TAX FREE jest to system zwrotu podróżnym podatku VAT. Cyfryzacja wielu obszarów wkroczyła również na ten teren. Do tej pory obsługa w systemie odbywała się papierowo. To się jednak ma zmienić i od 1 stycznia 2022 roku, TAX FREE będzie obsługiwane elektronicznie. Sprawdź, jak dokonać rejestracji do TAX FREE.
TAX FREE rejestracja – kiedy można jej dokonać?
Pomimo tego, że działanie systemu ma być rozpoczęte dopiero od 2022 roku, to już w tym roku udostępniono przedsiębiorcom możliwość zarejestrowania się do TAX FREE i dostosowania firmy do zmienianych przepisów.
Od 1 lipca 2021 r. przedsiębiorcy, którzy będą chcieli sprzedawać w systemie TAX FREE, mogą się rejestrować na platformie PUESC (Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych). Obecnie rozpoczęcie sprzedaży w procedurze TAX FREE wiąże się z obowiązkiem poinformowania naczelnika urzędu skarbowego. Od 1 stycznia 2022 roku rejestracja na PUESC zastąpi ten obowiązek, nie będzie potrzeby składania odrębnej informacji.
Jak wygląda rejestracja na PUESC?
Rejestracja polega na wypełnieniu odpowiednich formularzy na PUESC w następującej kolejności:
Założenie konta na PUESC.
Zarejestrowanie firmy na PUESC – jeśli nie jest zarejestrowana.
W polu “Cel rejestracji” trzeba zaznaczyć opcję: “Chcę powiązać się z firmą, żeby obsługiwać firmę w TAX FREE.
Należy podpisać wniosek rejestracyjny podpisem kwalifikowanym lub profilem zaufanym. W przypadku braku podpisu wniosku trzeba będzie osobiście udać się do siedziby najbliższego urzędu celno-skarbowego, delegatury urzędu celno-skarbowego lub oddziału celnego i potwierdzić swoją tożsamość.
Zarejestrowanie firmy na PUESC
Jeżeli firma jest już zarejestrowana, to należy jedynie sprawdzić dane, czy są aktualne i ewentualnie je zaktualizować. W przeciwnym wypadku należy firmę zarejestrować. Po dopełnieniu formalności przedsiębiorca uzyska m.in. dostęp do usługi TAX FREE.
Powiązanie reprezentanta z firmą
Reprezentantem może zostać osoba fizyczna bezpośrednio powiązana z firmą, tj. właściciel, pracownik bądź pełnomocnik firmy. Zakres czynności, które należy wykonać, został szczegółowo opisany w tym miejscu. Reprezentanci powinni mieć wcześniej założone konta na PUESC i posiadać nadany nr IDSISC – 17-znakowy numer identyfikacyjny. Ten numer jest niezbędny do uwierzytelnienia na PUESC na etapie logowania do systemu. Jednoczesna rejestracja z reprezentacją wydłuża czas rejestracji, ponieważ należy dostarczyć oryginał upoważnienia.
Jest to bardzo ważna czynność w procesie rejestracji, ponieważ:
Przygotować firmę do obsługi w procedurze TAX FREE może tylko osoba fizyczna bezpośrednio powiązana z firmą, tj. właściciel, pracownik bądź pełnomocnik firmy.
wybór formularza TAXFREE-PRZ (0) “Zarządzanie profilem przedsiębiorcy obowiązuje od 01.07.2021[TAXFREE]”,
dostęp do sekcji „Ustawienia TAX FREE”, gdzie należy wprowadzić wymagane dane.
Wybór miejsca sprzedaży i przypisanie im kas fiskalnych:
w zakładce „Miejsca sprzedaży” należy wybrać miejsca spośród miejsc prowadzenia działalności gospodarczej zgłoszonych do CEIDG lub do KRS. Zaznaczyć checkbox w miejscu sprzedaży, w którym będzie prowadzona sprzedaż w procedurze TAX FREE oraz dokonywany będzie zwrot podatku VAT,
w zakładce “Kasy fiskalne” przypisać tylko kasy online,
wybrać miejsce sprzedaży i dostępne kasy fiskalne w tym miejscu sprzedaży, a następnie zatwierdzić przyciskiem “Przypisz”.
Dodawanie pracowników i przydział ról:
zakładka „Pracownicy”,
przycisk „Dodaj”,
wpisanie IDSISC lub nr PESEL pracownika, jego imię i nazwisko.
Pracownik musi mieć założone konto na PUESC, wystarczy, że będzie to konto z podstawowym zakresem uprawnień. Pracownikowi należy nadać rolę w systemie. Krok ten można pominąć, jeżeli obsługi w procedurze TAX FREE będzie dokonywał samodzielnie przedsiębiorca. Nie trzeba dodawać siebie jako pracownika.
Podanie informacji, czy przedsiębiorca posiada podpisaną umowę z firmą pośredniczącą w zwrocie podatku VAT.
Jeżeli przedsiębiorca zdecyduje się na podmiot pośredniczący, to będzie on miał dostęp tylko do wskazanych przez sprzedawcę dokumentów TAX FREE.
Kontakt w przypadku problemów
Przedsiębiorca, który napotka na problemy lub będzie miał jakieś pytania w związku z obsługą w procedurze TAX FREE może się kontaktować w wykorzystaniem kilku kanałów komunikacji:
przez servis Help Desk,
mailowo: helpdesk-eclo@mf.gov.pl,
telefonicznie 33 483 20 55.
Od 1 stycznia 2022 r. wszyscy przedsiębiorcy, którzy dokonują zwrotu podatku VAT podróżnym będą mieli obowiązek wystawiania dokumentów TAX FREE w formie elektronicznej.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
TAX FREE - co to jest?
To system zwrotu podatku VAT podróżnym. Do tej pory obsługa w systemie odbywała się papierowo, ale od 1 stycznia 2022 roku, TAX FREE będzie obsługiwane elektronicznie.
TAX FREE - jak się zarejestrować jako przedsiębiorca?
Przedsiębiorcy, którzy chcą obsługiwać sprzedaż TAX FREE powinni zarejestrować się w systemie PUESC. Więcej o tym, jak to zrobić, w artykule.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Czy ostateczny formularz TAXFREE-PRZ (0) ma opcję “wyślij”, tak jak gro podobnych formularzy poprzedzających ten “ostateczny”?
Lub inaczej – jak sprawdzić czy zarejestrowałem się do “TAX FREE 2022”.
Dodaj komentarz
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z dniem 1 grudnia 2024 roku zaczęła obowiązywać Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/2831 w sprawie poprawy warunków pracy za pośrednictwem platform, znana jako dyrektywa platformowa, mająca na celu uregulowanie i poprawę warunków pracy osób świadczących usługi za pośrednictwem platform cyfrowych. Nowe przepisy wprowadzają m.in. domniemanie istnienia stosunku pracy oraz większą przejrzystość algorytmicznego zarządzania. Państwa członkowskie Unii Europejskiej, w tym Polska, mają czas do 2 grudnia 2026 roku na dostosowanie krajowego prawa do nowych unijnych wymogów.
Reklama to jedno z najskuteczniejszych narzędzi promocji, wykorzystywane do zwiększenia rozpoznawalności i popularności produktów, usług czy firm. Może występować w różnych formach – od tradycyjnych, takich jak telewizja i radio, po nowoczesne rozwiązania internetowe, np. media społecznościowe. Często działania promocyjne nie ograniczają się do pojedynczej reklamy, lecz stanowią zespół ściśle powiązanych ze sobą akcji rozumianych jako kampania reklamowa. Jako że kampania reklamowa zawiera w sobie reklamy, musi spełniać te same wymogi prawne co pojedyncza reklama.
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością cieszy się dużą popularnością wśród przedsiębiorców ze względu na stosunkowo prostą formę prowadzenia działalności oraz ograniczoną odpowiedzialność wspólników za zobowiązania firmy. Mimo licznych zalet w praktyce pojawiają się pytania, na które trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo
Czy ostateczny formularz TAXFREE-PRZ (0) ma opcję “wyślij”, tak jak gro podobnych formularzy poprzedzających ten “ostateczny”?
Lub inaczej – jak sprawdzić czy zarejestrowałem się do “TAX FREE 2022”.