księgowość

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie