Rozliczanie transakcji w handlu międzynarodowym nie należy do najłatwiejszych. Przedsiębiorca musi znać wiele zasad i obowiązków, jakie się z tym wiążą. Jeszcze trudniejsze jest przeprowadzanie takich rozliczeń w sytuacji, gdy przepisy podatkowe milczą na ten temat. Taka sytuacja ma miejsce w przypadku dokonywania refakturowania kosztów towaru dla firmy z Unii Europejskiej. W publikacji odpowiemy na pytanie, w jaki sposób dokonać takiego refakturowania.
Refaktura za towar dla firmy z UE
Refaktura nie jest zdefiniowana w ustawach podatkowych. Wystawiania refaktur dokonujemy w oparciu o wypracowane stanowisko organów podatkowych i sądów. Refaktura może obejmować zarówno usługi, jak i koszty towarów. Refaktura, w pewnym uproszczeniu, jest odzwierciedleniem faktury, dlatego znajdą się na niej takie same kwoty, tylko w przypadku refaktury na przedsiębiorcę z UE należy jeszcze ustalić miejsce opodatkowania w podatku VAT.
Transakcje pomiędzy przedsiębiorcami na terenie UE w przypadku dostawy towarów opodatkowane są w kraju nabywcy. W takim przypadku refaktura na towar dla kontrahenta z innego kraju UE będzie traktowana jak WDT, które jest opodatkowane stawką 0%, pod warunkiem spełnienia dodatkowych warunków wynikających z ustawy o VAT. Do rozliczenia podatku VAT będzie zobowiązany przedsiębiorca z innego kraju UE, dla którego będzie to WNT.
Refaktura będzie ujęta w miesięcznej informacji podsumowującej VAT-UE w części C “Informacja o wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów” i w poz. 21 JPK_V7.
Przykład
Pan Jan zakupił towar handlowy od polskiej firmy z 23% podatkiem VAT. Ostatecznym odbiorcą towaru będzie kontrahent z Niemiec, na którego pan Jan wystawił refakturę ze stawką podatku VAT 0% i potraktował transakcję jako WDT. Towar został wysłany do przedsiębiorcy w Niemczech.
Przedsiębiorca, dokonując refakturowania kosztów towaru na rzecz kontrahenta w UE nie może zapominać, że taka transakcja musi spełniać wszystkie wymogi tak jak inna sprzedaż WDT. Nowe warunki stosowania stawki 0% przy WDT zostały zmienione od 1 lipca 2020 r., z czym należy się zapoznać w podlinkowanej publikacji.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Unieważnienie uchwały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, zaraz obok uchylenia uchwały, stanowi kolejną możliwość zaskarżenia wadliwej uchwały podjętej przez wspólników w spółce z o.o.. Aby jednak móc unieważnić taką uchwałę, trzeba wykazać, iż stoi w sprzeczności z przepisami ustawy, jaką jest ustawa z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych.
Przeczytaj, kiedy uchwała spółki z o.o. może zostać unieważniona, jak wygląda procedura jej zaskarżenia oraz jak napisać pozew do sądu o unieważnienie uchwały spółki z o.o.
Logo firmy to jeden z najważniejszych elementów identyfikacji wizualnej przedsiębiorstwa, który pomaga budować jej wizerunek i wyróżniać się na tle konkurencji. Jednakże niekiedy mogą pojawić się pytania dotyczące własności logo, a w szczególności tego, kto jest właścicielem praw – grafik, który je zaprojektował, czy przedsiębiorca, który zlecił jego wykonanie? Jakie warunki musi spełniać logo, aby podlegało ochronie prawnoautorskiej?
Klient nie musi znać dokładnej nazwy produktu, żeby móc go kupić. Wystarczy, że potrafi opisać, o co mu chodzi, a wyszukiwanie semantyczne produktów zamienia ten opis w trafne wyniki. W tym artykule pokażemy, jak wdrożyć AI w e-commerce, żeby wyszukiwarka w Twoim e-sklepie zaczęła pomagać sprzedawać.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo