Prowadzenie działalności gospodarczej w domu lub w mieszkaniu nie należy do rzadkości. Wielu przedsiębiorców decyduje się na taką decyzję. W takim przypadku kontrowersyjne jest ustalenie w jakiej części wykorzystujemy nasze pomieszczenia na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Przepisy na ten temat milczą dlatego jedynie co pozostaje przedsiębiorcy to bazować na dotychczasowym stanowisku organów podatkowych.
Podejście organów skarbowych
Żadne przepisy podatkowe nie zabraniają prowadzenia firmy w mieszkaniu prywatnym, ale też nie odnoszą się do problematyki rozliczania ponoszonych kosztów. Co do tego, że przedsiębiorca ponosi wydatki z tym związane chyba nikt nie ma wątpliwości. Jeżeli pracujemy w domu korzystamy ze wszystkim dostępnych form energii, z wody, z telefonu, z Internetu. Takiego samego rodzaju wydatki ponosimy w wynajmowanych lub wydzierżawionych pomieszczeniach i wówczas nie ma wątpliwości, że można je ująć w kosztach. Nie ma jednak jednolitego stanowiska organów podatkowych w jaki sposób, jakim kluczem, według jakiego kryterium podziałowego takie koszty rozliczać w firmie. Pomocne są interpretacje podatkowe i publikacje specjalistyczne.
Remont w mieszkaniu, w którym prowadzimy działalność gospodarczą
Miejsce, w którym wykonujemy swoje czynności jest eksploatowane, zużywa się i wymaga od czasu do czasu remontu. Ważne jest, aby w sposób właściwy interpretować czynności, które będą wykonywane, a mianowicie czy będą dotyczyły remontu czy ulepszenia.
Pamiętajmy, że remont wiąże się z przywróceniem do stanu pierwotnego a ulepszenie to przebudowa, rozbudowa, modernizacja w wyniku, której dochodzi do podniesienia wartości.
Jeżeli prowadzimy działalność gospodarczą w mieszkaniu lub w domu i udało nam się przyjąć odpowiedni klucz do wydzielenia części, która jest zajmowana przez firmę nie ma przeciwwskazań, aby wydatki związane z remontem zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów i odliczyć podatek VAT naliczony. Najlepiej jeżeli na działalność gospodarczą przeznaczone jest konkretne pomieszczenie/pokój.
Odliczenie podatku VAT od zakupów na remont
W związku z remontem można dokonać wydatków na zakup między innymi: płytek, paneli, materiałów budowlanych, elementów różnego rodzaju instalacji, wymiana stolarki. Dodatkowo jeżeli zatrudnimy fachowca, który będzie wykonywał usługi związane z remontem również wydatki z tego tytułu będzie można ująć w kosztach i odliczyć podatek VAT naliczony.
Dla czynnego podatnika VAT ważne jest, żeby posiadał fakturę wystawioną na firmę, czyli z numerem NIP przedsiębiorcy.
Zgodnie z ustawą o podatku VAT odliczenie podatku jest możliwe na zasadach ogólnych, a mianowicie jeżeli towary i usługi mają związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatnik zachowuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczony.
Zgadzają się z tym również organy podatkowe w wydawanych interpretacjach podatkowych. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji nr IBPP2/4512-448/16-2/BW z dnia 16 września 2016 r. uznał za prawidłowe stanowisko podatnika, że podatek VAT za materiały oraz robociznę związane z remontem pomieszczenia przeznaczonego na prowadzenie działalności gospodarczej może zostać odliczony.