Śmierć przedsiębiorcy a zeznanie roczne – czy trzeba je składać?

rozliczenie roczne po śmierci przedsiębiorcy

Jesteś spadkobiercą zmarłego przedsiębiorcy? Sprawdź czy musisz składać za niego zeznanie roczne.

Osoby prowadzące działalność gospodarczą mają obowiązek po zakończonym roku podatkowym przygotować i złożyć zeznanie roczne. Forma rozliczenia uzależniona jest od wybranej formy opodatkowania dochodów. W przypadku śmierci właściciela firmy rozliczenie roczne wygląda nieco inaczej i o tym będzie niniejsza publikacja.

Co się dzieje z numerem NIP w przypadku śmierci przedsiębiorcy?

Organy prowadzące ewidencję ludności po otrzymaniu aktu zgonu powiadamiają o tym fakcie naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla miejsca zamieszkania przedsiębiorcy. Zgodnie z ustawą o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników NIP nadany podatnikowi w przypadku zgonu lub ustania bytu prawnego podatnika wygasa, z wyjątkiem sytuacji, gdy dojdzie do ustanowienia zarządcy sukcesyjnego. Brak aktywnego numeru identyfikacji podatkowej powoduje wygaśnięcie z mocy prawa bytu materialnego firmy, a więc firma przestaje istnieć.

Czy można złożyć zeznanie roczne po śmierci przedsiębiorcy?

W tak trudnym momencie, jakim jest śmierć osoby bliskiej, najczęściej niespodziewana, nie można niestety zapomnieć o obowiązkach związanych z rozliczeniami z urzędem skarbowym jeżeli zmarły prowadził działalność gospodarczą. W takim przypadku są dwa wyjścia:

  1. Prowadzenie działalności gospodarczej jest kontynuowane jako przedsiębiorstwo w spadku.
  2. Działalność gospodarcza jest likwidowana.

W każdej z tych sytuacji spadkobiercy będą w odmienny sposób wypełniali swoje obowiązki względem fiskusa.

W pierwszym przypadku rozliczeń z urzędem skarbowym będzie dokonywał zarządca sukcesyjny. To właśnie on przygotuje i złoży zeznanie roczne z uwzględnieniem przychodów i kosztów za cały rok podatkowy, a więc również znajdą się tam kwoty z okresu, w którym przedsiębiorca żył.

W drugim przypadku spadkobiercy nie złożą rozliczenia rocznego w imieniu zmarłego właściciela firmy.

Jak będzie wyglądało rozliczenie roczne po śmierci przedsiębiorcy?

W przypadku niepowołania zarządcy sukcesyjnego złożenie zeznania rocznego po śmierci przedsiębiorcy nie ma charakteru obowiązku majątkowego, z którego muszą się wywiązać spadkobiercy, dlatego też nie będą oni składali zeznania rocznego za zmarłego przedsiębiorcę. Wysokość zobowiązania podatkowego za tę część roku, w której prowadzona była działalność gospodarcza przez zmarłego będzie określona w decyzji urzędu skarbowego odrębnie dla każdego spadkobiercy w takiej części, w jakiej mają udział w spadku. Podatek dochodowy wynikający z tej decyzji będzie podlegał wpłacie do urzędu skarbowego w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji.

▶ Przeczytaj również: Zarząd sukcesyjny – zabezpieczenie działalności gospodarczej.
 

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość