Przedsiębiorcy nie są w stanie uniknąć i przewidzieć wielu zdarzeń, które mają miejsce w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Niestety w dalszym ciągu nie brakuje nieuczciwych kontrahentów zarówno na terenie kraju, ale również poza jego granicami. Nie zawsze należyta staranność przyniesie oczekiwane efekty. W dzisiejszej publikacji będziemy szukali odpowiedzi na pytanie, czy wykazać przychód, w sytuacji gdy dojdzie do kradzieży sprzedanego towaru.
Kiedy powstaje przychód w podatku dochodowym?
Przychód w prowadzonej działalności gospodarczej powstaje w dniu:
wydania rzeczy, wykonania usługi,
wystawienia faktury,
uregulowania należności.
Do ujęcia przychodu w PKPiR przyjmuje się datę, która wystąpiła, jako pierwsza.
Czy wykazujemy przychód ze sprzedaży towaru, który został skradziony?
Chodzi o sytuację, w której nabywca okazał się podmiotem nieistniejącym, czego nie był świadomy sprzedawca.
Mamy przykładową interpretację organu podatkowego nr 0113-KDIPT2-1.4011.848.2020.2.ISL z dnia 12 lutego 2021 roku, w której Wnioskodawca sprzedał towar włoskiej firmie, która podszywała się pod inny podmiot. Została wystawiona faktura VAT i wysłany towar. Pomimo że warunki do wykazania sprzedaży po stronie przychodu zostały spełnione, to brak jest podmiotu, od którego można domagać się zapłaty.
W przedstawionej sprawie Dyrektor KIS zgodził się z Wnioskodawcą, że nie musi wykazywać takiej transakcji po stronie przychodów, ponieważ doszło do kradzieży sprzedanego towaru przez niezidentyfikowaną osobę, która jak się okazało była nieuczciwa.
W innej interpretacji nr 0113-KDIPT2-1.4011.563.2020.3.AP z dnia 9 października 2020 roku Dyrektor KIS przyznał rację przedsiębiorcy, że może dokonać korekty przychodów, z uwagi na brak zapłaty za sprzedaną maszynę. Jak się okazało w postępowaniu sądowym kontrahent dopuścił się oszustwa, dlatego w przedstawionej sprawie sprzedawca mógł pomniejszyć przychód w PKPiR.
Podsumowanie
Ustawa o podatku PIT nie zawiera szczegółowych regulacji, w jaki sposób postępować w przypadku kradzieży sprzedanego towaru. Mówimy o przypadkach, w których przedsiębiorca nie ma pojęcia, że ma do czynienia z oszustem.
Jeżeli dojdzie do zajęcia sprzedanego towaru przez policję, to w takich przypadkach najczęściej dochodzi do rozprawy sądowej, która będzie rozstrzygająca w sprawie. Nie ma możliwości jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, czy przychód ma być wykazany, czy nie. Każda sytuacja, tak jak te opisane w artykule, będzie inna i dlatego w takim przypadku najlepiej wystąpić o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Obecnie wiele osób ma wątpliwości, jakie działania mogą prowadzić do utraty prawa do zasiłku chorobowego. Aby je rozwiać, w rządzie pojawił się projekt, który ma na celu m.in. doprecyzowanie zasad utraty prawa do zasiłku chorobowego, wprowadzenie regulacji dotyczących przebywania poza granicami RP w okresie zwolnienia lekarskiego oraz możliwości świadczenia pracy u jednego pracodawcy, podczas gdy zwolnienie dotyczy innego. Sprawdź szczegóły planowanych zmian w L4 w 2024 roku!
W dobie powszechnej cyfryzacji, media społecznościowe stały się integralną częścią strategii komunikacyjnych firm – niezależnie od branży czy skali działalności. Obecność w kanałach takich jak LinkedIn, Facebook, Instagram czy TikTok nie jest już kwestią wyboru, lecz standardem rynkowym. Jednak sama obecność nie wystarcza, by osiągać konkretne cele biznesowe.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo