Split payment: czy rachunek bankowy do celów VAT należy zgłosić do US?

Split payment, czyli nowy mechanizm rozliczania VAT w tzw. podzielonej płatności, wiąże się z otwarciem przez banki nowych rachunków bankowych, przeznaczonych wyłącznie pod rozliczenia tego podatku. W związku z powyższym pojawia się pytanie – czy rachunek bankowy do celów VAT należy zgłosić do urzędu skarbowego?

Split payment – co to takiego?

Mechanizm split payment polega na rozdzieleniu przez nabywcę zapłaty za fakturę na dwie części – kwota netto płacona jest na tradycyjne konto sprzedawcy, natomiast VAT trafia na specjalny rachunek bankowy utworzony wyłącznie do celów tego podatku.

Biuro Rachunkowe – dedykowana księgowa

Środki na nim zgromadzone mogą służyć wyłącznie do rozliczania VAT – z urzędem skarbowym lub innymi przedsiębiorcami. Obecnie wybór takiego rozliczenia leży po stronie nabywcy – docelowo jednak mechanizm ten ma obowiązywać we wszystkich rozliczeniach między przedsiębiorcami.

Księgowość Internetowa – 30 dni za darmo

Rachunek bankowy do celów VAT – czy trzeba go zgłaszać do US?

W związku z wprowadzeniem mechanizmu split payment, do każdego firmowego rachunku bankowego dołączany będzie rachunek bankowy do celów VAT. W związku z powyższym pojawia się pytanie, czy taki rachunek w banku jest objęty obowiązkiem zgłoszenia do urzędu skarbowego? Zgodnie bowiem z art. 5 ust. 3 i 4 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, przedsiębiorcy są zobowiązani do poinformowania fiskusa o wszystkich wykorzystywanych w działalności gospodarczej rachunkach bankowych oraz lokatach (nawet tych tworzonych tymczasowo – nawet na jeden dzień, tzw. over night).

Program do faktur – Darmowe konto

Zgodnie z opinią resortu finansów oraz Krajowej Informacji Skarbowej, rachunek bankowy do celów VAT stanowi wyjątek od tej zasady i faktu jego wykorzystywania nie trzeba zgłaszać do urzędu skarbowego. Na oficjalne regulacje w tym zakresie musimy jednak poczekać.

Sprawdź, czy każdy przedsiębiorca musi posiadać konto bankowe?
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Wpłata na ZFŚS do 31 maja – kogo dotyczy?

Zastanawiasz się kogo dotyczy przekazywanie wpłat na ZFŚS do 31 maja? W dzisiejszym artykule odpowiemy…

20 godzin temu

Dziedziczenie spółki z o.o. – jakie są zasady dziedziczenia udziałów w spółce?

Zasada stanowi, że udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością podlegają dziedziczeniu jak każdy inny składnik…

21 godzin temu

Generowanie wideo z AI: Nowe horyzonty w produkcji treści wideo dla firm

Wyobraź sobie świat, w którym Twoja firma może tworzyć wciągające, spersonalizowane wideo na każdą okazję,…

21 godzin temu

Jak zaplanować działania komunikacyjne w firmie? 6 kroków, przez które musisz przejść

Nawet najdoskonalszy produkt czy usługa nie osiągną sukcesu na rynku bez odpowiedniej strategii komunikacji. Jeśli…

23 godziny temu

Rodzinny kapitał opiekuńczy – komu przysługuje?

Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…

3 dni temu

Ponowne rozpoczęcie działalności a prawo do ulg w ZUS

Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…

3 dni temu