Większość polskich firm prowadzi działalność gospodarczą we własnym imieniu, wpisaną do CEIDG. Według informacji z CEIDG takich firm jest ponad 2 miliony i stanowią one około 80% przedsiębiorców. Firma osoby fizycznej, czy spółki cywilnej istnieje dopóki żyją ich właściciele. Śmierć przedsiębiorcy może spowodować niemałe perturbacje dla członków najbliższej rodziny, która najczęściej nie jest wtajemniczona w szczegóły funkcjonowania firmy. Ma to bardzo często przykre konsekwencje finansowe szczególnie w sytuacji, jeżeli prowadzona działalność gospodarcza była jedynym źródłem dochodów. Dlatego dla firm wpisanych do CEIDG wprowadzono pojęcie sukcesji firmy. W dzisiejszej publikacji napiszemy ogólnie, co to jest sukcesja i kim jest zarządca sukcesyjny.
Zgodnie ze zmianą różnych przepisów w tym zakresie, m.in. ustawy o identyfikacji podatników, NIP nadany przedsiębiorcy przechodzi na przedsiębiorstwo w spadku i wygasa wraz z wygaśnięciem zarządu sukcesyjnego, a jeżeli zarząd sukcesyjny nie został ustanowiony – wraz z wygaśnięciem uprawnienia do powołania zarządcy sukcesyjnego.
Jest to bardzo ważna zasada, która potwierdza kontynuowanie działalności gospodarczej zmarłego przedsiębiorcy. Jedną z pierwszych czynności, jakie należy wykonać, stając się przedsiębiorstwem w spadku, jest sporządzenie spisu składników majątkowych, które były przez przedsiębiorcę wykorzystywane w działalności gospodarczej, do których należą:
nieruchomości,
maszyny,
narzędzia,
wyposażenie biura,
patenty, znaki towarowe,
inne.
Jest to zadanie zarządcy sukcesyjnego, który po objęciu swojej funkcji sporządza wykaz składników przedsiębiorstwa w spadku.
Podstawową rolę, jaką ma odegrać przedsiębiorstwo w spadku jest zachowanie ciągłości działalności gospodarczej. Chodzi o zabezpieczenie interesów spadkobierców, ale również o przetrwanie firmy. W związku z kontynuacją działalności ważne jest poznanie ogólnych zasad rozliczania podatków.
Rozliczenia w podatku dochodowym przedsiębiorstwa w spadku:
do końca roku podatkowego stosuje formę i metodę rozliczania zaliczek na podatek dochodowy przyjęty przez przedsiębiorcę przed śmiercią. Zmiany formy opodatkowania można dokonać z początkiem kolejnego roku,
pierwsza zaliczka przedsiębiorstwa w spadku będzie obejmowała miesiąc/kwartał, w którym zmarł przedsiębiorca, uwzględniając przychody, koszty od dnia otwarcia spadku,
jeżeli przedsiębiorca zatrudniał pracowników wchodzi w rolę płatnika składek ZUS i podatków,
składa zeznanie roczne na formularzu przedsiębiorstwa w spadku – PIT-36S, PIT-36LS, PIT-28S, na którym wykazuje przychody, koszty, dochód za okres od dnia śmierci do końca roku podatkowego.
jeżeli przedsiębiorca był czynnym podatnikiem VAT, to taki status również będzie posiadało przedsiębiorstwo w spadku, jeżeli korzystał ze zwolnienia od podatku VAT, to pozostaje ono w mocy,
na wystawianych fakturach sprzedaży należy wskazywać dane przedsiębiorcy z dopiskiem “w spadku”,
JPK_V7 należy składać do urzędu skarbowego właściwego dla zmarłego przedsiębiorcy. W składanym pliku muszą się znaleźć wszystkie dane związane z rozliczeniem VAT z danego okresu miesiąca/kwartału, również obejmujące zdarzenia sprzed śmierci przedsiębiorcy.
wszystkie stosunki pracy nawiązane przez przedsiębiorcę w ramach działalności gospodarczej będą kontynuowane na dotychczasowych zasadach aż do wygaśnięcia zarządu sukcesyjnego, więcej na ten temat można przeczytać w artykule pracownicy w przedsiębiorstwie w spadku,
Wszelkiego rodzaju umowy cywilnoprawne, takie jak m.in.: umowy sprzedaży, o świadczenie usług, leasingu, kredytu czy umowy o roboty budowlane, nie wygasają a zarządca sukcesyjny staje się osoba uprawnioną do ich wykonywania,
w przypadku pozwoleń, koncesji zarządca sukcesyjny ma możliwość złożenia wniosku o dodanie oznaczenia do przedsiębiorstwa wpisanego do rejestru określenia „w spadku” oraz o dopisanie danych zarządcy sukcesyjnego we wpisie.
Omawiana problematyka związana z działalnością przedsiębiorstwa w spadku powinna być brana pod uwagę, szczególnie w sytuacji, gdy prowadzona działalność jest głównym źródłem dochodów w rodzinie.
Powołanie zarządcy sukcesyjnego zapewnia ciągłość działania firmy, która jest rozpoznawalna z uwagi na tę samą nazwę i NIP, co nie pozostaje bez znaczenia, jeżeli przedsiębiorstwo funkcjonuje już od wielu lat na rynku.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
W świecie biznesu i dynamicznego rynku gospodarczego przedsiębiorstwa często łączą siły, aby wspólnie zrealizować wymagające projekty, które przekraczają ich indywidualne możliwości. Jednym z takich rozwiązań jest tzw. konsorcjum firm, czyli umowne porozumienie podmiotów gospodarczych, które podejmują współpracę w określonym celu.
W świecie, w którym klient ma do wyboru setki podobnych produktów lub usług, propozycja wartości staje się jednym z najważniejszych elementów skutecznej komunikacji marketingowej. To jasna obietnica tego, co konsument zyska dzięki Twojej ofercie i dlaczego warto wybrać właśnie Ciebie, a nie konkurencję.
Zastanawiasz się jak dokumentować koszty w działalności nierejestrowanej? W dzisiejszym artykule napiszemy na ten temat i pokażemy jak należy je wykazać w rozliczeniu rocznym.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo