Candidate Experience jest rozumiane jako całościowe doświadczenie kandydata w procesie rekrutacyjnym. Firmy zaczynają zwracać coraz większą uwagę na odczucia kandydata podczas procesu rekrutacji, które przekładają się na jego późniejsze nastawienie i zaangażowanie w pracę po zatrudnieniu.
W przypadku kandydatów, którzy odpadną na etapie rekrutacji, dbając o Candidate Experience firma zyska pozytywne opinie i polecenia dotyczące procesu rekrutacji i atmosfery w przedsiębiorstwie.
Najważniejsze składowe candidate experience:
Precyzyjne oczekiwania
Już na wstępie procesu rekrutacyjnego – a więc pisząc ogłoszenie – warto zastanowić się jak ułatwić kandydatowi aplikację.
W ogłoszeniu powinny znaleźć się sprecyzowane oczekiwania np. “szczególną uwagę u kandydatów zwracamy na cechy takie jak…”, “wymagamy umiejętności…”, “jeśli masz doświadczenie w pracy na podobnym stanowisku podaj przykłady wdrożonych rozwiązań/przeprowadzonych projektów z obszaru …”. Dzięki temu kandydat wie, które z jego umiejętności czy cech są cenne dla pracodawcy i które warto umieścić w CV oraz jakie obowiązki i doświadczenia opisać szerzej aby przyciągnąć zainteresowanie rekrutera.
Inne istotne informacje, które powinny znaleźć się w ogłoszeniu to krótka notka na temat firmy i proponowanego stanowiska oraz obowiązków, termin zakończenia procesu zbierania aplikacji oraz informacja o przebiegu rekrutacji (np. czy rozmowa rekrutacyjna odbędzie się zdalnie, czy w siedzibie firmy, czy przewidziane jest zadanie rekrutacyjne lub rozwiązanie testu w dalszym etapie).
Im więcej informacji zostanie zawartych w ogłoszeniu, tym lepiej kandydat będzie przygotowany na ewentualną rozmowę rekrutacyjną, będzie miał mniej pytań i wątpliwości. Ogłoszenie powinno być też czytelne, napisane zwięźle i zrozumiale oraz nie zawierać błędów, które na wstępie mogą odstraszyć dobrych kandydatów.
Informacja zwrotna
Kluczowym aspektem dla kandydata w candidate experience jest wiedza o procesie. Powinien otrzymać szczegółowe informacje o rekrutacji:
jak będzie wyglądał cały proces,
z ilu etapów się składa,
jak długo będzie trwała,
kiedy może spodziewać się informacji zwrotnej
jak, gdzie i z kim będą przeprowadzane rozmowy,
jeśli rekrutacja odbywa się zdalnie to przy użyciu jakich narzędzi.
Warto również udzielić krótkiego podsumowania po każdym etapie rekrutacji, również po zakończeniu całego procesu. Dzięki temu żaden kandydat nie pozostanie bez odpowiedzi. Wiedząc dlaczego nie został zatrudniony, otrzyma wskazówkę co może poprawić w przyszłości.
Dotrzymywanie terminów
Po przekazaniu informacji o terminie nie wolno ich przekraczać. W innym wypadku kandydat może zmienić swoje zdanie na temat firmy i zacznie postrzegać ją jako niesłowną – co może zaważyć na decyzji o podjęciu współpracy.
Dodatkowo dobrzy kandydaci mają na rynku wiele możliwości i w ciągu dwóch tygodni między rozmową a informacją zwrotną mogą otrzymać kilka innych dobrych ofert. Dlatego dobrze nie tylko dotrzymywać terminu, ale i maksymalnie go skracać i starać się poinformować kandydata o decyzji w najszybszym możliwym terminie.
Aby ułatwić sobie cały proces rekrutacji i przyspieszyć pewne kwestie warto skorzystać z dedykowanego systemu ATS (Applicant Tracking System) – takiego jak np. Firmbee.
Wspiera on rekruterów na każdym etapie rekrutacji – od dotarcia do odpowiednich kandydatów, po zatrudnienie pracownika.
Zachęta do poznania firmy
Podczas spotkania rekrutacyjnego rekruter powinien opowiedzieć o firmie, zapoznać kandydata z systemem pracy, warunkami zatrudnienia, codziennymi zadaniami oraz misją i wizją firmy.
Warto też przekazać interesujące z punktu widzenia kandydata ciekawostki dotyczące np. produktów czy usług firmy. Może go też dodatkowo zachęcić do zajrzenia na social media firmy czy wpisy na blogu, z których dowie się więcej na temat pracy i potencjalnych współpracowników. Taka praktyka nie powinna być jednak stosowana zamiast informacji na temat firmy przekazanych przez rekrutera, a stanowić ich uzupełnienie.
Zapoznanie z przyszłym miejscem pracy
Jeśli istnieje taka możliwość, podczas spotkania rekrutacyjnego dobrze jest pokazać kandydatowi przyszłe miejsce pracy – może to być chociaż część biura. Aby rozwiać wszystkie jego wątpliwości rekruter może opowiedzieć czy będzie to open space czy mniejsze pokoje, czy są wygodne, regulowane fotele oraz co pracownicy mają do dyspozycji. Dla kandydata będzie to dodatkowa informacja o atmosferze pracy i relacjach między pracownikami. Komfort pracy odgrywa coraz większe znaczenie i może zaważyć na decyzji o podjęciu pracy.
Atmosfera w przyszłym miejscu pracy
Podczas wizyty w siedzibie firmy w celu odbycia rozmowy rekrutacyjnej kandydat zwykle ma styczność z większą liczbą osób niż jedynie z samym rekruterem. Może to być potencjalny przełożony, który również bierze udział w rozmowie, recepcjonistka, która przywita kandydata czy potencjalny współpracownik spotkany na korytarzu, który pokieruje go na miejsce spotkania. Wszystkie te osoby powinny z uśmiechem przywitać nieznaną osobę w firmie, pokazując tym samym panującą wśród nich atmosferę.
Szacunek i zaangażowanie
Rekruter powinien okazać szacunek i zainteresowanie kandydatowi, który poświęcił swój czas, aby przyjść i zaprezentować się na spotkaniu. Należy całkowicie poświęcić mu uwagę, słuchać co ma do powiedzenia i zadawać sensowne, konstruktywne pytania. Nie powinno pytać się o rzeczy, których można się dowiedzieć czytając CV – rozmowa ma być jego rozszerzeniem, uzupełnieniem i możliwością poznania kandydata.
Feedback od aplikantów
Feedback warto zbierać nie tylko od zatrudnionego kandydata, ale również od osób, które nie przeszły przez wszystkie etapy rekrutacji. Dzięki temu można przeprowadzić dogłębną analizę procesu. Wyniki badań warto omówić w szerszym gronie – ze wszystkimi osobami związanymi z procesem rekrutacyjnym, aby wspólnie zastanowić się, nad których zmianami oczekiwaliby kandydaci. Na tym etapie dobrze też zrobić research u innych pracodawców i zainspirować się praktykami candidate experience w ich firmach.
Wdrożenie zmian
Zakończenie rekrutacji to czas na pracę nad procesem – kandydatów można poprosić o wypełnienie ankiety przesłanej mailem bądź o odpowiedź na kilka pytań przez telefon dotyczących tego co im się podobało a co nie, co było niezrozumiałe i wymagało dodatkowych wyjaśnień.
Informacje od aplikantów pozwolą usprawnić proces rekrutacji, dopracować go i wdrożyć nowe rozwiązania. Ciekawy raport dotyczący candidate experience został opublikowany przez dedykowany rekruterom portal Softgarden – znajdują się w nim opinie zebrane od grupy ponad 6000 kandydatów oraz ich oczekiwania odnośnie przebiegu procesu rekrutacyjnego i informacji prezentowanych przez rekrutera.
Należy pamiętać, że trendy na rynku i wymagania kandydatów szybko się zmieniają, dlatego zbieranie informacji zwrotnej od kandydatów i wdrażanie nowych rozwiązań powinno być końcowym etapem każdej rekrutacji w przedsiębiorstwie.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Jak zadbać o candidate experience?
Informować kandydatów o przebiegu rekrutacji, terminach i decyzjach. Po rekrutacji udzielić informacji zwrotnej i zebrać feedback od kandydatów. Dbać o stałe usprawnianie procesu.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Podatek VAT ma charakter konsumpcyjny. Oznacza to, że opodatkowanie według założeń unijnych powinno co do zasady następować w miejscu rzeczywistej konsumpcji usługi. Aby precyzyjniej odzwierciedlić tę zasadę, w roku 2025 wejdzie w życie zmiana VAT dotycząca usług świadczonych interaktywnie, na przykład usług streamingowych czy szkoleń na żywo. Sprawdź, co zmieni się w VAT od 2025 roku!
Rosnące zainteresowanie ESG sprawia, że raportowanie działań związanych ze środowiskiem, odpowiedzialnością społeczną i zarządzaniem staje się standardem w biznesie. Przepisy CSRD, wprowadzone przez Unię Europejską, zobowiązują firmy do szczegółowego informowania o działaniach ESG, ale wiele firm z sektora MŚP nadal nie zna tego zagadnienia. Ponieważ nowe wymogi będą obejmować coraz mniejsze przedsiębiorstwa, znajomość zasad ESG jest niezbędna. W artykule wyjaśniamy, czym jest raportowanie ESG, kogo obejmuje i jakie może przynieść korzyści.
Nowy rok może przynieść liczne zmiany dla polskich przedsiębiorców. Planowane modyfikacje mają uprościć obowiązujące dotychczas przepisy, równolegle dostosowując je do wymogów unijnych.
Wyobraź sobie aplikację, która nie tylko ułatwia prowadzenie firmy, ale też rozwija się razem z Tobą. Teraz pomyśl, że możesz korzystać z jej nowych możliwości jeszcze zanim zostaną udostępnione wszystkim użytkownikom. Brzmi zachęcająco? Tak właśnie działa program beta testów aplikacji IFIRMA.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo