Przedsiębiorca w swojej działalności gospodarczej niejednokrotnie znajduje się po raz pierwszy w jakiejś sytuacji. Często zastanawiamy się w jaki sposób, z punktu widzenia rozliczeń podatkowych, rozliczyć daną transakcję handlową. Jednym z takich dyskusyjnych tematów jest refakturowanie kosztów pomiędzy kontrahentami. Tak naprawdę nie wiemy co można, a czego nie refakturować. Nie ma przepisów podatkowych, więc posiłkujemy się wyjaśnieniami, interpretacjami podatkowymi czy wyrokami sądowymi. W artykule będziemy szukali odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób dokonać refakturowania kosztów przesyłki kurierskiej i pocztowej.
Kiedy może dojść do refakturowania przesyłki kurierskiej?
Musimy tutaj zastanowić się, w jakich sytuacjach można zastosować obciążenie kosztami na podstawie wystawionej refaktury. Po pierwsze pamiętajmy, że jeżeli przesyłka pocztowa czy kurierska jest świadczeniem pomocniczym w stosunku do świadczenia głównego, jakim jest dostawa towarów, to nie powinno dochodzić do refakturowania kosztów wysyłki. Jak rozliczyć koszty wysyłki towarów zostało szczegółowo opisane w publikacji. Przy typowej sprzedaży, gdzie koszty wysyłki powinny się znaleźć w podstawie opodatkowania do VAT, nie powinno być mowy o refakturowaniu.
W takim razie, jakie to mogą być przypadki? Jeżeli w umowie zawartej pomiędzy kontrahentami zostaje zapisane, że dostawca towaru na zlecenie jego odbiorcy zorganizuje transport, to w takiej sytuacji możemy mówić o refakturowaniu kosztów przesyłki.
Przykład 1
Firma A zakupiła partie towarów w firmie B. Przedsiębiorcy zapisali w umowie, że firma B zleci usługę transportową, faktura będzie wystawiona na firmę B, ale bezpośrednim odbiorcą usługi będzie firma A. W tym przypadku firma B wystawi refakturę na firmę A. Refaktura będzie odzwierciedlała zapisy, jakie się znajdują na fakturze, to znaczy, że znajdzie się na niej wartość netto transakcji i kwota podatku VAT taka sama jak na fakturze.
Podobnie będzie wyglądała refaktura kosztów w przypadku obciążenia pracownika kosztami przesyłki prywatnej. Jeżeli pracodawca wyraził zgodę, żeby pracownik wysłał przesyłkę, za którą opłata znajdzie się na fakturze zbiorczej wystawionej dla pracodawcy, może skorzystać z refakturowania. W tym przypadku, jeżeli przedsiębiorca prowadzi ewidencję na kasie fiskalnej, to powinien wystawić paragon fiskalny, na którym wskaże kwotę netto i podatek VAT.
Czy tak samo będzie z refakturowaniem przesyłki pocztowej?
Otóż jeżeli chodzi o rozliczenia dokonywane z Pocztą Polską (PP), to pamiętajmy, że na fakturach wystawianych przez tę instytucję pojawia się stawka “zw”. Dlatego w takiej sytuacji refaktura nie może odzwierciedlać faktury, ponieważ zwolnienie przedmiotowe, z którego korzysta PP, możliwe jest do stosowania przez podmiot uprawniony. W tym przypadku na refakturze pojawi się 23% podatek VAT.
Przykład 2
Pani Magda w ramach zawartej umowy z firmą X będzie dokonywała wysyłek za pośrednictwem tej firmy. Firma X korzysta z usług Poczty Polskiej. Po zakończonym okresie rozliczeniowym PP wystawia fakturę na firmę X ze stawką “zw”. Firma X wystawia refakturę na panią Magdę ze stawką 23%.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Planujesz otworzyć sklep na Shopify w 2025 roku? Dowiedz się, ile to kosztuje! Przygotowaliśmy pełen przegląd wydatków, których możesz się spodziewać podczas rozpoczęcia swojej przygody z e-commerce. Poznaj szczegóły w naszym najnowszym artykule.
Startupy kojarzą się z innowacyjnością, dynamicznym tempem i ekscytującą atmosferą, w której tworzy się „kolejny wielki produkt”. W takiej wizji rola CEO często sprowadza się do kilku kluczowych obrazów: prowadzenia spotkań z inwestorami, występowania na konferencjach czy strategicznego kierowania zespołem z poziomu wygodnego fotela.
W dobie powszechnej cyfryzacji, media społecznościowe stały się integralną częścią strategii komunikacyjnych firm – niezależnie od branży czy skali działalności. Obecność w kanałach takich jak LinkedIn, Facebook, Instagram czy TikTok nie jest już kwestią wyboru, lecz standardem rynkowym. Jednak sama obecność nie wystarcza, by osiągać konkretne cele biznesowe.
Zgłoszenie naruszenia konkurencji do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest bardzo pomocnym narzędziem pozwalającym na skuteczne przeciwdziałanie praktykom antykonkurencyjnym na rynku. Jeśli przedsiębiorca zauważy, że inne podmioty gospodarcze podejmują działania naruszające prawo konkurencji, to ma prawo zgłosić takie naruszenie do UOKiK.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo