Co to jest CSR?
W związku z tym, że działania CSR-owe mają niebagatelny wpływ na wizerunek firmy, często ich kształtowanie przynależy do zakresu obowiązków działów lub specjalistów ds. public relations (PR) firmy.
Dlaczego CSR jest ważny?
Pomijając aspekt wagi odpowiedzialności przedsiębiorstw dla otoczenia biznesu (społeczeństwa, środowiska), która jest niekwestionowana, CSR odgrywa doniosłą rolę z punktu widzenia biznesowego. Klienci oczekują bowiem, aby społeczne zaangażowanie przedsiębiorstw było nieodłącznym obszarem ich działania. Co więcej, są też chętni przyczynić się do tych zmian – coraz rzadziej to przystępna cena stanowi wyznacznik zainteresowania produktem, a klienci chcą płacić więcej za produkty, które powstają w etycznych warunkach i nie oddziałują negatywnie na środowisko.
Co więcej, świadomość, że dana firma wdraża działania CSR, pozwala ukształtować grono lojalnych konsumentów, w których utwierdzi się przekonanie, że wszystko, co oferuje dana firma, jest potencjalnie słusznym dla nich wyborem. Przywiązanie do danej marki stanowi zaś świetną bazę dla zbudowania systemu poleceń, w którym to klienci stanowią pośredników w przekazywaniu informacji o firmie, w realizacji tzw. marketingu szeptanego. Ten ostatni jest z kolei znacznie bardziej wiarygodny, aniżeli tradycyjne formy reklamy.
Lojalność buduje się jednak nie tylko w relacjach z otoczeniem zewnętrznym. Pracownicy przekonani o spójności własnych wartości z misją, wizją i celami firmy, których nieodłącznym elementem jest społeczna odpowiedzialność biznesu, staną się oddanymi, zmotywowanymi i wydajnymi kompanami na drodze do realizacji wspólnych zamierzeń, w szczególności, kiedy obszarem działania CSR będzie właśnie zapewnienie przyjaznej atmosfery do pracy i poszanowanie praw pracowniczych.
W końcu społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw to szansa na wyróżnienie się spośród konkurencji i zbudowanie swojego pozytywnego wizerunku oraz przyciągnięcie inwestorów. Choć sfera finansowa nie należy bezpośrednio do obszarów CSR, pozostaje ona w nierozerwalnym związku z nimi. Bycie transparentnym i odpowiedzialnym stało się trendem, który przynosi wymierne zyski, choć nie mówi się o tym głośno. A skoro jest to sytuacja, w której korzyści są obopólne, trudno o wskazanie przeciwwskazań do podążenia właśnie w tym kierunku.
Społeczna odpowiedzialność biznesu – przykładowe narzędzia CSR
Jak zostało wspomniane, często to działy PR-owe lub specjaliści z tego zakresu są odpowiedzialni za wdrażania społecznej odpowiedzialności biznesu w firmie. Istnieje wiele narzędzi, z których wykorzystaniem jest to możliwe. Przykłady CSR-u w tym wymiarze prezentują się następująco:
- zakładanie fundacji,
- realizacja szkoleń,
- przeznaczanie określonego odsetka ze sprzedaży na wskazane obszary CSR,
- kampanie społeczne,
- organizacja wydarzeń charytatywnych,
- odpowiedzialna produkcja, ucieleśniana w postaci dedykowanych znakowań,
- etyka zatrudnienia,
- finansowanie stypendiów,
- organizacja zbiórek,
- organizacja kampanii medialnych,
- raportowanie społeczne,
- wolontariat,
- akcje prośrodowiskowe.
Wszystkie one, aby wykorzystać potencjał tkwiący w społecznej odpowiedzialności biznesu, muszą być odpowiednio zaprezentowane. To bowiem świadomość działań w obszarach CSR pozwala na zbudowanie zainteresowania wokół nich, a w konsekwencji przekłada się na korzyści uzyskiwane z ich wdrożenia.