Różne pokolenia na rynku pracy – co ich łączy, a co dzieli?
Różne pokolenia w pracy, a więc różne potrzeby pracowników i wyzwania z tym związane. Jak im sprostać? Czym charakteryzują się przedstawiciele pokoleń Baby Boomers, X, Y i Z? A także czego oczekują od swoich pracodawców?
W poniższym tekście omówimy dwa istotne raporty dotyczące różnic pokoleniowych na rynku pracy – raport Grafton Recruitment oraz raport Enel-Med. Raporty te rzucają światło na charakterystykę poszczególnych generacji, ich mocne strony oraz wyzwania, z jakimi się mierzą. Ponadto przedstawimy rekomendacje dla pracodawców, jak efektywnie zarządzać zespołami złożonymi z przedstawicieli różnych pokoleń.
Charakterystyka czterech pokoleń
Zanim jednak przejdziemy do omówienia wyników raportu i wskażemy różnice i podobieństwa pomiędzy poszczególnymi pokoleniami, zacznijmy od ich krótkiej charakterystyki. Na obecnym rynku pracy współpracują ze sobą cztery pokolenia. Najstarsze pokolenie to Baby Boomers, później Pokolenie X i Pokolenie Y oraz najmłodsze Pokolenie Z.
Baby Boomers – przedstawiciele tego pokolenia urodzili się w latach 1946-1964. Charakteryzują się lojalnością wobec pracodawców oraz długim stażem pracy w jednym miejscu. Cenią sobie stabilność i bezpieczeństwo zatrudnienia.
Pokolenie X – osoby z tej generacji przyszły na świat w latach 1965-1980. Istotna dla nich jest równowaga między życiem osobistym a zawodowym. Charakteryzuje ich również duża niezależność i skłonność do rozwijania swoich kompetencji.
Pokolenie Y – znane jako millenialsi, to osoby urodzone w latach 1981-1996. Są dobrze wykształcone, technologicznie zaawansowane i ambitne. Millenialsi szukają w pracy przede wszystkim możliwości rozwoju zawodowego i poczucia celu.
Pokolenie Z – najnowsza generacja, obejmująca osoby urodzone po 1997 roku. To młodzi, cyfrowi pracownicy, którzy szybko przyswajają nowe technologie. Do tego przykładają wagę do work-life balance oraz elastycznych form zatrudnienia.
Mocne i słabe strony pokoleń na rynku pracy
Mając już podstawowe informacje na temat czterech wcześniej wspomnianych pokoleń, możemy przejść dalej i omówić wyniki badania przeprowadzonego przez Grafton Recruitment. W ten sposób zyskamy wgląd w to, jak pracownicy poszczególnych generacji podchodzą do miejsc pracy i samej pracy, a także zrozumiemy, jakie są ich mocne i słabe strony w kontekście zawodowym. A zacznijmy od najstarszego pokolenia.
Baby Boomers
O osobach urodzonych w latach 1946-1964 z całą pewnością powiedzieć można jedno: są to najbardziej lojalni pracownicy. Bo, jak się okazuje, aż 81,63% respondentów tej generacji potwierdza swoje przywiązanie do miejsca pracy. Ich kolejną charakterystyczną cechą jest sumienność i skrupulatność w realizacji powierzonych zadań – tak przynajmniej twierdzi 59,18% ankietowanych Baby Boomerów. Z drugiej strony przedstawiciele tego pokolenia często źle reagują na zmiany, co zauważyło 54,08% badanych. Do tego miewają problemy z zarządzaniem czasem.
Warto również zwrócić uwagę, że wiek i lojalność wobec miejsca pracy przekładają się na jeszcze jedną cechę Baby Boomerów. Otóż według 46,3% respondentów cechują się oni długim stażem pracy i dużym doświadczeniem zawodowym. Do tego potrafią pracować w zespole – uważa tak 35,8% ankietowanych – oraz są zaangażowani i odpowiedzialni za powierzone im zadania – to odpowiedź 33,7% badanych.
Na drugim biegunie zaś są cechy mniej kojarzone z osobami z najstarszego pokolenia pracowników. I tak na przykład Baby Boomerzy nieszczególnie są biegli w nowoczesnych technologiach (21,1%), brakuje im umiejętności pracy pod presją czasu (18,9%), a także mają raczej umiarkowane zdolności analityczne (16,8%).
Pokolenie X
Pod względem stosunku do pracy przedstawiciele pokolenia X przypominają omówionych już Baby Boomerów. Tak jak oni, pracownicy nieco młodszego pokolenia X są sumienni i skrupulatni w realizacji zadań (79,59%). Są również lojalni wobec miejsca pracy (76,53%), a także mogą pochwalić się ugruntowaną pozycją na rynku (63,27%). Do tego iksy często postrzegane są jako rzetelne i godne zaufania osoby, co pozwala im walczyć o stabilność zatrudnienia.
Mocnymi stronami pokolenia X jest przede wszystkim długi staż pracy, który doceniło 38,1% badanych. Ponadto 30,2% respondentów uznało za zaletę iksów ich zdolność do przyswajania wiedzy i umiejętność uczenia się. Z kolei zdolność do pracy zespołowej wskazało 28,9% uczestników badania.
Oczywiście nie jest tak, że pracownicy z pokolenia X są pracownikami idealnymi. A zatem z czym raczej nie są kojarzeni na rynku pracy? Okazuje się, że najrzadziej przypisywaną im umiejętnością jest zdolność do kierowania zespołem (14,8%). Następnie iksy słabo sobie radzą ze stresem (15,7%) i nieszczególnie znają się na technologii (19,2%).
Pokolenie Y
Pokolenie Y, czyli millenialsi, to grupa pracowników, którą w aż 66,33% przypadków cechuje sumienność i skrupulatność w realizacji powierzonych zadań. Millenialsi są też ambitni, o czym świadczy taki sam odsetek osób, dla których rozwój zawodowy jest bardzo istotny.
Na listę mocnych stron igreków należy dodać jeszcze kilka pozycji. Na przykład 38% respondentów docenia ich zdolność do uczenia się i przyswajania nowych informacji. Dobra organizacja pracy powiązana z ukierunkowaniem na osiąganie została zauważona przez 31,1% badanych. A nieco mniej ankietowanych, bo 26,6%, zwróciło uwagę, że millenialsi są lojalni wobec swoich pracodawców.
Niemniej pracownicy z tego pokolenia mają również swoje słabsze strony. Zaledwie 37,76% igreków identyfikuje się z misją i strategią firmy. Do tego są to osoby, które nieszczególnie dobrze radzą sobie z krytyką i trudnościami emocjonalnymi. Koniec końców zaledwie 14,7% badanych millenialsów uważa, że potrafi zarządzać stresem.
Pokolenia Z
Osoby urodzone po 1997 roku znacząco różnią się od trzech poprzednich pokoleń. Grafton Recruitment podaje, że aż 81,63% przedstawicieli tej generacji często zmienia pracę. Ponadto 68,37% młodych pracowników stara się zachować work-life balance, a co za tym idzie cenią sobie elastyczność formy i czasu zatrudnienia.
Mocną stroną pokolenia Z, która najbardziej przyciąga pracodawców, jest zdolność do szybkiego uczenia się i przyswajania nowych informacji – tak wskazało 44,8% respondentów. Kolejna istotna zaleta tego pokolenia to umiejętność pracy w zespole (42,5%) oraz dobra organizacja pracy i kończenie zadań w terminie (34,5%).
Ze względu na częstotliwość zmiany zatrudnienia zetki rzadziej kojarzone są z lojalnością wobec swoich pracodawców – wskazało tak 1% badanych. Do tego pracowników urodzonych po 1997 roku nie cechuje – co oczywiste – długość stażu pracy (13,8%) ani również umiejętność kierowania zespołem (11,5%), czego przyczyną może być właśnie niechęć do dłuższego zatrzymania się w jednym miejscu pracy.
Oczekiwania różnych pokoleń wobec pracy
Skoro wiemy już, jak poszczególne pokolenia podchodzą do pracy oraz co jest ich mocnymi i słabymi stronami, przyjrzyjmy się teraz ich oczekiwaniom. Jakie więc czynniki decydują, że osoby z pokoleń Baby Boomers, X, Y i Z chcą w ogóle pracować?
Baby Boomers
Dla przedstawicieli pokolenia Baby Boomers najważniejsze są stabilność i bezpieczeństwo zatrudnienia, co wskazało 59% badanych. Kolejnym istotnym czynnikiem jest atmosfera w miejscu pracy, którą ceni 53% respondentów. Na trzecim miejscu znajduje się wysokie wynagrodzenie, ważne dla 46% osób tej generacji.
Mniej istotne, ale nadal ważne aspekty to dopasowanie stanowiska względem edukacji i umiejętności (27%) oraz lokalizacja firmy (25%). Na jakość kierownictwa zwraca uwagę 24% badanych Baby Boomerów. Ciekawy zakres obowiązków jest istotny dla 23% z nich, a najmniej istotnym czynnikiem okazała się kultura organizacyjna i wartości (9%).
Pokolenie X
Pracownicy z pokolenia X najbardziej cenią sobie wysokie wynagrodzenie, co wskazało 59% respondentów. Atmosfera w miejscu pracy ma duże znaczenie dla 53% badanych, a stabilność i bezpieczeństwo zatrudnienia jest istotne dla 51% przedstawicieli tej generacji.
Dodatkowo ważne aspekty to ciekawy zakres obowiązków, co wskazało 26% respondentów, oraz lokalizacja firmy (25%). Możliwości rozwoju zawodowego ceni 24% ankietowanych, a jakość kierownictwa jest istotna dla 21% badanych. Kultura organizacyjna i wartości są ważne dla 15%, ale nie są priorytetowe. Podobnie benefity pozapłacowe – te mają znaczenie tylko dla 9% respondentów.
Pokolenie Y
Millenialsi najbardziej cenią sobie wysokie wynagrodzenie, co wskazało 57% respondentów. Atmosfera w miejscu pracy ma duże znaczenie dla 48% badanych, a stabilność i bezpieczeństwo zatrudnienia jest ważne dla 41% z nich. Ponadto millenialsi cenią sobie możliwość rozwoju zawodowego, co wskazało 32% ankietowanych.
Ciekawy zakres obowiązków oraz lokalizacja firmy są ważne dla 22% respondentów. Benefity pozapłacowe mają znaczenie dla 17% badanych, a kultura organizacyjna i wartości dla 16%. Jakość kierownictwa oraz dopasowanie stanowiska względem edukacji i umiejętności są na końcu ich listy priorytetów, odpowiednio z 16% i 14%.
Pokolenie Z
Dla przedstawicieli pokolenia Z najważniejsza jest atmosfera w pracy, co wskazało 56% badanych. Wysokie wynagrodzenie jest ważne dla 51% respondentów, a stabilność i bezpieczeństwo zatrudnienia dla 48%. Ponadto możliwość rozwoju zawodowego docenia 45% respondentów.
Ciekawy zakres obowiązków ma znaczenie dla 21% ankietowanych, a lokalizacja firmy dla 17%. Benefity pozapłacowe oraz dopasowanie stanowiska względem edukacji i umiejętności ceni kolejno 16% i 14% badanych. Jakość kierownictwa jest najmniej istotna dla zetek, co wskazało 11% przedstawicieli tego pokolenia.
Pokolenia w pracy i ich obawy zawodowe
Raport „Łączy nas zdrowie. Trzy perspektywy: pracownicy, zetki i silversi”, wydany przez Enel-Med, zwraca uwagę na inny aspekt pracy, a mianowicie na zdrowie, w tym w dużej mierze zdrowie psychiczne. I tutaj się zatrzymajmy, zaczynając od obaw.
Obawy pracowników
Okazuje się bowiem, że w przypadku pokolenia Z głównymi zmartwieniami są możliwość utraty pracy (38%) oraz wynagrodzenie (34%). Zetki obawiają się również braku odpowiednich kwalifikacji (21%) oraz wykluczenia z pracy zawodowej poprzez poważne zachorowanie (18%).
Dla silversów, czyli osób po pięćdziesiątym roku życia, największym zmartwieniem jest wynagrodzenie – tak twierdzi 34% respondentów. Wykluczenie z pracy zawodowej poprzez poważne zachorowanie wzbudza obawy 29% z nich, a kolejną istotną kwestią jest możliwość utraty pracy, która niepokoi 27% badanych.
Samopoczucie w pracy
Z drugiej strony w raporcie Enel-Medu możemy przeczytać również, jak przedstawiciele pokolenia Z i silversi radzą sobie z poprawą samopoczucia w pracy – pod tym względem są do siebie bardzo podobni. Wystarczy spojrzeć na dane. Wygląda to tak:
Zetki:
poświęcają czas swoim pasjom i hobby (46%);
spotykają się ze znajomymi i rodziną (44%);
uprawiają sport (37%);
śpią dłużej lub drzemią (37%);
dbają o dietę (18%);
korzystają z profesjonalnego wsparcia (9%).
Silversi:
poświęcają czas swoim pasjom i hobby (56%);
spotykają się z rodziną i znajomymi (51%);
śpią dłużej lub drzemią (32%);
dbają o dietę (19%);
korzystają z profesjonalnego wsparcia (3%).
Różnice pokoleniowe. Jak zarządzać pokoleniami w pracy?
Oczywiście nie jest to proste zadanie, bo jak już wiemy, co pokolenie, to inne potrzeby. Niemniej pod wieloma względami Baby Boomerzy i pokolenia X, Y i Z mają ze sobą wiele wspólnego. A zatem co pracodawcy mogą zrobić, aby lepiej zarządzać pracownikami, pomiędzy którymi występują duże różnice wiekowe? Oto 5 punktów.
Dostosowanie benefitów do potrzeb różnych pokoleń – warto zróżnicować oferowane benefity, aby odpowiadały na potrzeby różnych grup wiekowych. Baby Boomerzy cenią sobie stabilność zatrudnienia i wysokie wynagrodzenie, dlatego dla nich istotnym elementem może być umowa o pracę i dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne. Młodsze pokolenia, takie jak zetki, preferują elastyczność, więc dla nich istotna może okazać się możliwość pracy zdalnej i hybrydowej.
Promowanie work-life balance – wszystkie pokolenia doceniają równowagę między pracą a życiem prywatnym, ale jest to szczególnie ważne dla zetek i millenialsów. Jak więc pracodawcy mogą wspierać work-life balance swoich podopiecznych? Oferując na przykład elastyczne godziny pracy czy dodatkowe dni wolne, a także inwestując w programy wellness, które promują zdrowy styl życia.
Stworzenie kultury organizacyjnej opartej na współpracy i komunikacji – różnice pokoleniowe mogą prowadzić do nieporozumień i konfliktów w zespole, a co za tym idzie ważne jest, aby promować otwartą i transparentną komunikację oraz współpracę między różnymi generacjami. Tutaj kłaniają się regularne spotkania zespołowe i warsztaty z komunikacji.
Inwestowanie w rozwój zawodowy – Baby Boomerzy mogą być zainteresowani szkoleniami z zakresu nowych technologii, a millenialsi i zetki chcieć awansu. Dlatego pracodawcy powinni oferować zróżnicowane programy szkoleniowe, które odpowiedzą na indywidualne potrzeby swoich pracowników.
Tworzenie przyjaznego i komfortowego środowiska pracy – fizyczne otoczenie w miejscu pracy ma duże znaczenie dla wszystkich pokoleń. Inwestowanie w ergonomiczne meble, komfortowe miejsca do pracy oraz strefy relaksu może znacząco poprawić samopoczucie pracowników. Ponadto dostosowanie przestrzeni do różnych stylów pracy – zarówno indywidualnej, jak i zespołowej – pomoże w stworzeniu bardziej efektywnego i zadowalającego środowiska pracy.
Właściciel i redaktor naczelny Rebiznes.pl. Serwisu z newsami, wywiadami i poradnikami dla soloprzedsiębiorców i twórców internetowych. Od 2014 roku związany z mediami.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zastanawiasz się czy kolacja z kontrahentem może stanowić koszt w Twojej firmie? A może zaprosiłeś klienta na lunch i nie wiesz czy możesz rozliczyć taki wydatek? Sprawdź na jakim stanowisku stoją organy skarbowe.
W dobie powszechnej cyfryzacji, media społecznościowe stały się integralną częścią strategii komunikacyjnych firm – niezależnie od branży czy skali działalności. Obecność w kanałach takich jak LinkedIn, Facebook, Instagram czy TikTok nie jest już kwestią wyboru, lecz standardem rynkowym. Jednak sama obecność nie wystarcza, by osiągać konkretne cele biznesowe.
Bez odwiedzających nie ma sprzedaży – to prosta zasada, którą zna każdy właściciel e-sklepu. Ruch w sklepie internetowym nie bierze się jednak znikąd, dlatego warto działać na kilku frontach jednocześnie. Blog, SEO, reklamy czy media społecznościowe – im więcej kanałów wykorzystasz, tym większe szanse na sukces. Skąd brać ruch na stronę?
Nowości/ulepszenia: data zmiana 28.05.2025 Faktury vat marża i zaliczkowe w walucie rozliczane metodą kasową Autopay – płatność w transzach za zobowiązania na kwotę większą niż limit płatności jednorazowej autopay Możliwość usuwania różnic kursowych ze szczegółów faktur Wyświetlanie kwot brutto w zestawieniu wydatków samochodowych Poprawki w udostępnianiu dokumentów – notatki dla dodawanych e-dokumentów Aktualizacja towaru z […]
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo